اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم‌مقام وزیر ارشاد:

انقلاب اسلامی منشأ تحولات فراگیر در غرب شد

خبرگزاری فارس: قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی گفت: انقلاب اسلامی منشأ بیداری اسلامی اخیر و تحولات فراگیر در جهان غرب به ویژه اروپا و امریکا شد.

انقلاب اسلامی منشأ تحولات فراگیر در غرب شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، حجت‌الاسلام حمید محمدی بعد از ظهر امروز در همایش علمی قرآن کریم و نکوداشت مرحومه طاهره صفارزاده در کرمان با گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران موجب تولد جهان در آخرالزمان و منشأ بیداری اسلامی اخیر و تحولات فراگیر در جهان غرب به ویژه اروپا و امریکا شد.

وی با اشاره به بحث بهداشت روانی افزود: یکی از بحث‌های بسیار جدی در ادیان و در بین دانشمندان تاریخ، حیات و زندگی سعادتمند انسان است و همه رسالت انبیا این بوده که انسان را به هدف خلقت برسانند.

محمدی تصریح کرد: بهداشت روانی از دیدگاه قرآن بحث نو و بسیار مهمی در کشور است و در بعضی بحث‌ها هنوز تحقیق نشده است.

وی خاطرنشان کرد: مطالعه جنبه‌های روحی و معنوی و تأثیر آن در رفتار آدمی در نگرش دنیای غرب بسیار محدود است در حالی که تلقی و برداشت اسلام از رفتار انسان متفاوت است.

محمدی بیان داشت: آثار بسیار زیادی که در زمینه رفتار انسانی از غرب ترجمه شده و یا آثار داخلی که براساس آن‌ها شکل گرفته، ارتباطی با دین اسلام نداشته بلکه مقابل نظر آن است.

وی افزود: در منطق دین، انسان چهار نوع ارتباط دارد که شامل رابطه انسان با خود، خدا، همنوع و طبیعت می‌شود.

رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور با بیان اینکه در بسیاری از مکاتب غرب رابطه انسان با خدا اصلا دیده نشده، اظهار داشت: اگر بخواهیم هندسه شناخت‌شناسی انسان را ترسیم کنیم، باید نگاه خود را از انسان و رابطه او تبیین کنیم.

وی افزود: دنیای غرب با رویکرد مادی گرایی و امانیستی، تلاش کرد تا خدا را از تمام صحنه‌ها حذف کند.

محمدی گفت: بنابراین یکی از بزرگ‌ترین عارضه‌ها، نافرجامی تعریف افقی از انسان است و بر این اساس انسان را در محدوده دنیا تعریف می‌کند.

وی تصریح کرد: چیزی که در نظام‌های دینی حقیقت انسان را نشان می‌دهد، نگاه ماندگاری به انسان است.

محمدی با اشاره به تفسیر سوره تین خاطرنشان کرد: انسان ترکیب مادیت و معنویت، ملکوت و مالکیت است که می‌تواند در انتخاب بعد معنویت به درجات اعلی علیین صعود کرده و یا به عکس در بدی‌ها به اسفل‌السافلین سقوط کند.

وی بیان کرد: انسان قدرت انتخاب داشته و مسئولیت‌پذیر است و بر این مبنا است که ثواب و عقاب شکل می‌گیرد.

قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی افزود: ابعاد زندگی انسان بسیار متنوع است و فرق زندگی او با دیگران، ارتفاع زندگی در مسیر سیر الی‌الله است و آنچه موجب رقم خوردن درجات بهشت می‌شود، همین امر است.

وی تصریح کرد: وجه تمایز انسان‌ها حیات ایمانی است، لذا اگر انسان توانست روابط خود را براساس ایمان به خدا ترتیب دهد، کسب رضای الهی و اعتدال اخلاقی فعالیت او را شکل می‌دهد.

محمدی خاطرنشان کرد: سلامت روانی به معنای داشتن اعتدال روانی انسان در رابطه‌اش با خدا و دیگران است و کسی می‌تواند رابطه خود با خدا را اصلاح کند که رابطه‌اش را با خودش اصلاح کرده باشد و تدبیر خود، برترین تدبیرها است.

وی بیان کرد: رسیدن به نقطه اعتدال در تربیت انسان بالاترین نقطه سلامت انسان است.

محمدی افزود: تمام عرفان‌های کاذب و مکتب‌های نوظهور برای این آمده‌اند تا سبک زندگی ارائه کنند‌ در این راستا ما باید سبک زندگی قرآن را استخراج و ارائه کنیم که در این صورت می‌توانیم جهان را اداره کنیم.

وی تصریح کرد: اگر نتوانیم الگوی مناسب سبک زندگی را ارائه دهیم، نمی‌توانیم جهان را راهبری کنیم.

رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور با اشاره به شخصیت و زندگی مرحومه طاهره صفارزاده گفت: ایشان مصداق انسان معتدل و شخصیتی استثنایی و منحصر به فرد بود که دقت علمی و دغدغه‌های اجتماعی فراوانی داشت.

وی با اشاره به اینکه خانم صفارزاده از شش سالگی با قرآن مأنوس بوده، خاطرنشان کرد: نباید از سن کودکان قبل از هفت سالگی غفلت کنیم و ان‌شاءالله با آموزش‌های قرآنی قبل از دبستان‌ در آینده مانند بانو صفارزاده در کشور بسیار داریم.

محمدی افزود: ایشان بعد از 30 سال مطالعه و تفسیر قرآن، ترجمه این کتاب الهی را آغاز کرد و شخصیت علمی در نظریه‌پردازی متکی بر قرآن بود.

وی اظهار کرد: قبل از خانم صفارزاده هیچ‌‌کس قرآن کریم را به دو زبان ترجمه نکرده بود و ایشان نخستین زنی بود که قرآن را ترجمه کرد.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول