اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم خبر داد

نخستین جشنواره طراحی جلد کتاب در قم برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: به منظور ارتقای کیفیت کتاب‌های منتشر شده در قم به ویژه آثار دینی، نخستین جشنواره طراحی جلد کتاب سال آینده در قم برگزار می‌شود.

نخستین جشنواره طراحی جلد کتاب در قم برگزار می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مرتضی اسماعیلی‌طبا پیش از ظهر امروز در نخستین جشنواره ناشران استان قم که در تالار شهید آوینی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد اظهار کرد: هدف از برگزاری جشنواره‌های کتاب و این جشنواره، تجلیل از پیشکسوتان این حوزه و نیز شناسایی فعالان چاپ و نشر به منظور ایجاد رقابت در این صنعت است.

وی افزود: تجلیل از خادمان نشر کتاب در واقع تقدیر از مقام علم است و ناشران استان قم نیز بیشتر در زمینه کتاب‌های دینی فعالت می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با بیان اینکه تجلیل از ناشران حوزه دین مصداقی از روایات اسلامی در زمینه اهمیت توجه به دین خواهد بود، گفت: تولید محصولات فرهنگی دارای ساز و کار مشخصی است و کتاب نیز در این میان نقش و جایگاه ارزشمندی دارد.

وی با تاکید بر نیازسنجی در عرصه تولید محتوای مناسب خاطرنشان کرد: در جامعه امروز، نیازهای بشری به صورت مداوم تغییر کرده و هر روز شاهد احتیاجات جدیدی هستیم و در نظام جمهوری اسلامی نیز باید نیازهای اقشار مختلف جامعه مورد توجه قرار گیرد.

اسماعیلی‌طبا حمایت صحیح در تمام مراحل تولید کتاب را دومین عامل در توسعه فرهنگ مطالعه دانست و افزود: حمایت‌ها باید از مرحله طرح ایده و تحقیقات صورت گیرد و مراحل قبل و پس از چاپ نیز جزو پروسه حمایتی قرار گیرند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ناشران نیز دارای مشکلاتی هستند که گرانی کاغذ در این میان موثر بوده است و امیدواریم با افزایش حمایت‌ها، فضای مناسب‌تری به منظور چاپ و نشر کتاب‌های مفید در کشور فراهم شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره ناشران استان قم گفت: در این جشنواره از تمام پدیدآورندگان کتاب از جمله نویسندگان، ویراستاران، محققان، نسخه‌شناسان، کتابداران، کتابفروشان و مترجمان برتر استان تقدیر خواهد شد.

وی افزود: هیئت‌ داوران این جشنواره متشکل از اساتید و پیشکسوتان حوزه چاپ و نشر بوده و بر اساس معیارهای دقیق سعی در شناسایی و انتخاب بهترین‌ها داشتند اما با توجه به نخستین دوره برگزاری جشنواره ناشران، ایراداتی نیز در این زمینه وجود دارد.

اسماعیلی‌طبا با بیان اینکه استان قم آمادگی برگزاری این جشنواره را در سطح ملی دارد ابراز کرد: بحث ساختاری کتاب نیز باید مورد توجه قرار گیرد که در این میان طرح جلد به عنوان نخستین موردی که به چشم مخاطبین می‌رسد دارای اهمیت فراوانی است.

وی گفت: سال آینده نخستین جشنواره طراحی روی جلد کتاب نیز در استان قم برگزار خواهد شد و امیدوار هستیم اینگونه برنامه‌ها سبب توجه بیشتر ناشران به گرافیک و طراحی ظاهری کتاب‌ها به ویژه آثار دینی و مذهبی به منظور جلب نظر مخاطبین بیشتر شود.

اسماعیلی‌طبا انقلاب اسلامی را رویدادی فرهنگی دانست و تصریح کرد: پیام این انقلاب نیز دینی و فرهنگی است ولی سرانه مطالعه در کشور متناسب با آن نبوده و باید تلاش بیشتری برای افزایش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در کشور صورت گیرد زیرا مبنای کارها در این کشور، دین و مسائل فرهنگی است.

وی خواستار افزایش حمایت‌ها از حوزه چاپ و نشر کتاب شد و افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در کنار نظارت به حمایت همه‌جانبه از کتاب‌های مفید بپردازد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم ضمن تشکر از همه دست‌اندرکاران برگزاری نخستین جشنواره ناشران استان قم گفت: بیش از هزار و 100 ناشر در قم مشغول به فعالیت هستند و سالانه بیش از 10 هزار عنوان کتاب در سطح استان به چاپ می‌رسد.

وی ابراز امیدواری کرد که برگزاری چنین جشنواره‌هایی در کنار نمایشگاه‌های کتاب موجب ارتقای سطح کیفی و کمی کتاب و نشر در کشور شود.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول