اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی آذربایجان‌‌شرقی:

مصرف بی‌حساب کودهای شیمیایی نابودکننده است

خبرگزاری فارس: عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌‌شرقی گفت: مصرف بی‌حساب کودهای شیمیایی نابودکننده است.

مصرف بی‌حساب کودهای شیمیایی نابودکننده است

 به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی دفتر منطقه هفت کمیسیون حقوق بشر اسلامی،  سید مسعود پیمان در نشست « انقلاب اسلامی و امنیت غذایی مردم» که در محل اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی برگزار شد، با بیان اینکه در آینده جنگ، جنگ آب خواهد بود نه نفت اظهار داشت: با افزایش جمعیت کشورها و نیاز بیشتر به آب، طبیعتاً درگیری‌ها و برخوردهای بین کشورهای همجو‌ار و ذی‌نفع بر سر آب‌های مشترک هم شدت بیشتری خواهد یافت.

وی با بیان اینکه هر روز که می‌گذرد بر اهمیت موضوع آب در کشورها افزوده می‌شود، گفت: باید برنامه‌ریزی خوب و مدرنی برای مدیریت آب در کشور تنظیم شود و با مطالعه علمی‌تر در مدیریت آب، خاک و کشاورزی از میزان آلودگی‌های میکروبی و صنعتی آب‌ها کاست.

عضو هیئت امنای کمیسیون حقوق بشر اسلامی در شمال‌غرب کشور با بیان اینکه مصرف آب در ایران بیشتر از استاندارد جهانی است، ادامه داد: الگوی مصرف آب هم اینک در حال افزایش بوده و ترقی الگوی مصرف آب در بخش‌های شهری، صنعت و کشاورزی ناشی از ترقی سطح زندگی و تغییر الگوی مصرف نسبت به گذشته قابل احساس است از این رو وزارت نیرو باید دقت کند تا برداشت‌های غیراصولی از آب‌های زیرزمینی صورت نگیرد.

وی با اشاره به تلفات آب در جامعه که به شکل‌های گوناگون صورت می‌پذیرد، افزود: آلودگی آب‌ها به علت سموم و کودهای شیمیایی و ضایعات صنعتی که آب مفید را از دسترس خارج می‌کند و تلفات شبکه‌های انتقال و توزیع آب، چه شبکه‌های سطحی و چه زیرزمینی و بالاخره هدر دادن آب توسط مصرف‌کنندگان و بحران مدیریت آب، به خصوص برداشت غیر اصولی آب در آبادی‌های حاشیه دریاچه ارومیه وامی‌دارد که مسئولان برای رفع آن چاره‌اندیشی کنند.

گفتنی است، متوسط سرانه‌ آب ایران از  7 هزار و ۶۰۰ مترمکعب در سال ۱۹۵۰ به کمتر از  یک‌هزار و ۷۰۰ مترمکعب در حال حاضر کاهش پیدا کرده و احتمالا در سال ۲۰۲۵ از  یک‌هزار و ۳۰۰ مترمکعب هم کمتر خواهد شد که رقم متوسط برای هر نفر طبق گزارش‌های سازمان ملل حدود یک‌هزار و ۶۰۰ مترمکعب در سال است.

در حال حاضر حدود ۲ میلیارد نفر از مردم جهان با مشکل کم‌آبی و بی‌آبی روبه‌رو هستند و اگر تغییری مثبت به وجود نیاید، در سال ۲۰۲۵ حدود دو سوم از مردم جهان با مشکل شدید آب روبه‌رو می‌شوند.

طبق آخرین برآوردهای سازمان ملل متحد، جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ ، 2 میلیارد و 300 میلیون نفر افزایش یافته و از مرز ۹ میلیارد نفر خواهد گذشت.

این افزایش جمعیت بیشتر مربوط به کشورهای در حال رشد خواهد بود.

انتهای پیام/ح30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول