اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی خبر داد

تعیین حریم 59 اثر شاخص ثبتی آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از توجه ویژه در سال جاری به بحث تعیین حریم آثار ثبتی خبر داد و گفت: در سال 90 با تصویب مطالعات و پرونده‌های آثار، تعیین حریم 59 اثر شاخص ثبتی استان در دستور کار قرار گرفت.

تعیین حریم 59 اثر شاخص ثبتی آذربایجان‌شرقی

تراب محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهارکرد: تعیین حریم یک اثر که جزو مواد قانونی ثبت آن به شمار می‌رود یکی از ضروری‌ترین اقدامات ثبتی است که می‌تواند از تجاوزات و ساخت و ساز در حریم و عرصه آثار جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: سختگیری بر تعیین عرصه و حریم هنگام ثبت ملی یک اثر افزایش قابل توجهی یافته است به طوری که هم‌اکنون تعیین حریم آثار، جزو اولویت‌های اصلی برای ثبت ملی اثر شمرده می‌شود.

وی تصریح کرد: آذربایجان‌شرقی با دارا بودن بیش از یک هزار و 800 اثر ثبت ملی یکی از تاریخی‌ترین استان‌ها در زمینه ثبت آثار ملی به شمار می‌رود که با توجه به آغاز تعیین حریم 59 اثر ثبتی در میان سایر استان‌های کشور پیشتاز است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به اقدامات مرمتی این سازمان در سال‌ جاری اظهار کرد: هم‌اکنون 95 کارگاه مرمتی فعال در سطح استان مشغول کارند که 42 کارگاه آن در شهر تبریز هستند.

محمدی تاکید کرد: با توجه به گستردگی بازار تبریز و ثبت جهانی و اهمیت ویژه آن، هم‌اکنون 23 کارگاه مرمتی در این محدوده فعال است که با اقدامات انجام گرفته طی دهه فجر امسال شاهد بهره‌برداری از دو سرای "کشمشچی‌لر" و " میرزا شفیع" در بازار خواهیم بود.

6 کاوش باستان شناسی در  آذربایجان‌شرقی

وی همچنین از شش کاوش باستان‌شناسی در مناطق مختلف استان در سال ‌جاری خبر داد و گفت: ارگ علیشاه، بخشی از مسجد کبود، کول تپه جلفا، زردخانه اهر، تپه زرنق هریس و تپه لیلان در ملکان این کاوش‌ها را تشکیل می‌دهند.

محمدی یادآور شد: گنبد مظفریه مسجد کبود تبریز از زیر خاک خارج شده و با آغاز عملیات عمران و مرمتی به زودی این گنبد احیا می‌شود.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان افزود: احیا و به روز‌رسانی‌، تزئینات و محوطه‌سازی مسجد کبود در سال‌های گذشته انجام پذیرفته و عملیات مرمت بخش‌های دیگر عمارت ابواب‌البر (مسجد کبود یا عمارت مظفریه) از سال 89 آغاز شده‌ است.

محمدی تصریح کرد: میدان مظفریه که متعلق به مجموعه مسجد است، در زمان ساخت اولیه از شمال به خانقاه و گنبد قنات و ‌از سمت شرق و غرب هم به باغ منتهی می‌شده است.

محمدی همچنین با اشاره به اتمام مطالعات تفصیلی و جامع استان اظهار داشت: 6 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح جامع مطالعاتی در زمینه پژوهش و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی در زمینه‌های مختلف فعالیت علمی و مبتنی بر پژوهش هزینه شده است.

انتهای پیام/ح10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول