اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل میراث فرهنگی گیلان:

خانه ییلاقی حاجت‌پور ماسال ثبت ملی شد

خبرگزاری فارس: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: خانه ییلاقی حاجت‌پور واقع در بخش شاندرمن ماسال با قدمت حدود 50 ساله در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

خانه ییلاقی حاجت‌پور ماسال ثبت ملی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، امید عزیزی بعد از ظهر امروز در جلسه میراث فرهنگی گیلان با اشاره به ثبت ملی خانه ییلاقی در ماسال، اظهار داشت: خانه حاجت‌پور از خانه‌های ییلاقی بوده که به عنوان مسکن فصلی متعلق به دامداران حوزه فرهنگی‌-معماری کوهستان غرب گیلان است.

وی بنای خانه مذکور را در روستای ییلاقی «ایسبی‌دول» واقع در دهستان شاندرمن شهرستان ماسال عنوان کرد و افزود: این خانه متعلق به محمد حاجت‌پور بوده و حدود 50 سال قدمت دارد.

این مسئول ادامه داد: خانه حاجت‌پور پس از واچینی در تابستان 88 در سایت موزه میراث روستایی گیلان دوباره‌چینی شد و دیوارهای بنا با ستون و تخته چوبی ساخته شده و پوشش بام آن از تخته چوبی «لت» است و دو اتاق دارد.

وی ثبت خانه مذکور را در فهرست آثار ثبتی کشور در همایش ملی ثبت آثار تاریخی، معنوی و طبیعی کشور در دی ماه امسال عنوان کرد.

عزیزی خاطر نشان کرد: همچنین در این همایش خانه حقیقتی در بخش مرکزی تالش نیز جزو آثار ملی به ثبت رسیده که دوباره‌چینی این بنا در سال 88 آغاز و در سال 89 تکمیل شد.

وی قدمت این خانه را 65 سال ذکر کرد و یادآور شد: این خانه از سه اتاق تشکیل شده و دیوارهای بنا پوشیده از تخته چوبی است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، در تعریف موزه میراث روستایی بیان داشت: این موزه در دل طبیعت جنگل‌های سراوان قرار دارد و خاطرات 150 ساله زندگی روستاهای گیلان را در خود جای داده است.

وی بازدید از موزه میراث روستایی گیلان را برای همگان و علاقه‌مندان توصیه کرد و آن را یکی از جاذبه‌های دیدنی این استان برشمرد.

انتهای پیام/ی20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول