اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه کردستان:

توجه به فرهنگ و اعتقادها مهم‌ترین عامل در انتخاب نام نیکوست

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه کردستان با تأکید بر فرهنگ‌سازی در حوزه انتخاب نام برای فرزندان گفت: توجه به ذخایر فرهنگی و اعتقادی مهم‌ترین عامل در انتخاب نام نیکو به شمار می‌آید.

توجه به فرهنگ و اعتقادها مهم‌ترین عامل در انتخاب نام نیکوست

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج جهانشیر امینی چهارشنبه‌ شب در نخستین همایش مهندسی فرهنگ نام‌گزینی استان کردستان در سنندج اظهار داشت: انتخاب نام مناسب تاثیر بسیاری بر شخصیت افراد دارد و این مهم باید در بین اقشار مختلف جامعه نهادینه شود.

وی افزود: باید با کمک نهادهای فرهنگی بسترهای لازم برای انتخاب نام مناسب برای کودکان در جامعه فراهم شود و در این راستا از ظرفیت‌های بسیار بالای مراکز دانشگاهی و نخبگان علمی و پژوهشی به نحو احسن استفاده شود.

امینی یکی از نتایج عملی رفتارهای فرد در جامعه را متأثر از معنا و مفهوم نام فرد عنوان کرد و خواستار دقت هر چه بیشتر دستگاه‌های فرهنگی استان برای نهادینه‌ کردن این مهم و تنویر افکار عمومی شد.

وی افزود: سلایق مردم متاثر از اعتقادات آنها و سنت و فرهنگ جوامع است و انتخاب نامی مناسب و با دربرگیری مفاهیم و معانی متقن می‌تواند در ارتقای شاخص‌های فرهنگی در جامعه تأثیرگذار باشد.

رئیس دانشگاه کردستان بر نقش نخبگان دانشگاهی و پژوهشگران فرهنگی و اجتماعی استان در راستای نهادینه کردن فرهنگ و ارائه الگویی مناسب برای انتخاب نام نیکو در جامعه تأکید کرد و از آمادگی این دانشگاه برای فعالیت گسترده در این حوزه خبر داد.

امینی به نقش بسیار مؤثر رسانه‌ها در راستای مهندسی فرهنگ نام‌گزینی در استان اشاره کرد و افزود: رسانه‌ها پس از والدین و بزرگان اقوام و جامعه بیشترین نقش را در انتخاب نام افراد ایفا می‌کنند و امید است زمینه نقش‌آفرینی هر چه بیشتر آنان در این خصوص فراهم شود.

رئیس دانشگاه کردستان خاطر نشان کرد: مردم مسلمان ایران با غنای فرهنگی و تمدنی خویش همواره الگویی عملی برای جهانیان در عرصه‌های مختلف بوده‌اند و انتخاب نام‌هایی بیگانه با هویت و فرهنگ آنان منافات بسیاری با این جایگاه والا دارد.

یحیی صمدی پژوهشگر برتر این همایش نیز با اشاره به تبلیغات گسترده شبکه‌های ماهواره‌ای در راستای القای اسامی ضد ارزشی در جوامع اسلامی خواستار توجه بیش از پیش خانواده‌ها و دستگاه‌های فرهنگی در این خصوص شد و از ضعف برنامه‌های تولیدی صدا و سیمای استان کردستان و شبکه‌های ملی به عنوان عاملی مهم برای جذب مخاطبان کشور به شبکه‌های ماهواره‌ای یاد کرد.

نجم‌الدین جباری از اساتید برجسته دانشگاه کردستان نیز در این همایش اظهار داشت: نام‌گذاری یک پدیده فرهنگستانی نبوده و از درون جامعه و برگرفته از فرهنگ، آداب و سنن مردم سرچشمه می‌گیرد.

وی افزود: ایرانی بودن، اسلامی بودن و بومی بودن سه لایه اصلی انتخاب نام برای ایرانیان در طول تاریخ با عزتشان به شمار می‌آید و نمی‌توان گفت که معضلات این حوزه با وضع نام‌هایی نامتناسب با فرهنگ عامه توسط فرهنگستان‌ها رفع خواهد شد.

جباری در پایان تصریح کرد: اسامی با پشتوانه فرهنگی مناسب، حفظ ملیت، نداشتن بار معنایی منفی، پرهیز از اسامی دوجنسیتی و دوری از اسامی بیگانه می‌تواند الگوهای مناسبی برای نام‌گزینی در کشور به شمار آید.

انتهای پیام/غ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول