اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی مطرح کرد

نقش امام عسکری(ع) در گسترش پایگاه‌های شیعه در جهان اسلام

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: امام عسکری(ع) با گسترش پایگاه‌های شیعه در تمام جهان اسلام نقش مهمی در زنده نگه‌داشتن فرهنگ شیعه داشته است.

نقش امام عسکری(ع) در گسترش پایگاه‌های شیعه در جهان اسلام
حجت‌الاسلام محمود نجاریان‌زاده امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در قم با تسلیت شهادت امام یازدهم شیعیان، اظهار داشت: شهادت امام حسن عسکری(ع) دارای پیام‌های بسیاری برای شیعیان جهان است که نگاهی به این پیام‌ها می‌تواند برای ما بسیار درس‌آموز باشد.

وی ادامه داد: نخستین مبحثی که در زندگی امام حسن عسکری(ع) می‌تواند مورد توجه قرار گیرد نقش وی در ترویج معارف مربوط به امامت بود که باید به وسیله فرزند وی امام زمان(عج) تداوم می‌یافت.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ابراز داشت: طاغوت در دوران این امام همام  بیشترین تمرکز را بر مسئله امامت داشت و تلاش می‌کرد این گوهر را از چشمان مشتاق مردم زمان دور نگه دارد.

وی افزود: مبارزه با مسئله امامت از زمان امام موسی‌بن‌جعفر(ع) آغاز شده بود و در زمان امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) به اوج خود رسید.

نجاریان‌زاده خاطر نشان کرد: در زمان امام موسی‌بن‌جعفر(ع) با طراحی دشمنان، مسئله امامت با چالش‌هایی روبه‌رو شد و فرقه‌هایی مانند واقفین به وجود آمد.

وی با بیان اینکه فرقه واقفیه به دلیل دنیا طلبی عده‌ای از مردم زمان امام موسی‌بن‌جعفر(ع) به وجود آمد، گفت: امام موسی‌بن‌جعفر(ع) مبالغی را به عنوان سهم امام به عده‌ای واگذار کرده بودند تا برای تبلیغ در دین صرف شود اما این افراد پس از شهادت وی برای به دست گرفتن این مبالغ، امام رضا(ع) را به عنوان امام قبول نکردند تا بتوانند این مبالغ را تصرف کنند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به نقش‌ امام حسن عسکری(ع) در تبیین مسئله امامت برای مردم، افزود: مردم در زمان وی به انواع انحرافات فکری دچار بوده و معارف امامت به خوبی برای آنها تبیین نشده بود.

وی ابراز داشت: در هر عصر و زمانی اگر مردم با آموزه‌های ناب دینی آشنا باشند در دام منحرفان دچار نشده و ولی زمان خود را تنها نخواهند گذاشت.

نجاریان‌زاده ادامه داد: طاغوت در زمان ائمه اطهار(ع) نیز از همین آشنایی مردم با معارف وحشت داشته و با محبوس کردن آنها تلاش می‌کرد این معارف به گوش مردم نرسد.

وی عنوان داشت: امام حسن عسکری(ع) تنها مدت هشت سال امامت کرد و در 28 سالگی توسط بنی‌عباس به شهادت رسید.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ابراز داشت: امام حسن عسکری(ع) در همین مدت کوتاه امامت گام‌های بزرگی برای ماندگاری امامت و گسترش تفکر شیعه برداشت.

وی افزود: این امام همام با تاسیس پایگاه‌هایی در شهرهای مختلف و تعیین نمایندگانی برای خود در این پایگاه‌ها مردم را با معارف اسلامی آشنا کرده و مانع فراموشی امامت توسط مردم به دلیل محبوس و محدود بودن خود شد.

نجاریان‌زاده اظهار کرد: افرادی که در این پایگاه‌ها نمایندگی امام حسن عسکری(ع) را داشتند، با مبالغی که وی از سهم امام تعیین می‌کرد، امور شیعیان را سامان، و معارف شیعی را گسترش می‌دادند.

وی افزود: این مدیریت بی‌بدیل امام حسن عسکری(ع) را نشان می‌دهد که در شرایطی که در یک منطقه نظامی در حصر بنی‌عباس بود، به خوبی توانست امور مربوط به جهان اسلام را سامان دهد و پایگاه‌های مهم شیعی در سراسر ممالک اسلامی به راه اندازد.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: امام حسن عسکری(ع) با استقرار نخبگان دینی در پایگاه‌های مهم شیعه و آموزش معارف اسلام به آنان، مردم را برای دوران طولانی غیبت آماده می‌کرد تا در این دوران به علت فقدان حضور فیزیکی امام معصوم، شیعیان از انحرافات دور نگه دارد.

وی ادامه داد: شهر قم یکی از پایگاه‌هایی بود که امام حسن عسکری(ع) در زمان امامت خود آن را بنا نهاده و موفقیت‌های امروز این شهر در ترویج علوم دینی به خاطر این اقدام بزرگ است.

نجاریان‌زاده افزود: اشعریون در قم نماینده امام حسن عسکری(ع) بودند که طی سال‌ها با گسترش معارف شیعی پرچم اسلام را نگه داشتند.

وی ابراز داشت: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های امام حسن عسکری(ع) در دوران هشت ساله امامت خود معرفی امام زمان(عج) به عنوان دوازدهمین امام شیعیان و تبیین دوران غیبت بود.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول