اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل سازمان زندان‌های استان یزد:

زندان‌های استان یزد جزو زندان‌های برتر کشور شناخته شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی استان یزد گفت: در بازدید رئیس کل زندان‌های کشور، زندان‌های استان یزد جزو زندان‌های برتر کشور شناخته شد‌.

زندان‌های استان یزد جزو زندان‌های برتر کشور شناخته شد

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، سیدحشمت‌الله حیات‌الغیب ظهر امروز در نشستی خبری با اشاره به زندان‌های قبل و بعد از انقلاب اظهار داشت: زندان‌ها در گذشته به صورت پلیسی محض اداره می‌شد اما از سال 64 به بعد در زندان‌ها اقدامات فرهنگی، آموزشی و تربیتی آغاز شد.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر اقدامات فرهنگی بسیار خوبی در زندان‌های سطح کشور انجام شده است، افزود: این اقدامات تاثیر بسیاری در عدم بازگشت زندانیان به جرائم داشته است.

حیات‌الغیب در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مختصات جغرافیایی استان یزد بیان کرد: یزد بیش از 800 کیلومتر مرز مشترک با استان‌های مرزی دارد و سومین استان مهاجرپذیر کشور پس از تهران و اصفهان است و همین امر سبب شده میزان جرائم در این استان افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: 60 درصد مساحت استان یزد غیرقابل سکونت است و این امر نیز سبب شده فضا برای تبهکاران و قاچاقچیان موادمخدر فراهم باشد.

حیات‌الغیب در بخش دیگری از این نشست با اشاره به زندان‌های استان و جمعیت موجود در این مراکز یادآور شد: زندان مرکزی یزد، طبس، اردکان و کانون اصلاح و تربیت یزد همچنین دو مجتمع در ابرکوه و ابرندآباد به عنوان مراکز نگهداری از مجرمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه ماهانه 648 نفر وارد زندان‌های استان یزد می‌شوند،‌ افزود: به طور متوسط هر 65 دقیقه یک نفر وارد زندان‌های استان یزد می‌شود.

حیات‌الغیب ادامه داد: 96 درصد زندانیان یزد را مردان و چهار درصد دیگر زندانیان را زنان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه موجودی زندان‌های استان در سال گذشته 2هزار و 615 نفر بوده است، خاطرنشان کرد: این میزان در سال جاری به 3هزار و 76 نفر رسیده است به این معنا که در سال جاری آمار ورودی زندانیان یزد در سال جاری افزایش 17 درصدی داشته است.

حیات‌الغیب سرانه فضای زندان را هشت مترمربع و میانگین سنی زندانیان را 30 تا 39 سال اعلام کرد.

وی مردادماه امسال را شلوغ‌ترین زمان زندان‌های استان یزد دانست و افزود: در مردادماه امسال 3هزار و 242 نفر در زندان‌های استان یزد به سر می‌بردند.

حیات‌الغیب خاطرنشان کرد: بیشترین مجرمان زندانی در زندان‌های استان یزد به ترتیب به علت ارتکاب جرائم موادمخدر، سرقت،‌ جرائم مالی، جرائم منکراتی و .... محبوس شده‌اند.

وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اقدامات بهداشتی و درمانی انجام شده در زندان‌های استان یزد اظهار داشت: زندانیان در بدو ورود مورد معاینه قرار می‌گیرند و بیماری‌های احتمالی آنها بررسی می‌شود و در صورت بیماری تحت درمان قرار می‌گیرند.

حیات‌الغیب با تاکید بر اینکه زندانیان همچنین مورد روان‌درمانی و روان‌شناسی نیز قرار می‌گیرند، بیان کرد: زندانیان بر اساس نوع جرم، سن، سابقه و ... جدا از یکدیگر نگهداری می‌شوند که این امر علاوه بر سلامت روان به سلامت جسمانی زندانیان نیز کمک می‌کند.

وی از تشکیل شورای بهداشت در زندان یزد خبر داد و افزود: کلینیک‌های مثلثی مربوط به اعتیاد، بیماری‌های جنسی و تزریق که باعث ترویج بیماری می‌شود، در زندان‌ها مورد بررسی و درمان قرار می‌‌گیرد.

حیات‌الغیب خاطرنشان کرد: در این راستا 700 از نفر زندانیان متادون درمانی می‌شوند و 2هزار و 740 نفر از زندانیان جدیدالورود نیز بیماری‌یابی شده‌اند.

وی با اشاره به برنامه‌های علمی و فرهنگی در درون زندان عنوان کرد: در حال حاضر 36 نفر از زندانیان یزد در دانشکده علمی - کاربردی درون زندان در رشته حقوق ادامه تحصیل می‌دهند.

حیات‌الغیب همچنین از آموزش کتابت قرآن کریم بر روی سنگ خبر داد و اظهار داشت: 121 نفر از زندانیان استان یزد از یک جزء تا 21 یک جزء قرآن کریم را حفظ کرده‌اند.

وی همچنین از حضور 20 روحانی به صورت تمام وقت و نیمه وقت در زندان‌های استان یزد خبر داد و خاطرنشان کرد: 20 هزار جلد کتاب در کتابخانه داخل زندان وجود دارد و هر ماه کتاب‌های جدید به این کتابخانه وارد می‌شود.

حیات‌الغیب همچنین با اشاره به اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان یزد نیز عنوان کرد: 70 درصد زندانیان در حال آموزش مهارت‌های فنی هستند که پس از پایان دوره گواهینامه مهارت دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در بازدید رئیس کل زندان‌های کشور، زندان‌های استان یزد جزو زندان‌های برتر کشور شناخته شد، افزود: در زندان‌های یزد فضا برای انجام کارهای مختلف فنی، فرهنگی، هنری، ورزشی و ... فراهم است که این امر در عدم تکرار جرم توسط مجرمان بسیار تاثیرگذار است.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول