اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور وزیر راه و شهرسازی در تبریز صورت گرفت

افتتاح باند دوم فرودگاه بین‌المللی تبریز

خبرگزاری فارس: صبح امروز با فرود هواپیمای وزیر راه و شهرسازی باند دوم فرودگاه تبریز به بهره‌برداری رسید و پنج طرح فرودگاهی در تبریز و مراغه مورد بهره‌برداری یا کلنگ‌زنی قرار گرفت.

افتتاح باند دوم فرودگاه بین‌المللی تبریز

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، صبح امروز با فرود هواپیمایی وزیر راه و شهرسازی باند دوم فرودگاه تبریز به بهره‌برداری رسید.

علی رستمی مدیرکل فرودگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی امروز در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: باند دوم فرودگاه تبریز که جزو توسعه و بهسازی عوامل پروازی است و مطابق استانداردها و مشخصات فرودگاه‌های روز دنیا(ایکااو) ساخته شده به همراه سیستم روشنایی آن همزمان با سالروز 29 بهمن به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: اعتبار هزینه شده برای بهره‌برداری از این دو طرح 100 میلیارد ریال بوده که از طریق شرکت فرودگاه‌های کشور تامین شده است.

رستمی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از باند دوم فرودگاه تبریز افزایش 30 درصدی ظرفیت پذیرش بار و مسافر را به دنبال خواهد داشت، گفت: علاوه بر افزایش ظرفیت استفاده و تجهیز باند اول نیز بدون تعطیلی فرودگاه ممکن می‌شود چراکه هرگونه اقدام فنی و عملیاتی در باند اول منجر به تعطیلی کل فرودگاه می‌شد که اکنون این مشکل به کلی رفع خواهد شد.

* بهره‌برداری از دکل‌های جدید روشنایی فرودگاه تبریز

مدیرکل فرودگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی همچنین بهره‌برداری از چهار دستگاه دکل روشنایی فرودگاه تبریز خبر داد و افزود: هر یک از این چهار دکل 24 متر ارتفاع دارد.

وی اضافه کرد: این دکل‌ها به منظور تامین و تکمیل روشنایی اپرون شرقی، محوطه باند 07 ،‌محوطه ترمینال شماره یک و برخی مناطق دیگر در نظر گرفته شده است.

رستمی گفت: این دکل‌ها که هرکدام دارای شش پروژکتور دو هزار وات و یک پروژکتور 400 وات و مجهز به چراغ هشدار موانع پروازی است در آبان‌ماه امسال نصب شده و امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: برای خرید و نصب این دکل‌ها بیش از 854 میلیون ریال از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌ها هزینه شده است که 50 میلیون ریال صرفه‌جویی در پی داشته است.

مدیرکل فرودگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی همچنین گفت: اتوماسیون اداری و سامانه جدید اعلان پرواز با چهار میلیارد و 400 میلیون ریال اعتبار، احداث نمازخانه پایانه چهار با 600 میلیون ریال اعتبار دیگر پروژه‌های افتتاحی امروز با حضور علی نیکزاد در فرودگاه تبریز بود.

کلنگ‌زنی تصفیه‌خانه فرودگاه تبریز

رستمی همچنین از کلنگ‌زنی تصفیه‌خانه فرودگاه تبریز در همین روز خبر داد و تصریح کرد: این طرح با پیش‌بینی اعتباری بالغ بر 13 میلیون ریال از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌های کشور با پرسه زمانی دو ساله کلنگ‌زنی می‌شود.

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: ظرفیت این تصفیه‌خانه به صورت سیستم هوادهی فشرده با 740 مترمکعب در شبانه‌روز است که با بهره‌برداری از آن علاوه بر کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی در فرودگاه تبریز و محوطه‌های اطراف با تولید کود و بازیافت فاضلاب فرودگاه شاهد تامین آب مورد نیاز فضای سبز و جنگل‌کاری‌های فرودگاه تبریز خواهیم بود.

*آغاز عملیات طرح توسعه و بهسازی عوامل پروازی فرودگاه سهند مراغه

وی گفت: همچنین با حضور وزیر راه و شهرسازی طرح توسعه و بهسازی عوامل پروازی فرودگاه سهند مراغه با 10 میلیارد ریال اعتبار امروز همزمان عملیات اجرایی آن آغاز شد.

فرودگاه بین‌المللی تبریز در شمال‌غرب شهرستان تبریز و در ارتفاع یک هزار و 494 متری از سطح دریا در زمینی به مساحت 420 هکتار با قدمت 57 سال است. فرودگاه تبریز در سال 1329 با ماموریت ارایه خدمات هوایی، پروازهای برنامه‌ای و غیر برنامه‌ای، آموزشی و نظامی برای مسافرین، متقاضیان و سایر ارگان‌های کشوری و تحت نظارت ضوابط سازمان جهانی هوانوردی ICAO در محل کنونی تأسیس شد.

این فرودگاه هم‌اکنون با داشتن حدود 200 پرواز داخلی و 20 پرواز خارجی ورودی و خروجی در هفته از نظر تعداد پرواز و تجهیزات ناوبری از جایگاه مناسبی در کشور برخوردار است و در حال حاضر دارای یک فرودگاه اقماری به نام فرودگاه سهند است.

انتهای پیام/خ۱۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول