اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهرری پاتوقی برای منجمان آماتور

خبرگزاری فارس: مرکز نجوم آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) با امکانات و تجهیزات پیشرفته و برگزاری کلاس‌های آموزشی پاتوقی برای منجمان آماتور است.

شهرری پاتوقی برای منجمان آماتور

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، همه ساله مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) همایشی را با موضوع نجوم برگزار می‌کند که جمع زیادی از منجمان حرفه‌ای و آماتور گردهم می‌آیند تا تجربیاتشان را در اختیار یکدیگر بگذارند اما شاید بسیاری از علاقمندان به نجوم حتی از وجود چنین مرکز مجهزی با خبر نباشند. مرکز نجوم شهرری برای دوستداران علم ستاره‌شناسی و نجوم، پاتوقی تمام عیار است. برخی از هنرجویان به‌واسطه رفت و آمد مداوم در این مرکز دوستان خوبی پیدا کرده‌اند یا با تشکیل یک گروه، NGO‌هایی را تاسیس کرده‌اند تا فعالیت‌هایشان را گسترش دهند. برخی هم فقط از امکانات نجومی مرکز استفاده می‌کنند و ضمن افزودن بر دانسته‌هایشان، اوقات فراغتشان را هم پر می‌کنند.

محمد گلپاگون یکی از مشتریان پر و پا قرص این مرکز است. وی که دیپلم تجربی دارد، از هفت سال پیش به عنوان یک علاقمند و پژوهشگر نجوم کارش را آغاز کرده است.

گلپاگون عنوان کرد: من از کودکی به این رشته علاقمند بودم. از سال 82 به‌صورت جدی علاقه‌ام را دنبال کردم و یک دوره در کلاس‌های رصدخانه زعفرانیه شرکت کردم. از سال 85 هم با این مرکز آشنا شدم و با توجه به اینکه کلاس‌ها، امکانات و استادان این مرکز نسبت به رصدخانه‌های دیگر در سطح بالاتری قرار دارد تصمیم گرفتم به این مرکز بیایم.

وی خودش را یک منجم آماتور حرفه‌ای معرفی کرد و افزود: برخلاف سایر رشته‌ها، در نجوم آماتورها هم به اندازه حرفه‌ای‌ها مهم هستند. چون حرفه‌ای‌ها به دلیل مشغولیت‌های فراوانی که دارند، نمی‌توانند همه اتفاقات نجومی را پوشش دهند و این علم آنقدر گسترده و بی‌انتهاست، که هرچه افراد بیشتری در این زمینه فعالیت کنند، باز هم پوشش آن مقدور نخواهد بود، البته شاید بگویید این درباره همه علوم صادق است اما حداقل می‌شود گفت در زمینه نجوم بیشتر به چشم می‌آید. به هر حال این آماتورها هستند که خورشیدگرفتگی‌ها را رصد کرده یا ستارگان جدیدی را کشف و یا یک بارش شهابی را ثبت می‌کنند. اطلاعاتی که یک منجم آماتور کسب می‌کند در حد حرفه‌ای مهم است و در مراکز علمی هم ثبت می‌شود.

سجاد جویا از دیگر منجمانی است که از شش سال پیش فعالیت در مرکز نجوم ری را آغاز کرده است.

وی مدرک کاردانی دارد و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی مکانیک سیالات دانشگاه سمنان است. او از شکل‌گیری علاقه وافرش به ‌نجوم این‌طور می‌گوید: در کودکی یک بار که آسمان را نگاه می‌کردم، بر حسب اتفاق یک شهاب دیدم. آن موقع بچه‌ها می‌گفتند اگر وقت دیدن شهاب آرزو کنی، آرزویت برآورده می‌شود و من آرزو کردم فضانورد بشوم. حالا در زمینه نجوم کار می‌کنم باید دید تا کجا می‌توانم پیش بروم و آرزویم برآورده می‌شود! من از کودکی به‌دنبال دلیل پدیده‌های علمی بودم و خیلی چیزها برایم علامت سئوال بود. خانواده‌ام می‌گویند برق جزو اولین کلماتی بود که به زبان آوردم. شاید به همین دلیل به تمام شاخه‌های علمی علاقمندم. اما پخش برنامه تلویزیونی آسمان شب موجب شد نجوم را به‌صورت جدی دنبال کنم.

 

شروع کار

سجاد جویا که ساکن ورامین است، عنوان کرد: مدت‌ها به دنبال یک مرکز نجوم می‌گشتم. یک روز که به زیارت حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) آمده بودم، تابلو مرکز نجوم را دیدم و این شروعی بود برای رسیدن به آرزوی دیرینه‌ام. در چند سالی که به این مرکز می‌آیم دوستان خوبی پیدا کرده‌ام و مدتی با چند تن از دوستانم گروهی به نام نیلوفر پارسی تشکیل دادیم و فعالیت می‌کردیم. حالا هم در ورامین انجمن نجومی به نام وارنا راه‌اندازی کرده‌ایم و من مدیریت این انجمن را به عهده دارم.

 

روز جهانی نجوم

سجاد جویا و دوستانش به عنوان منجمان آماتور احساس وظیفه می‌کنند و همین حس آنها را تشویق می‌کند تا هنگام بروز پدیده‌هایی مانند خورشیدگرفتگی، تلسکوپ‌ها و لوازم رصدی را که در اختیار دارند به داخل شهر ببرند و یک برنامه رصد مردمی برگزار کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: روز جهانی نجوم هم یکی از روزهایی است که منجمان آماتور باید دستگاه‌هایشان را به خیابان ببرند تا مردم بتوانند آسمان را ببینند و ستارگان را رصد کنند. ما هم این برنامه رصد را برای عامه مردم برگزار می‌کنیم.

جویا با ابراز رضایت از امکانات و استادان مرکز نجوم ری، گفت: یک مزیت بزرگ این مرکز این است که چون به‌صورت تخصصی درباره نجوم فعالیت می‌کند، افرادی با تخصص‌های مختلف در آن حضور دارند و مراجعه‌کنندگان می‌توانند از همه شاخه‌های نجوم بهره‌ ببرند. در این شرایط اگر هنرجویی که وارد این مرکز می‌شود هم به صورت تخصصی کار کند، بسیار سریع‌تر و آسان‌تر به موفقیت دست می‌یابد.

همان‌طور که مسئولان مرکز می‌گویند تعداد بانوانی که به مرکز رفت و آمد می‌کنند، از آقایان بیشتر است اما بانوان بی‌سر و صدا به کارشان می‌رسند تمایل چندانی به گفت‌و‌گو ندارند. خانم سپهرآذر و صفایی دو بانوی جوان علاقمند به نجوم‌اند که مدتی است در کلاس‌های مرکز نجوم آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) شرکت می‌کنند.

سپهرآذر 29 سال دارد و فارغ‌التحصیل رشته جغرافیاست. وی هم مانند دیگران حالا علاقه دوران کودکی‌اش را دنبال می‌کند و مباحثی که در اینجا می‌آموزد برایش بسیار لذت‌بخش است. سپهرآذر قبلا ساکن نازی‌آباد بوده اما به تازگی به شهرری نقل مکان کرده و حالا بدون دغدغه رفت و آمد به مرکز نجوم می‌آید.

صفایی هم ساکن خیابان ایران است و رشته دانشگاهی‌اش فیزیک بوده. وی عنوان کرد: ما در دانشگاه هم درس اختر فیزیک را گذرانده‌ایم اما به نظر من اختر فیزیکی که در کلاس‌های مرکز نجوم آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) تدریس می‌شود، بسیار شیرین‌تر و جذاب‌تر از آن درس است.

صفایی با تشویق یکی از دوستانش به این مرکز آمد و با شرکت در نخستین جلسه کلاس‌ها، مشتری همیشگی این مرکز شد.

هرچند این دو هنوز مجردند اما می‌گویند: چند خانم خانه‌دار هم در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند و چیزی که برای ما خیلی جالب است غیبت نداشتن هنرجویان از کلاس‌هاست. تعداد افراد شرکت‌کننده در کلاس، از اولین جلسه تا به امروز هیچ تغییری نکرده و همه با علاقه زیاد در کلاس‌ها حاضر می‌شوند.

محیط آرام و معنوی مرکز نجوم آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) و برخورد خوب و صمیمانه مسئولان و کارکنان مرکز شرایطی را برای مراجعه‌کنندگان فراهم می‌کند که حتی اگر میل دستیابی به آرزوهای دیرینه و عطش کسب علم و کشف ناشناخته‌ها هم نباشد، مراجعه‌کنندگان نمی‌توانند از منجم شدن چشم‌پوشی کنند.

انتهای پیام/س10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول