اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

«محمود سقا» نماینده پارلمان مصر در گفت‌وگو با فارس:

شورای نظامی مصر هیچ اصلاحاتی انجام نداده است

خبرگزاری فارس: یک نماینده پارلمان مصر با بیان اینکه مناسبات مصر و ایران بزودی بهتر می‌شود، اعلام کرد که امنیت مصر هنوز مناسب نشده و از زمان سقوط مبارک، شورای نظامی هیچ اصلاحاتی در مصر انجام نداده است.

شورای نظامی مصر هیچ اصلاحاتی انجام نداده است

به گزارش خبرنگار فارس در قاهره، محمود السقا نماینده پارلمان مصر از حزب الوفد و از اعضای قدیمی پارلمان این کشور است. وی این شانس را دارد که از بزرگترین نمایندگان مصری از لحاظ سنی باشد که اولین جلسات پارلمان انقلاب را آغاز می‌کند. البته بزرگتر از او دکتر محمد الکتاتنی است که رئیس پارلمان انتخاب شد و استاد رشته حقوق است.

السقا بشدت از شورای نظامی انتقاد و با تاکید بر اینکه اوضاع امنیتی مصر بهبود پیدا نکرده است، گفت که شورای نظامی حاکم بر مصر هیچ اصلاحاتی از زمان مبارک انجام نداده است.

السقا با اشاره به مناسبات ایران و مصر اعلام کرد که این روابط بزودی بهتر از قبل می‌شود و یکی از عوامل کندی بهبودی مناسبات با ایران، فشارهای خارجی است.

در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار فارس در قاهره را با وی می‌خوانید:

فارس: اصلاحات در سیستم سیاسی، حزبی و حقوقی در مصر پس از سقوط مبارک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

السقا: من پس از سقوط مبارک و رژیم او هنوز اصلاحاتی ندیده‌ام. هنوز شورای نظامی بر همه چیز سیطره دارد. این شورا بخشی جدایی‌ناپذیر از رژیم حسنی مبارک مخلوع است. و تنها چیز جدیدی که روی داده است، پارلمان است که افتخار می‌کنم عضوی از پارلمان انقلاب هستم و امیدوارم که خدا کمکمان کند که جلال و شکوه کشور را بار دیگر پس از 30 سال فروپاشی و بحران بازگردانیم.

فارس: برای خروج از سیطره غرب و بازگشت مصر به جایگاه تاریخی و تمدنی‌اش چه می‌توان کرد؟

السقا: اجازه نمی‌دهیم کسی بر سرنوشت امت مصر و بلکه امت عرب تسلط یابد خروج از سیطره غرب با اجرای قانون و پایبندی به آن حاصل می‌شود و پس از آن پیدا کردن راه‌های اقتصادی است که بتوان با وجود آن از سیطره غرب خارج شد و شریعت اسلام را نیز فراموش نخواهیم کرد.

فارس: نقش قدرت‌ها و کشورهای موثر بر مصر و همچنین موثر بر منطقه و دنیا را چگونه می‌بینید؟

السقا: قدرت‌های بسیاری هستند که تلاش می‌کنند سیطره یابند و اثر بگذارند ولی اجازه بدهید به صراحت بیشتری سخن بگوییم. ما کسانی بودیم که عرصه مصر را خالی کردیم که غرب آن را پر کند. زیرا ما الان  در زمان انقلاب‌های عربی، با نیروهای عربی روبه‌رو هستیم که به کشورهای خارجی بها می‌دهند و این قطعا سبب می‌شود که این کشورها موثر واقع شوند بدین معنا که تصمیم‌هایشان بیشتر تایید می‌شود.

فارس: با توجه به همه شاخص‌های اجتماعی، سیاسی، ملی و مذهبی کشور، الگوی مناسب برای اداره مصر از لحاظ سیاسی چیست؟

السقا: الگوی مناسب زندگی آزاد و عدالت اجتماعی است. مثل آنچه انقلابیون در میدان التحریر در آغاز انقلاب سر دادند. اگر این شعار تحقق یابد تضمین می‌کنیم که بهترین نمونه دنیا از لحاظ اقتصادی، سیاسی و ملی را ارائه بدهیم.

فارس: آیا مناسبات ایران و مصر در مسیر درست خود حرکت می‌کند؟ انتقادهای شما چیست؟ آیا پیشنهادی برای بهبود روابط و تغییر آن دارید؟

السقا: مناسبات مصر و ایران در مسیر خود حرکت می‌کند ولی کند است ولی با توجه به اتفاقات ایران و تحریم‌ها و موارد مشابه و البته بی‌ثباتی در مصر و فشارهای خارجی از موانع این روابط است ولی در آینده خیلی نزدیک بهتر خواهد بود.

فارس: آیا دولت مصر در تحقق اصلاحات و تقویت امنیت کشور موفق شد؟ کجاها اشتباه و کجاها درست عمل کرد؟

السقا: امنیت که هنوز برقرار نشده است. علت هم به عواملی بازمی‌گردد که اولین آن اصلاح روابط پلیس و شهروند مصر است و دوم پاکسازی [نشدن] وزارت کشور از اوباش العادلی و روشنگری میان افسران به شکلی متناسب با ازادی است که انقلاب آن را فریاد زد.

اشتباهاتی که دولت دچار آن شد این است که از ابتدا قانون را بدون کوچکترین مشکلی اجرا نکرد و این امر حالتی از سرخوردگی شدیدی نزد مردم به وجود آورد ولی فراموش نکنیم که دولت از لحاظ امنیتی توانست 20 هزار نفر از زندانیانی که 28 ژانویه 2011 در روز جمعه خشم فراری داده شده بودند، بازداشت کند.

فارس: نقش جماعت اخوان المسلمون و جریان سلفی را در آینده سیاسی فرهنگی مصر چگونه می‌بینید؟

السقا: اخوان المسلمون نقش هدایت کننده در حیات سیاسی مصر دارد. تاریخ [تشکیل آنان] به 60 سال پیش باز می‌گردد ولی فرصت الان در دست آنان قرار دارد که نام خود را طلایی کنند یا اینکه نام خود با جایی بفرستند که دیگر بازگشتی نداشته باشد... اما جریان سلفی نوظهور است در عالم سیاسی مصر ولی برنامه‌هایی دارند که تلاش می‌کنند با اتحاد با اخوان آن را محقق کنند زیرا در این صورت انجام دادن آن آسان است.

فارس: مناسبات مصر با اسرائیل  و آمریکا را چطور ارزیابی می‌کنید؟

السقا: رابطه مصر با اسرائیل رابطه‌ای قدیمی است. ولی ملت مصر فراموش نخواهد کرد که اسرائیل دشمنی اشغالگر در خاک فلسطین است. قتل و تاراج را از آنان می‌بینیم در نتیجه هر دوستی برای آنان [لزوما] دشمن ما نیست مگر اینکه در حال تجاوز به خاک جهان عرب و تمامیت ارضی مصر باشد ولی با روی کار آمدن جریان اسلامی آنچنان که می‌گویند در رسانه‌ها، روابط اندکی متشنج به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/.++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول