اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان محیط زیست:

افزایش 5 درصدی سهم انرژی هیبریدی در خودروها

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان محیط‌ زیست از افزایش سهم انرژی الکتریکی و هیبریدی در خودروهای داخلی در برنامه پنجم توسعه خبر داد.

افزایش 5 درصدی سهم انرژی هیبریدی در خودروها

محمدجواد محمدی‌زاده در حاشیه سفر به مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آمل با اشاره به اینکه دولت سبد تنوع‌سازی در حوزه سوخت و انرژی مورد نیاز خودروها را مصوب کرده، اظهار داشت: بیشترین سهم در این سبد مربوط به خودروهای بنزین‌سوز بود بیش از 85 درصد حداکثر به 70 رسانده است.

محمدی‌زاده با بیان اینکه براساس این مصوبه به جای بنزین مصارف سی ‌ان‌ جی، گاز و مصارف گازوییل در نظر گرفته شده، افزود: در این مصوبه پنج درصد به مصارف الکترونیکی و هیبریدی انتقال داده است.

وی با اعلام اینکه در ایران کمتر از یک درصد مصرف انرژی خودروها از محل الکتریکی و هیبریدی تامین می‌شود، بیان داشت: در برنامه پنجم مقرر شده این میزان به پنج درصد افزایش یابد.

معاون رئیس‌ جمهور با تاکید بر اینکه در دنیا میزان استفاده خودروها از انرژی هیبریدی و الکترونیکی رقم سه درصد است، گفت: در برخی از کشورها تا 10 درصد را هم در هیبرید و الکترونیک مصوب کردند، ولی متوسط دنیا سه درصد متوسط ایران نزدیک به یک درصد است.

 

* جلوگیری از شماره‌گذاری یک وانت در سال 90

وی با اشاره به اقدامات این سازمان در زمینه آلودگی‌های ناشی از خودروها تصریح کرد: مواردی از خودروهایی که سازمان محیط‌ زیست جلوی تولید را گرفته محدود است.

محمدی‌زاده افزود: یک مورد وانت بود که سازمان محیط زیست جلوی تولید آن را گرفت و سال 90 هم یک مورد خودروی سواری بود که 50 هزار تا تولید کرده بود و به دلیل نقصی که در استانداردهای زیست‌ محیطی داشت از شماره‌گذاری جلوگیری شد.

این مسئول با اعلام اینکه با پیگیری‌های انجام شده هم در امر قطعه‌سازی در فرآیند خودروسازی استانداردها به استانداردهای یورو چهار ارتقا پیدا کرده، گفت: امروز هیچ خودرویی نداریم که به دلیل عدم گذراندن استانداردهای زیست محیطی متوقف شود.

رئیس سازمان محیط‌ زیست ادامه داد: آخرین مورد 1.5 قبل بود که میزان آلایندگی در یکی از خودروها بالا بود و رفع نقص شد.

 

* آلایندگی بالای خودروهای اسقاطی

وی با بیان اینکه خودروهای اسقاطی که عمرهای بالای 20سال دارند میزان آلایندگی‌ آنها نیز بالا است، یادآور شد: براساس برنامه دولت برای جایگزینی این خودروها، کمک‌های بلاعوض و دادن تسهیلات با بهره پایین اعطا می‌کند.

محمدی‌زاده با اشاره به اینکه اولویت نخست در این تسهیلات برای خودروهای عمومی مینی‌بوس و کامیون‌ها و اولویت‌های بعد برای خودروهای شخصی است، تصریح کرد: ستاد مدیریت سوخت نیز برنامه خود را برای جایگزینی خودروهای اسقاطی اعلام کرده است.

 

* حق‌آبه تالاب‌ها تامین شود

رئیس سازمان محیط‌ زیست در پاسخ به اینکه تلاش‌های این سازمان برای جلوگیری از خشک‌شدن تالاب‌ها چیست، گفت: به این منظور حق‌آبه تالاب‌ها باید تامین شود.

وی افزود: تفاهمی با وزارت نیرو منعقد شده که همان طوری که حق‌آبه مربوط به شرب، صنعت و کشاورزی تامین می‌شود حق‌آبه محیط زیست هم تامین شود.

محمدی‌زاده با اعلام اینکه در برخی بخش‌ها به نتیجه رسیدیم و درباره تالاب شادگان و هورالعزیم کاملا مشکل حل شده ، تصریح کرد: در برخی تالاب‌ها با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم مثل پریشان و ارومیه که طرح‌هایی برای تامین آب در حال اجرا است

این مسئول متذکر شد: در بعضی از تالاب‌ها مشکل به عدم همکاری کشورهای همسایه باز می‌گردد مثل تالاب هامون در سیستان که باید کشور افغانستان همکاری و تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مشکل انجام دهد.

محمدی‌زاده در پایان اذعان داشت: علت اصلی خشکی تعدادی از تالاب‌ها نیز بهره‌برداری‌های غیرمجاز در بالادست است که وزارت نیرو موظف شده با این برداشت مقابله کند و حق‌آبه را تامین کند.

انتهای‌ پیام/ن۱۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول