اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جامعه المصطفی العالمیه:

انقلاب اسلامی گفتمان اسلامی را پدید آورد

خبرگزاری فارس: رئیس جامعه المصطفی العالمیه گفت: انقلاب اسلامی، گفتمان اسلامی را با مجموعه‌ مشخصات پایه‌ریزی کرد که این امر در طول تاریخ سابقه دارد اما اوج گفتمان انقلاب اسلامی امری است که در ایران اتفاق افتاد.

انقلاب اسلامی گفتمان اسلامی را پدید آورد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا اعرافی ظهر امروز در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی که در تالار قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: تمدن اسلامی که با درخشش نور پیامبر(ص) آغاز شد، طی چند قرن در یک منحنی رو به صعود پیش می‌رفت و این ظرفیت و توان بعثت تمدن اسلام را پایه‌ریزی کرد و به سمت قله‌ها در حرکت قرار داد.

وی ادامه داد: پس از چند قرن به دلایل گوناگون منحنی صعود تمدن اسلامی به سمت سقوط تمایل یافت و جهان اسلام تجربه از دست دادن مفاخر و جایگاه خود را داشت.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: رنسانس غربی و اروپایی پس از جنگ‌های صلیبی، حمله مغول و اتفاقاتی در جهان پدید آمد و موجب یک تحول بزرگ در جهان غرب و پیشرفت‌های علمی و فنی شد.

وی ابراز داشت: در طول رنسانس این منحنی رو به سقوط بود و همچنان به سقوط خود ادامه داد و روند نزولی و سقوط تمدن بزرگ و اسلامی تداوم یافت.

اعرافی گفت: به تدریج در جهان اسلام و شرق اسلامی گرایشی برای بازیابی خویش  و برگشت به نقطه قابل قبول و افتخاراتی که در این نقطه مهم عالم بوده است، صورت گرفت.

وی اضافه کرد: در دو قرن گذشته شاهد عزم و اراده در شرق اسلامی برای بازیافت مجد و کیان گذشته بودیم اما چگونگی دست یافتن به آن پایگاه معرفت مورد بررسی و توجه قرار داشت.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه اضافه کرد: دیدگاه‌های گوناگون و انبوهی از تئوری‌ها برای پاسخ به این سئوال‌ها تولید شد که یک رویکرد غیراسلامی و یک رویکرد اسلامی برای بازیابی جایگاه دینی در دنیای اسلام شکل گرفت.

وی در رابطه با رویکرد غیر اسلامی اذعان داشت: مهم‌ترین رویکردهایی که متفکران به سمت آن رفتند، این بود که باید پیوندها‌ی خود را از سرمایه‌های تاریخی که اسلام است، برید و وارد گفتمان‌های جدید شد که با اسلام و دین ارتباطی ندارد.

اعرافی خاطرنشان کرد: در این زمان لیبرال دموکراسی بدون ارتباط با اسلام شکل گرفت که نتیجه آن هضم شدن در سیاست‌های غربی بود.

وی گفت: رویکرد دیگر که زمان بسیاری نیز رایج بود، رویکرد سوسیالیستی و مارکسیستی است که در زمان شوروی مورد توجه بود.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به شکل گرفتن گفتمان ملیت‌گرایی و ناسیونالیستی، عنوان کرد: در مناطق اسلامی شاهد بودیم که متفکران و جریاناتی اسلام را کنار گذاشته و به قومیت و ملیت پرداختند.

وی در ادامه به تشریح رویکرد اسلامی پرداخت و یادآور شد: در دو قرن گذشته  متفکران بر روی تئوری پردازی‌ها کار کرده و مبدا تحول و خیزش شکل‌گیری قدرت‌ها و نظام‌های سیاسی شده است اما این رویکرد اسلام را کنار گذاشته اما به پردازش گفتمان‌های مختلف دست زده است.

اعرافی یادآور شد: گفتمان دیگر اسلام متحجرانه بود، این گفتمان، اسلام را می‌پذیرد اما قدرت پویایی و نوآوری و ظرفیت انعطافی در درون اسلام را مورد توجه قرار نمی‌دهد و افراطی و سنت‌گرایانه است.

وی یادآور شد: انقلاب اسلامی، گفتمان اسلامی را با مجموعه‌ مشخصات پایه‌ریزی کرد این امر در طول تاریخ سابقه دارد اما اوج گفتمان انقلاب اسلامی امری است که در ایران اتفاق افتاد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: این گفتمان با ویژگی‌ها و خصایصی که دارد از گفتمان‌های دیگر متمایز است و مبنای آن اسلام ناب و اصیل است و اسلام با روشی درست و اجتهادی به نیازهای امروز پاسخ می‌دهد.

وی عنوان کرد: در درون معارف اسلام جامعیت و جاودانگی وجود دارد که می‌تواند پاسخگو باشد، اجتهاد به عنوان عامل قوی می‌تواند اسلام و معارف اسلام را متناسب به پرسش‌های امروز ارائه کند.

اعرافی با بیان اینکه انقلاب اسلامی کودتا، حرکت چریکی و ... نبود بلکه حرکتی بر دوش مردم و آگاهی آنان بود، گفت: عدم توسل به روش‌های خشونت‌بار و ناسالم، تکیه بر مفاهیم، مضامین، شعائر و مراسم اسلامی، اعتماد بر ذخایر و منابعی که در درون امت اسلام وجود دارد از ویژگی‌های گفتمان انقلاب اسلامی است.

وی یادآور شد: نقش ممتاز جوانان و زنان، فرامذهبی بودن گفتمان انقلاب ناب، اعتماد به روش اجتهادی که بر مبنای عقل و خردمندی نقش ممتاز و برجسته‌ای دارد از دیگر ویژگی‌های این گفتمان است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: این گفتمان در جهان بازتاب داشته و مورد توجه بیداری که در دنیا رخ داده، قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: تجربه حماس، حزب‌الله و مجاهدت‌های موفقیت‌آمیز در کشورهای مختلف، مورد توجه جوانان انقلابی قرار گرفت و از آن الگوبرداری کردند.

اعرافی خاطرنشان کرد: دور افتادن از جریانات و مبانی اصلی اسلام سبب می‌شود حرکت‌ها در دام جریانات ناخالص قرار گیرند و دشمنان سعی در مصادره و نفوذ در آن حرکت داشته باشند.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول