اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی

استاندارد فراداده‌ای دوبلین ترجمه شد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی اطلاعات و مدارک اسلامی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم از ترجمه استاندارد فراداده‌ای دوبلین خبر داد.

استاندارد فراداده‌ای دوبلین ترجمه شد

سید مهدی طاهری امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در قم اظهار داشت: به دنبال گسترش نظام‌های سازماندهی اطلاعات و ایجاد تحول و نوآوری در آنان، مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم تلاش کرده با حضور در این عرصه در به روز رسانی فعالیت‌های مربوط به موسسات اسلامی گام بردارد.

وی ادامه داد: فلسفه اصلی و نگرشی که موجب ایجاد این نظام‌ها شده، تسهیل و تسریع دسترسی به منابع دانش است که همواره مستقل از نوع رسانه‌ها و محیط‌های ارائه بوده است.

عضو هیئت علمی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی افزود: ظهور رایانه و فناوری‌های نوین اطلاعاتی و در نتیجه، ظهور محیط و رسانه‌های اطلاعاتی جدید، تجدید نظر و ارزیابی دوباره استانداردها، ابزارها و فنون سازماندهی را ضروری می‌کند.

وی اضافه کرد: هسته دوبلین یک استاندارد فراداده‌ای است که قابلیت پردازش داده‌ها در شبکه وب را نیز دارد.

طاهری گفت: برای صفحاتی که روی شبکه وب منتشر می‌شوند و برای نرم‌افزارهای کتابخانه‌‌ای، از این استاندارد استفاده می‌شود که البته استاندارهای دیگری نیز وجود دارد اما هسته دوبلین محبوب‌ترین این استانداردهاست.

وی ادامه داد: ساماندهی شبکه‌های وب به صورتی که توصیف و شناسایی آنها آسان شده و دسترسی به آنان نیز تسهیل می‌شود، از جمله خصوصیات این استاندارد است.

عضو هیئت علمی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی افزود: خصوصیت کشف منابع وب که با استفاده از این استانداردها ممکن می‌شود، می‌تواند کمک زیادی به پژوهشگران و کسانی که با منابع اینترنتی کار می‌کنند، داشته باشد.

وی ابراز داشت: تا به حال این استاندارد به حدود 30 زبان زنده دنیا ترجمه شده است و ترجمه زبان فارسی که توسط اینجانب انجام شده، در سایت اصلی این استاندارد قرار داده شده است.

طاهری متذکر شد: این نسخه‌ها به دو صورت قرار دادن فایل نسخه و یا لینکی از آن، روی سایت هسته دوبلین قرار داده می‌شود.

وی ادامه داد: ما برای دسترسی کاربران به نسخه فارسی هسته دوبلین، لینک این نسخه را در پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم قرار داده‌ایم که این موضوع سبب معرفی یک سایت اسلامی به عنوان سایت مرجع شده است.

عضو هیئت علمی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی خاطرنشان کرد: استاندارد هسته دوبلین نسبت به استانداردهای فراداده‌ای دیگر بسیار پر کاربردتر است و بیشتر دنیا از این استاندارد استفاده می‌کنند.

وی افزود: دلیل این موضوع نیز این است که بیشترین عناصری که برای توصیف به کاربر می‌دهد، عناصر هسته هستند و ایجاد آن نیز ساده‌تر از دیگر استانداردهای فراداده‌ای است.

طاهری با بیان اینکه راهنمای استفاده از این استاندارد در سایت خود این استاندارد وجود دارد، اضافه کرد: این استاندارد در نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای کاربرد بسیاری دارد و با استفاده از نسخه جدید ترجمه شده، استفاده کاربر به صورت بسیار آسان‌تر امکان‌پذیر خواهد بود.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول