اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اجرای طرح پزشک خانواده محقق شد

کاهش 80 درصد مشکلات بهداشتی و درمانی روستائیان کردستان

خبرگزاری فارس: بیشتر مشکلات روستائیان استان کردستان در گذشته نبود مراکز بهداشتی و درمان به موقع بیماران بود که اکنون با اجرای طرح پزشک خانواده و ایجاد خانه‌های بهداشت در روستاها، 80 تا 90 درصد از این مشکلات کاسته شده است.

کاهش 80 درصد مشکلات بهداشتی و درمانی روستائیان کردستان
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج استان کردستان با توجه به مرزی بودن و نیز کم‌توجهی حاکمان وقت در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از کمترین امکانات رفاهی در بخش‌های مختلف برخوردار بود که بهداشت و درمان نیز از این قضیه مستثنی نبود.
بر اساس این گزارش؛ در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از مراکز بهداشتی و درمانی، خانه‌های بهداشت و نیز پزشک خانواده که نیازمندی‌های مردم این استان و به ویژه جمعیت روستایی کردستان را برآورده سازد، خبری نبود.
با پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز فعالیت در بخش‌های عمرانی و توسعه‌ای کشور، استان کردستان به دلایل متعددی از جمله وجود گروهک‌های ضدانقلاب و نیز جنگ تحمیلی از سایر استان‌ها عقب افتاد تا جایی که اکنون نیز آثار منفی آن دوران هنوز باقی مانده است.
بعد از پاکسازی کردستان از وجود افراد و گروهک‌های ضدانقلاب و جیره‌خواران استکبار جهانی به همت و تلاش نیروهای مسلح و مشارکت تاثیرگذار و معنادار مردم این استان، فعالیت توسعه‌ای در کردستان مضاعف شد تا جایی که اکنون بسیاری از شاخص‌ها هم‌تراز با سایر استان‌های برخوردار شده است.
بخش بهداشت و درمان نیز همزمان با ارتقای دیگر شاخص‌ها، افزایش قابل‌ توجهی داشته و اکنون کمتر جایی مشاهده می‌شود که از وجود مراکز بهداشتی و درمانی و یا خانه‌های بهداشت برخوردار نباشد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: از سال 57 به بعد تعداد خانه‌های بهداشت در سطح استان کردستان 22 مورد، مراکز بهداشت روستایی 28 مورد و مراکز بهداشت شهری 17 مورد بوده است.
فرزام بیدارپور افزود: اما در حال حاضر تعداد خانه‌های بهداشت در سطح استان به 620 مورد، مراکز روستایی به 73 مورد و تعداد مراکز بهداشتی شهری نیز به 66 مورد افزایش یافته است.
به گفته وی، در سال 85 شهرستان مرزی بانه به عنوان دورترین نقطه از مرکز استان دارای 50 خانه بهداشت و 12 مرکز روستایی و شهری بوده است که در حال حاضر تعداد خانه‌های بهداشت این شهرستان به 56 مورد افزایش یافته است، اما مراکز روستایی و شهری به همان مقدار باقی مانده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان خاطر نشان کرد: از سال 64 تصمیم‌گیری شد که برای هر یک‌هزار نفر جمعیت در یک یا چند روستا یک خانه بهداشت و برای هر 9 هزار و 500 نفر تا 12 هزار نفر هم مراکز روستایی تامین شود.
به گفته بیدارپور، برای روستا و مناطق به ازای هر 12 هزار نفر هم درمانگاه شهری احداث شده و برای هر 6 هزار نفر جمعیت هم یک پایگاه بهداشتی احداث شود.
وی اعلام کرد: بر اساس ضوابط سازمان جهانی بهداشت، مراقبت‌های بهداشتی اولیه، خدمات کودکان، خدمات مادران و زنان شوهردار، سالمندان، بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای، پیشگیری و مراقبت از بیماری‌های واگیر و غیرواگیر، سلامت در مدارس و آموزش بهداشت در مراکز بهداشتی و مراکز روستایی ادغام شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان در ادامه بیان کرد: در راستای اجرای طرح‌های مذکور یک‌سری خدمات اولیه و مقداری دارو در اختیار بهورزان تمامی روستا‌های سطح استان قرار گرفت.
بیدارپور در بخش دیگری از سخنانش به اجرای طرح پزشک خانواده در سطح استان اشاره کرد و گفت: برنامه پزشک خانواده از سال 84 راه‌اندازی شد و در حال حاضر پزشک در روستاهای استان مستقر است.
وی با بیان اینکه اکنون برای 4 تا 6 هزار نفر جمعیت روستایی استان یک پزشک خانواده وجود دارد، بیان داشت: این پزشک به همراه ماما و 270 فقره دارو در مناطق روستایی مستقر است و در طول یک شیفت کاری هشت ساعته خدمات لازم به نیازمندان را ارائه می‌دهند.
به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، با محقق شدن این طرح حدود 80 تا 90 درصد مشکلات درمان روستاها برطرف شده است.
وی به انجام واکسیناسیون و ارائه خدماتی که به رشد کودکان کمک می‌کند اشاره کرد و اظهار داشت: این خدمات شامل شیر مادر، تغذیه تکمیلی، داروهای حمایتی و پایش‌های رشد کودک که نشانگر سلامتی کودکان است، می‌شود.
بیدارپور اعلام کرد: در دهه 50 و قبل از آن به ازای هر یک‌هزار تولد، حدود 100 کودک فوت می‌کرد اما در حال حاضر با توجه به امکاناتی که در اختیار مراکز بهداشتی و روستایی قرار گرفته است، از تعداد این آمار کاسته شده و به ندرت مرگ و میر کودکان مشاهده می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان یادآور شد: امروزه از هر یک‌هزار تولد حدود 16 تا 17 مرگ کودکان زیر پنج سال قابل مشاهده است.
بیدارپور در ادامه بیان کرد: حدود 20 تا 30 درصد از مرگ 16 تا 17 موردی کودکان زیر پنج سال به علت ناهنجاری‌های مادرزادی و بیماری‌های هنگام تولد اتفاق می‌افتد که این مسئله‌ای طبیعی است.
وی خاطر نشان کرد: حدود 30 تا 40 درصد دیگر نیز به علت تصادفات و حوادث مشاهده می‌شود و مابقی آن به علت سرطان‌ها و سایر بیماری‌ها صورت می‌گیرد.
وی مرگ‌های کودکان در قبل از انقلاب را ناشی از عفونت‌های تنفسی، استفراغ و اسهال و نبود آب شرب سالم خواند و گفت: اما امروزه با توجه به بهره‌مندی 97 درصد از جمعیت روستاها از آب سالم، این بیماری‌ها کم‌رنگ شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان در پایان اضافه کرد: در حال حاضر مناطق مرزی آنچنان تفاوتی با سایر مناطق استان ندارند به طوری که تمامی امکاناتی که در سایر شهرستان‌های غیرمرزی و روستاها وجود دارد در مناطق مرزی هم قابل مشاهده است.
انتهای پیام/صا10/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول