اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول دبیرخانه همایش ملی چشم‌انداز دانش سیاسی ایران خبر داد

ارسال 29 مقاله به دبیرخانه همایش ملی چشم‌انداز دانش سیاسی ایران

خبرگزاری فارس: مسئول دبیرخانه همایش ملی چشم‌انداز دانش سیاسی ایران از ارسال 29 مقاله به دبیرخانه این همایش خبر داد.

ارسال 29 مقاله به دبیرخانه همایش ملی چشم‌انداز دانش سیاسی ایران
جواد میرخلیلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به همایش ملی چشم‌انداز دانش سیاسی در ایران اظهار کرد: این همایش به منظور ترسیم سند چشم‌انداز دانش سیاسی در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف علوم سیاسی برگزار می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: سند چشم‌انداز دانش سیاسی در رشته‌ها و گرایش‌هایی مانند فلسفه سیاسی، فلسفه علم سیاست، کلام سیاسی، فقه سیاسی، اخلاق سیاسی، روابط بین‌الملل، جامعه‌شناسی سیاسی، تفسیر سیاسی قرآن، سیاست‌گذاری عمومی، مطالعات منطقه‌ای، جهان اسلام، مسائل ایران، انقلاب اسلامی و... رشته‌ها و گرایش‌های مرتبط با علوم سیاسی ترسیم می‌شود.

دبیر کمیته مطالعات سیاسی ایران عنوان داشت: راهبرد اساسی تدوین سند چشم‌انداز دانش سیاسی آینده‌نگری است و بر این اساس بناست وضع مطلوب دانش سیاسی را در ابعاد مختلف مانند نظام آموزشی، پژوهشی و ارتباط دانش سیاسی با محیط تبیین کنیم.

وی ادامه داد: این همایش به دنبال تبیین شاخه‌های رشته‌های دانش سیاسی بوده و تولید دانش سیاسی اسلامی متناسب با اطلاعات جدید تمدن اسلامی و پیش رو را در راستای بومی‌سازی، اسلامی‌سازی و کاربردی کردن دانش سیاسی تعیین می‌کند.

میرخلیلی با اشاره به بخش‌های مختلف فراخوان همایش ملی چشم‌انداز دانش سیاسی در ایران گفت: در بخش کلیات فراخوان مقاله قلمرو و جایگاه دانش سیاسی، سرشت و ماهیت زیرمجموعه‌های دانش سیاسی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در بخش آموزش دانش سیاسی به دنبال این امر بودیم که رشته‌های درسی مطرح و قابل طرح، روش‌ها، نظریه‌ها و مطالب مطرح، منابع انسانی، مسائل و مشکلات را استخراج کرده و به مبحث آموزش دانش سیاسی در حوزه علمیه پرداخته شود.

مسئول دبیرخانه همایش ملی چشم‌انداز دانش سیاسی ایران پژوهش دانش سیاسی را دیگر محورهای کلان همایش ذکر کرد و افزود: این محور نظریه‌پردازی بومی و اسلامی در دانش سیاسی را پیگیری می‌کند و دستیابی به نظریه‌پردازی سیاسی و شیوه‌های پژوهش دانش سیاسی در حوزه و دانشگاه مورد تاکید قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به محور کلان چهارم فراخوان همایش ملی چشم‌انداز دانش سیاسی ایران گفت: دستیابی به مناسبات دانش سیاسی با محیط داخلی و خارجی شامل مناسبات دانش سیاسی با زندگی روزمره مردم، تمایزات و مناسبات دانش سیاسی با جامعه علمی جهانی و مولفه‌های سیاسی اجتماعی که در دانش سیاسی ایران تاثیر می‌گذارند در این محور بررسی می‌شود.

میرخلیلی با اشاره به دستاوردهای همایش ملی چشم‌انداز دانش سیاسی ایران گفت: تاکنون 84 چکیده مقالات به دبیرخانه ارسال شده که از این تعداد 43 چکیده متناسب با موضوعات در ارزیابی‌ها تائید شده است.

وی با بیان اینکه 29 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است، گفت: جلد نخست مجموعه مقالات متشکل از 14 مقاله ارسالی آماده شده و اکنون مراحل پایانی برای چاپ را می‌گذراند و باقیمانده مقالات در جلدهای دیگر در دستور چاپ قرار می‌گیرد.

مسئول دبیرخانه همایش ملی چشم‌انداز دانش سیاسی ایران خاطر نشان کرد: تاکنون 25 مصاحبه با استادان در رشته‌ها و گرایش‌‌های مختلف علوم سیاسی مانند فلسفه سیاسی، کلام سیاسی و تفسیر سیاسی انجام شده است.

وی با اشاره به دیگر اقدامات دبیرخانه همایش ملی چشم‌انداز دانش سیاسی ایران گفت: فلسفه سیاسی اسلام، سند چشم‌انداز دانش سیاسی و پرسش‌نامه علم سیاست کارآمد، پروژه‌هایی بوده که دبیرخانه این همایش پیگیری می‌کند.

میرخلیلی چشم‌انداز سیاست در آثار عالمان مسلمان، دانش سیاسی در تمدن اسلامی، احیای آثار خواجه نصیرالدین طوسی، احیا و ترجمه کتاب السعادة والاسعاد را از دیگر اقدامات دبیرخانه همایش ملی چشم‌انداز دانش سیاسی ایران ذکر کرد.

وی یادآور شد: همایش ملی چشم‌انداز دانش سیاسی ایران به همت گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود.

محقق و پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: دانشگاه باقرالعلوم، انجمن مطالعات سیاسی حوزه، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دانشگاه امام صادق(ع)، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران، شهید بهشتی، مفید، آزاد اسلامی، مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی، انجمن علوم سیاسی ایران و پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برگزاری این همایش مشارکت دارند.

وی با بیان اینکه 15 کمیسیون در همایش وجود دارد که از این تعداد هفت کمیسیون فعال هستند، گفت: کمیسیون‌هایی مانند انقلاب اسلامی، جامعه‌شناسی سیاسی، فلسفه سیاسی، فقه سیاسی، روابط بین‌الملل، تفسیر سیاسی و مسائل ایران در این همایش فعال بوده که جلساتی برگزار کرده و مصوباتی داشتند.

انتهای پیام/ش10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول