اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

شخصیت‌ها و احزاب مصری:

روابط ایران و مصر تابع هیچ پیش شرطی نخواهد بود/خواهان از سرگیری رابطه با تهران هستیم

خبرگزاری فارس: شخصیت‌ها و گروه‌های و تشکل‌های مصری با انتقاد شدید از اظهارات یکی از شخصیت‌های سلفی مصر که از سرگیری روابط با ایران را منوط به شروطی کرده بود، خواستار از سرگیری هرچه سریع‌تر روابط قاهره و تهران شدند.

روابط ایران و مصر تابع هیچ پیش شرطی نخواهد بود/خواهان از سرگیری رابطه با تهران هستیم

به گزارش فارس به نقل از روزنامه المصریون، به دنبال انتشار خبر تلاش شورای عالی نظامی مصر برای برقراری رابطه با ایران و عادی سازی روابط یکی از شخصیت‌های سلفی مصر تاکید کرده که برقراری رابطه با ایران باید منوط به شرایطی باشد.

این اظهارات "شیخ یاسر برهامی" که  یکی از رهبران یک تشکل سلفی مصری است با واکنش‌های اعتراض‌آمیزی در مصر مواجه شده است، اسلام‌گرایان و شخصیت‌های سیاسی مصری ضمن مخالفت با مشروط کردن برقراری رابطه با ایران به برخی شروط تاکید کردند، آنچه در این‌باره مهم می‌نماید، تقویت روابط و نه شرط گذاشتن است.

"ناجح ابراهیم" از رهبران جماعت اسلامی مصر در این‌باره تاکید کرد که روابط با کشورهای دیگر نباید با مسائل دینی و قضایای مذهبی در آمیخته شود بلکه در این راه باید منافع موجود را در نظر گرفت.

ابراهیم در ادامه افزود: اگر بنابر ادعای سلفی‌ها نگران تهاجم فکری و فرهنگی ایران به مصر هستیم، راهکار آن تقویت اصول و مبانی درست مذهبی و دینی است، این درحالی است که چنین سخت‌گیری‌هایی درباره آمریکا و انگلیس انجام نمی‌شود و مصر با وجودی‌که این دو کشور، کشورهای اشغالگر به شمار می‌آید، با آنها رابطه دارد.

ابراهیم گفت: آمریکا و انگلیس از جمله کشورهایی هستند که اقدامات بیشماری در تعارض و تناقض با اصول و مبادی اسلامی انجام داده‌اند، اما هیچگاه واکنشی در برابر آنها نداشته‌ایم، در این راه آنچه مهم به نظر می‌رسد، اقتدار دستگاه‌های امنیتی و نظارتی کشور است، نه اینکه برقراری رابطه با کشوری را مشروط به شرایطی کنیم.

از جهت دیگر، "سعد الحسینی" از حزب "آزادی و عدالت" مصر نیز گفت: ایران مواضع و سیاست‌های مشترکی با مصر به ویژه درباره قضیه فلسطین و مخالفت با طرح‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه دارد و از حزب الله لبنان  در جنگ علیه اسرائیل حمایت می‌کند.

همچنین "نبیل عتریس"، عضو دفتر سیاسی حزب "التجمع" مصر نیز در اظهاراتی گفت : ایران به هیچ وجه قصد ندارد، مصر را به کشوری شیعی تبدیل کند و به همین دلیل منافع ما ایجاب می‌کند که بدون هیچ قید و شرطی روابط خود با تهران را از سرگرفته و گسترش دهیم.

"مدحت حماد"، کارشناس مصری امور ایران نیز در این ارتباط گفت : شروط "شیخ یاسر برهامی" به عنوان نایب رئیس تشکلی موسوم به "دعوت سلفی" برای از سرگیری روابط مصر با ایران مانعی بر سر راه عادی سازی روابط دو کشور به شمار می‌آید.

حماد در ادامه افزود: شروطی که برهامی مطرح کرده، غیرعملی است، چراکه شرط فکری گذاشتن برای از سرگیری روابط میان دو کشور امری غیر ممکن است، به ویژه اینکه باید توجه داشت، شروط از سرگیری روابط مصر و ایران در درجه اول امنیتی بود.

به دنبال انتشار خبر تلاش شورای عالی نظامی مصر برای از سر گیری روابط مصر و ایران، شیخ یاسر برهامی یکی از اعضای یک تشکل سلفی مدعی شده بود، از سرگیری روابط با ایران باید به ممانعت از تلاش‌های سلطه طلبانه و تهاجم فکری، توجه به حقوق اهل تسنن و ظلم نکردن به آنها، جلوگیری از دخالت ایران در امور عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس مشروط شود که اعتراض شخصیت‌های و احزاب مصری را به همراه داشت.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول