اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار یزد:

رمز ماندگاری روستاها در کویر برهوت یزد نگاه مدبرانه به آب است

خبرگزاری فارس: استاندار یزد با اشاره به وجود صدها روستا در دل کویر خشک و برهوت یزد گفت: رمز ماندگاری و حیات این روستاها، نگاه مدبرانه به آب است.

رمز ماندگاری روستاها در کویر برهوت یزد نگاه مدبرانه به آب است

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدرضا فلاح‌زاده ظهر امروز در همایش بین‌المللی دانش سنتی مدیریت منابع آب در یزد اظهار داشت: بشر با بحران آب مواجه است و هر دهه که پیش می‌رویم، این معضل بیشتر خودنمایی می‌کند و چون حیات همه موجودات به آب وابسته است، باید به بحران آب بیشتر توجه شود.

وی افزود: در کشور ما اقدامات بسیاری در حوزه آب صورت گرفته اما نیازها رو به رشد است و برنامه‌ریزی باید به شکلی انجام شود که توازنی قابل قبول به وجود آید.

فلاح‌زاده با تاکید بر مرور و بررسی نحوه مدیریت آب از گذشته تاکنون بیان کرد: هرچند که در گذشته‌ها محدودیت جمعیت وجود داشت و شاید مدیریت ویژه‌ای ضروری نبوده است اما زمانی‌که جمعیت بشر محدود بود، امکانات دسترسی به آب نیز محدود و انسان‌ها همانند امروز تکنولوژی حفر چاه‌های عمیق را نداشته‌اند.

وی تاکید کرد: آب حداقل باید در چرخه مصرف مدیریت شود و از هرگونه اسراف و هدرروی آب جلوگیری شود.

فلاح‌زاده با بیان اینکه طبیعت خشن و سرکش و ذرات ماسه و طوفان، انسان را واداشت از سر سازگاری با طبیعت درآمده و طبیعت را رام خود کند، خاطرنشان کرد: این نمونه در روستاهایی که در دل کویر مانند دانه‌های زمرد می‌درخشند، قابل مشاهده است.

استاندار یزد یادآور شد: هزاران روستا و آبادی پررونق در دل صحراهای گسترده حیات دارند و قدمت هریک از آنها به صدها سال می‌رسد که رمز ماندگاری، حیات و پایداری آن نگاه مدبرانه و مدیرانه به آب است زیرا به جز آب هیچ چیز دیگری نمی‌توانست حیاط این روستاها را حفظ کند.

فلاح‌زاده یادآور شد: استفاده از سد طبس در منطقه کویری و خشک طبس با بیش از هزار سال قدمت، نشانگر مدیریت آب است.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: قنات به دلیل طولانی بودن بسیار آسیب‌پذیر است و به طور دائم به مرمت و ترمیم نیاز دارد.

فلاح‌زاده عنوان کرد: هرچند که قنات‌ها سفره‌های آب را به طور سالانه تخلیه می‌کنند اما نیاز چندانی به آب‌های زمستانی ندارند.قنات‌ها باید به عنون مواریث ملی ثبت شوند تا از خشکیده شدن آنها جلوگیری شود.

فلاح‌زاده خاطرنشان کرد: استان یزد مفتخر است که ثبت 3هزار قنات را در دستور کار خود دارد.

به گزارش فارس، همایش بین‌المللی دانش سنتی مدیریت منابع آب از امروز تا چهارم اسفندماه جاری با شرکت 300 پژوهشگر از 38 کشور جهان در یزد در حال برگزاری است.

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول