اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

محقق مرکز تحقیقات کشاورزی گرگان خبر داد

تولید نخستین کود بیولوژیک در گلستان

خبرگزاری فارس: محقق مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از تولید نخستین کود بیولوژیک در سطح استان گلستان خبر داد.

تولید نخستین کود بیولوژیک در گلستان

محمدحسین ارزانش امروز در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان، اظهار داشت: کود زیستی بیوآزوسپیر، نخستین کود استراتژیک در کشور است و تولید این کود در گلستان نتیجه هشت ‎سال تحقیق بر روی 10 پایان‎نامه دانشجویی است.

وی با بیان اینکه تولید نخستین کود بیولوژیک یکی از افتخارات استان گلستان محسوب می‎شود، تصریح کرد: این کود زیستی یک کود میکروبی کامل است که قادر خواهد بود کمبود فسفر را در خاک‎هایی که PH بالایی دارند برطرف کند همچنین در تامین نیتروژن خاک، توسعه ریشه‎افزایی، جذب عناصر، مفید بوده و سطح اتیلن تنشی را نیز در گیاه کاهش می‎دهد، لذا عقیده دارم این کود یکی از شاهکارهایی است که در استان تولید شده است.

این محقق به مزیت‎های کود زیستی و استفاده از آن در زمین‌های کشاورزی اشاره کرد و ابراز داشت: قابلیت این کود برای استفاده در اراضی وسیع و کشت‎های مکانیزه فراهم است که با توجه به مدیریت و شرایط آب و هوایی می‎توان حدود 30 تا 70 کیلوگرم نیتروژن خالص را در اختیار گیاه قرار داد.

ارزانش عنوان کرد: استفاده از این کود از طریق تانک‎های ویژه‌ای که بر روی ماشین‎های کاشت قرار می‎گیرد انجام شده و به ‎طور همزمان با کاشت بذر مقداری از این مایه تلقیح بر روی آن پاشیده می‎شود ‎که در سرعت کار، کاهش هزینه‎های اضافی و نیروی کار، بسیار موثر است.

وی با تاکید بر اینکه تولیدات ما باید به سمت تجاری‎ شدن پیش برود، خاطرنشان کرد: تیم تجاری‎سازی باید از افرادی متخصص و کارآمد تشکیل شود و معتقدم 20 درصد تجربه و 80 درصد تزریق ایده جدید در کشاورزی می‎تواند موتور محرکه تولید را در مسیر رشد و تعالی رهنمون سازد.

این محقق کشاورزی گلستان خواستار حمایت مالی از سوی مسئولان برای طرح‎های پژوهشی در زمینه کشاورزی شد و ابراز داشت: نیاز است برای طرح‎هایی که با تغذیه و تولید سر و کار دارند اعتباراتی در نظر گرفته شود.

ارزانش اذعان داشت: کمک مالی از هیچ ارگانی برای تولید این کود زیستی نشده و تاکنون بیش از یک میلیارد تومان برای تولید این کود بیولوژیک هزینه شده که شرکت حامی آن نیز خانم عباسی مدیر عامل شرکت دانش‎بنیان تمیشه است.

انتهای پیام/ن۲۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول