اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل زندان‌های همدان:

30 زن زندانی در همدان مرتبط با مواد مخدر هستند

خبرگزاری فارس: مدیرکل زندان‌های استان همدان گفت: 30 نفر از زندانیان زن در زمینه مواد مخدر در زندان‌های همدان به سر می‌برند.

30 زن زندانی در همدان مرتبط با مواد مخدر هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، کریم ملکی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: نگاه جمهوری اسلامی ایران به زندان‌ها یک نگاه فرهنگی و تربیتی است و بیشترین موضوعی که امروزه در زندان‌های کشور بر آن تاکید می‌شود بحث قرآن و نماز است.در این راستا در سراسر زندان‌های کشور با احداث دارالقرآن متعدد برای اشاعه فرهنگ قرآن و نماز در زندان‌ها و آثار معنوی بر زندانیان تلاش شده است.

مدیرکل زندان‌های استان همدان تصریح کرد: در زمینه آشنایی با قرآن در زندان استقبال بسیار خوبی شده به طوری که در زمینه روخوانی 825 زندانی، در تجوید 610 نفر، در مفاهیم 800 نفر و در بخش ترتیل 475 نفر در زندان علاقه‌مندی نشان داده‌اند.

وی افزود: برای این آموزش‌ها ویدئو، سی دی و نرم افزارهای متعددی در نظر گرفته شده است که زندانیان می توانند از آن استفاده کنند. شرکت یک هزار و 445 نفر در کلاس آموزش قرآن با محوریت سوره انفال از دیگر موارد پیش رو بوده که نشان دهنده شرکت خوب مددجویان است.البته در کنار این موارد، در زندان گروه‌های تواشیح و همخوانی نیز با لباس‌های متحدالشکل فعالیت خوبی داشته‌اند.

مدیرکل زندان‌های استان همدان عنوان کرد: افرادی که در بحث آموزش قرآن و نماز و مسائل فرهنگی فعالیت می‌کنند از طرف مسئولان تشویقاتی را می‌گیرند که شامل مرخصی، ملاقات‌های حضوری و شرعی و همچنین تخفیف در طول مدت زندان است که تمام امتیازات را جمع می کنند و تخفیف قائل شده را اعلام می کنند.

وی ادامه داد: این گونه فعالیت‌های قرآنی در عفو‌های عمومی نیز در صورتی که فرد زندانی، شاکی خصوصی نداشته باشد و جرایم وی فقط دولتی داشته باشد، منجر به آزادی فرد می‌شود. در رابطه با سایر فعالیت‌های فرهنگی جذب نیروهای فرهنگی در قالب قرار دادی، نیمه وقت، پاره وقت و آموزش احکام در حد قابل قبولی نیرو جذب کردیم .

وی ابراز داشت: در این راستا اماکنی احداث و یا فضاهای بلا استفاده تغییر کاربری شده تا به عنوان باشگاه باستانی، بدنسازی، سوله ورزشی و دارالقرآن استفاده شود. همچنین یک کتابخانه بسیار مجهز با سیستم‌های نرم افزاری در زندان ایجاد شده که جزو کتابخانه های عمومی قرار گرفته است. در سال 90-89 میزبان دو مسابقه کشوری بودیم که در میان مددجویان دو رشته و در بین کارکنان زندان 32 رشته را ما میزبان بودیم که استان همدان در کشتی در بین مددجویان قهرمان کشور شد.

ملکی در خصوص آموزش‌های کلاسیک نیز گفت: برنامه‌ریزی در زندان طوری بوده که علاقه‌مندان می‌توانند از نهضت سوادآموزی تا دانشگاه ادامه تحصیل دهند؛ این دانشگاه با پذیرش از بین نیروهای وظیفه و زندانیان در حال حاضر با 33 نفر دانشجو مشغول به فعالیت است که یک دانشگاه در داخل زندان و دیگری در خیابان شکریه فعال است.

مدیر کل زندان های استان همدان افزود: طی سال جاری در زندان‌های استان، در زمینه نهضت سواد آموزی 67 نفر و در مقطع دبیرستان نیز 103 نفر فعالیت داشته‌اند به طوری که تمام هزینه‌های تحصیل زندانیان بی‌بضاعت نیز پرداخت می‌شود.

وی با  اشاره به طبقه‌بندی زندان در بحث عمرانی، زندان عمومی همدان و اردوگاه کاردرمانی را جزو آن دانست و ابراز داشت: در زندان عمومی همدان زندانیان مربوط به جرایم عمومی و مواد مخدر نگهداری می‌شوند.در اردوگاه کار درمانی همدان نیز زندانیان با سابقه زیر 5 سال نگهداری می‌شوند که در حال حاضر این اردوگاه 600 نفر ظرفیت دارد و در صورت نیاز ظرفیت آن را بالا خواهیم برد.

وی به زندانیان زیر 18 سال اشاره و تعداد آنها را 30 نفر خواند و افزود: وجود بازداشتگاه های امنیتی در استان و یک سری  بازداشتگاه های انضباطی نیز از دیگر موارد قابل توجه است. در کنار اینها احداث بازداشتگاه موقت در کنار ساختمان مرکزی اداره را شاهد هستیم که 90 درصد کار آن انجام شده و برای 10 درصد آن نیازمند اعتبار به منظور تجهیز و تکمیل وسایل اداری هستیم.

وی اظهار داشت: این بازداشتگاه موقت برای نگهداری افراد آبرومند و افراد دارای جرایم غیر عمد احداث شده است که در این بازداشتگاه موقت افراد تا دو ماه در آنجا نگهداری می‌شوند تا اینکه رضایت شاکیان خود را جلب کنند.

ملکی با بیان اینکه این دو ماه تا شش ماه قابل تمدید است، افزود: در این بازداشتگاه امکان ملاقات حضوری و ارتباط با شاکیان وجود دارد که بعد از طی این مراحل اگر نتوانند رضایت شاکیان را جلب کنند به زندان مرکزی انتقال می‌یابند.

وی با اشاره به احداث یک پروژه جدید در ملایر پیشرفت فیزیکی آن را 47 درصد خواند و ابراز داشت: ظرفیت آن 700 نفر است که در 15 کیلومتری ملایر واقع شده است.

ملکی با بیان اینکه شش زندان در سطح استان همدان وجود دارد، اظهار داشت: آمار کل زندانیان استان 5 هزار و 500 نفر است که از این تعداد 47 درصد مربوط به مواد مخدر است.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب استان همدان در زمینه مواد مخدر تأکید کرد: 30 نفر از زندانیان زن در زمینه مواد مخدر در زندان‌های همدان به سر می‌برند.

مدیرکل زندان‌های استان همدان از اجرای طرح همسالان خبر داد و هدف از آن را انتقال و آموزش مفاهیم ایدز خواند و ابراز داشت: این مهم 58 درصد از جمعیت فعلی زندان را در بر گرفته است.همچنین همدان برای نخستین بار در کشور به عنوان مرکز طرح استفاده از آیمود در زندان انتخاب شد که این مهم با همکاری علوم پزشکی انجام شد.

ملکی ابراز داشت: همچنین به جای سرنگ نیز در زندان‌ها از کلینیک ترک اعتیاد و متادون‌تراپی استفاده می‌شود به این صورت که توزیع هیچ سرنگی در زندان صورت نمی‌گیرد. در رابطه با درمان زندانیان نیز بالغ بر 80 نفر کادر درمانی در زندان های استان فعالیت دارند که شامل پرستار، پزشک عمومی، روانپزشک، بهیار و... است. در حال حاضر دو کلینیک مثلثی HIV و ترک اعتیاد با کادر پزشک متخصص عفونی و روانپزشک و مددکار در آن فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول