اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه تبریز:

امروز صحنه مقابله ایران در برابر استکبار عرصه‌های علمی است

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه تبریز گفت: امروز صحنه مقابله ملت ایران در برابر استکبار جهانی در عرصه‌های علمی است.

امروز صحنه مقابله ایران در برابر استکبار عرصه‌های علمی است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، سید محمدتقی علوی در افتتاحیه هیجدهمین کنفرانس اپتیک و فوتونیک ایران و چهارمین کنفرانس مهندسی فوتونیک ایران در دانشگاه تبریز اظهار داشت: رشد علمی کشور در سه سال گذشته بیش از  صددرصد رشد داشته است.

رئیس دانشگاه تبریز، دانشگاه تبریز را دومین دانشگاه قدیمی کشور خواند و گفت: دانشگاه تبریز هم اکنون به عنوان یک دانشگاه جامع با دارا بودن هشت قطب علمی و شش دانشکده و پژوهشکده در تمام گروه‌های چهارگانه علمی دانشجو می‌پذیرد که بیش از 30 درصد ظرفیت آن به مقاطع تحصیلات تکمیلی اختصاص دارد.

علوی، وسعت پردیس اصلی دانشگاه تبریز را بیش از 570 هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: علاوه بر این دانشکده‌های اقماری دانشگاه تبریز نیز در اهر، مرند و میانه دایر بوده و در پردیس بین‌المللی ارس این دانشگاه همچنین یک‌هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند.

وی، با تبریک ایام دهه مبارک فجر، ایثارگری‌های رزمندگان اسلام را در دوران هشت سال دفاع مقدس یادآور شد و گفت: امروز صحنه مقابله ملت ایران در برابر استکبار جهانی در عرصه‌های علمی است و هر ملتی که علم بیشتری داشته و بتواند همگام با علوم و فناوری جدید حرکت کند می‌تواند استقلال و اقتدار خود را حفظ کند.

علوی تصریح کرد: خوشبختانه کشور ما با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری وارد این مسیر شده و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی شتابنده در این راه گام برمی‌دارند.

وی، رشد علمی کشور در سه سال گذشته را بیش از صددرصد عنوان کرد و گفت: این در حالی است که کشور ما در 30 سال گذشته در زمینه‌های مختلف از جمله عرصه‌های علمی در تحریم قرار داشته است.

علوی با بیان اینکه اکنون 56 درصد ارتباط با اینترنت و شبکه‌های پیوندی در اختیار آمریکا، 26درصد متعلق به کشورهای اروپا، 16 درصد در اختیار کانادا و برخی کشورهای آمریکای لاتین، یک درصد متعلق به کشورهای آفریقایی و دو درصد در اختیار کشورهای آسیایی است، اظهار داشت: به این ترتیب 80 درصد شبکه پیوندی در اختیار کشورهای موسوم به گروه هفت بوده و تنها پنج درصد این شبکه متعلق به 55 کشور اسلامی و آمریکای لاتین است.

وی، این موضوع را نوعی آپارتاید علمی عنوان کرد و گفت: با وجود همه محدودیت‌هایی که استکبار جهانی ایجاد کرده کشور ما مسیر خود را با عزت و اقتدار و بدون حقارت طی می‌کند.

علوی، به موج بیداری ایجاد شده در کشورهای اسلامی و غیراسلامی اشاره کرد و گفت: اکنون مردم جهان حتی جلوتر از رهبران خود به راه افتاده و دیگر نمی‌خواهند حقارتی در برابر استکبار داشته باشند.

رئیس دانشگاه تبریز انسجام و یکپارچگی ملت ایران را عامل مهمی در تداوم انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: ما اکنون ملتی در جفرافیایی از تاریخ سرنوشت‌ساز نه تنها برای کشور بلکه برای جهان بشریت هستیم که مردم در خیابان‌های آمریکا قیامشان را با الگوگیری از انقلاب اسلامی ایران برپا کرده‌اند و اگر دشمن اهمیت این موضوع را نمی‌دانست این همه علیه جمهوری اسلامی ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کرد.

علوی، به تلاش دشمنان برای ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان اشاره کرد و افزود: شهدا از هر قشری متعلق به همه اقشار جامعه هستند اما این شهدا در ابتدا متعلق به جامعه علمی، دانشگاهیان و اساتید علوم پایه، فیزیک و رشته‌های اقماری بوده و ما در اینجا باردیگر اعلام می‌کنیم که راه  این شهدا برای ما روشن است و از آرمان‌های آنها کوتاه نخواهیم آمد.

انتهای پیام/‌ش30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول