اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

جدیدترین اخبار سوریه؛از «تلاش اعراب برای براندازی در سوریه» تا «هشدار دمشق به تل‌آویو»

خبرگزاری فارس: در حالی که اتحادیه عرب و کشورهای عربی به نیابت از آمریکا و دیگر کشورهای غربی در حال طراحی برای سرنگون کردن نظام سوریه هستند و در قبال در رژیم صهیونیستی ساکتند، دمشق درباره عواقب هرگونه تعرض به مسجدالاقصی به تل‌آویو هشدار داد.

جدیدترین اخبار سوریه؛از «تلاش اعراب برای براندازی در سوریه» تا «هشدار دمشق به تل‌آویو»

به گزارش فارس، در حالی که روند اصلاحات در سوریه به مرحله حساسی مانند قانون اساسی رسیده است، اعراب که در شورای امنیت ناکام ماندند طرحی جدید تهیه کردند که به سازمان ملل ارائه دهند و بر اساس آن نیروهای حافظ صلح به سوریه اعزام شود.

نماینده سازمان ملل در حمله ناتو به لیبی، برای سوریه تعیین می‌شود

منابع مطلع روز گذشته اعلام کردند که اتحادیه عرب پس از قبول استعفای رئیس هیئت ناظران خود در سوریه، به احتمال فراوان عبدالاله خطیب را که نماینده سازمان ملل در لیبی در ایام حمله ناتو به این کشور بود، فرستاده ویژه خود در سوریه قرار خواهد داد.

پایگاه خبری الیوم السابع مصری اعلام کرد: نشست نخست روز گذشته اتحادیه عرب در قاهره برگزار و در آن موضوع اعزام نیروهای حافظ صلح به سوریه، شبیه آنچه در دارفور سودان رخ داد، بررسی شد.

این پایگاه خبری افزود که رویکردی در اتحادیه عرب به وجود آمده است که عبدالاله الخطیب وزیر اسبق خارجه اردن که نماینده سازمان ملل در لیبی به هنگام حمله ناتو در این کشور بود، فرستاده ویژه اتحادیه عرب ب سوریه تعیین شود.

طرح جدید اعراب: اعزام نیروهای حافظ صلح به سوریه/دمشق: اعراب دیوانه شده‌اند

اعراب در نشست‌های روز گذشته خود طرحی جدیدی علیه سوریه ارائه کردند که بر اساس آن نیروهای حافظ صلح به این کشور اعزام شود؛ طرحی که مخالفت شدید سوریه را برانگیخت.

وزیران امور خارجه اتحادیه عرب دیروز یکشنبه (12 فوریه) طرحی درباره سوریه بررسی کردند که بر اساس آن خواستار استقرار نیروهای حافظ صلح توسط شورای امنیت سازمان ملل شدند. بنا بر گزارش‌‌های خبری از قاهره، کشورهای عربی خواستار دخالت شورای امنیت در سوریه با صدور قطعنامه‌ای از جانب این شورا شدند که بر اساس آن «نیروهای حافظ صلح اعراب و سازمان ملل برای نظارت مشترک بر اجرای آتش‌بس» به سوری اعزام شود.

در مقابل، دمشق بشدت این طرح را با جزئیات و کلیات آن رد و محکوم کرد.

یوسف احمد نماینده دائم سوریه در اتحادیه عرب در واکنش به این طرح اعلام کرد که کشورش این طرح را کاملا رد می‌کند و این تصمیم نشان می‌دهد که کار مشترک اعراب به تاراج رفته و اراده اتحادیه عرب درباره سوریه جعلی و دروغ است.

احمد با اشاره به عربستان و قطر تصریح کرد: این تصمیم دیوانگی و سرخوردگی دولت‌های این کشورهای عربی را نشان می‌دهد که اخیرا در شورای امنیت در جلب دخالت خارجی در سوریه و گدایی کردن تحریم‌های بیشتر برای مردم سوریه شکست خوردند.

عربستان خواستار همه‌نوع حمایت از مخالفان سوریه شد

وزیر خارجه عربستان در نشست دیروز (12 فوریه) وزرای خارجه اتحادیه عرب اعلام کرد که باید از مخالفان سوریه همه‌نوع حمایت ممکن را به عمل آورد.

به گزارش رویترز، در نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب، عربستان سعودی بشدت خواستار حمایت از مخالفان سوریه شد.

سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان بر حمایت از مخالفان سوریه تاکید کرد و مدعی شد: تا کی باید شاهد اتفاقاتی باشیم که برای ملت سوریه می‌افتد... تا کی باید به نظام سوریه مهلت بدهیم که مرتکب کشتار مردمش شود.

سعود الفیصل در حالی این سخنان را گفت که نیروهای امنیتی کشور ظرف 48 ساعت گذشته دو جوان معترض را در شرق این کشور به ضرب گلوله کشتند و تظاهرات مردم را بشدت سرکوب کردند.

وزیر خارجه عربستان سعودی افزود: از نشست امروز انتظار می‌رود که اقدامات قاطعانه‌ای اتخاذ کند زیرا انواع راهها برای توقف کشتار در سوریه شکست خورده است... اتحادیه عرب ... باید کانال‌های تماسی با مخالفان سوریه باز کند و همه نوع حمایت را از آنان به عمل آورد.

اردن سفیر خود را از سوریه خارج نمی‌کند

وزیر مشاور دولت اردن امور اطلاع‌رسانی اعلام کرد که کشورش تصمیمی برای خارج کردن سفیر خود از دمشق ندارد.

پس از اقدام تونس، لیبی،‌ عربستان و برخی کشورهای عربی دیگر در خارج کردن سفیر خود از دمشق برای تحت فشار قرار دادن سوریه،‌ اردن اعلام کرد که چنین قصدی ندارد.

به گزارش شام‌پرس، راکان المجالی وزیر مشاور دولت اردن در امور رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی اعلام کرد که دولت اردن تصمیمی برای خارج کردن سفیر خود از دمشق ندارد.

اردن پیش از این نیز با اعلام مخالفت خود با تحریم‌های اتحادیه عرب علیه سوریه، خواستار معاف شدن این کشور از اجرای تحریم علیه سوریه شده بود.

«قانون اساسی جدید» سوریه تسلیم بشار اسد شد

کمیته مامور اصلاح قانون اساسی سوریه دیروز یکشنبه (12 فوریه) به رئیس جمهوری این کشور تسلیم شد تا پس از تایید وی به همه‌پرسی مردم سوریه گذاشته شود.

بشار اسد پیش از این در اواخر مهرماه (اواسط اکتبر) کمیته‌ای را مامور اصلاح قانون اساسی کشورش کرده بود که به گفته این کمیته بیش از 100 ماده این قانون اصلاح شده است.

به گزارش شام پرس، بشار اسد از اعضای این کمیته استقبال و با آنان دیدار کرد. بشار اسد در این دیدار یک نسخه از قانون اساسی اصلاح شده را از رئیس این کمیته دریافت کرد.

قرار است پس از تایید بشار اسد این قانون به پارلمان سوریه ارائه شود تا پس از آن به همه پرسی مردمی گذاشته شود.

هشدار شدیداللحن سوریه به سران رژیم صهیونیستی

سخنگوی وزارت خارجه سوریه درباره عواقب هرگونه حمله به مسجدالاقصی یا هتک حرمت آن برای مقاصد انتخاباتی هشدار داد و مسئولیت هرگونه اقدام علیه قبله نخست مسلمانان را بر عهده تل‌آویو دانست و آن را از تبعات آن بر حذر داشت.

این هشدار جدی به رژیم صهیونیستی از طرف دمشق در حالی صورت می‌گیرد که اتحادیه عرب و کشورهای عربی به نیابت از آمریکا و دیگر کشورهای غربی در حال طراحی برای سرنگون کردن نظام سوریه هستند و در قبال چنین مسائلی در رژیم صهیونیستی ساکت هستند.

جهاد المقدسی سخنگوی وزارت خارجه سوریه امروز بشدت از سخنان مسئولان حزب لیکود اسرائیل (حزب حاکم به ریاست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم) درباره هتک حرمت مسجدالاقصی ابراز انزجار کرد.

به گزارش پایگاه خبری شام‌پرس، مقدسی گفت: وزارت خارجه سوریه با شدیدترین عبارات از سخنان مسئولان حزب لیکود اسرائیل که خواستار تعرض به مسجدالاقصی شدند، ابراز انزجار می‌کند.

وزارت خارجه سوریه در این بیانیه، اینگونه سخنان و مواضع را بسیار خطرناک دانست که با هدف تحریک روشمند برای اهانت به مسجدالاقصی است که جایگاهی دینی و ارزشی والا برای همه مسلمانان دنیا دارد.

انتهای پیام/.++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول