اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار کردستان خبر داد

رشد 3.3 درصدی جمعیت کردستان در پنج سال اخیر

خبرگزاری فارس: معاون برنامه‌ریزی و توسعه استاندار کردستان گفت: جمعیت استان کردستان با رشد 3.3 درصدی در پنج سال اخیر به یک میلیون و 488 هزار و 313 نفر رسیده است.

رشد 3.3 درصدی جمعیت کردستان در پنج سال اخیر
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ارسلان ازهاری شامگاه پنج‌شنبه در مصاحبه مطبوعاتی استاندار کردستان و معاونان وی در سنندج، به نتایج اولیه طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن در استان اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس نتایج آمارگیری جمعیت استان کردستان با رشد 3.3 درصدی به یک میلیون و 488 هزار و 313 نفر رسیده است.
وی افزود: 50.4 درصد معادل 751 هزار و 547 نفر از جمعیت استان را مردها و 49.6 درصد معادل 736 هزار و 766 نفر را زنان تشکیل می‌دهند.
ازهاری از کاهش نسبت جمعیتی مردها نسبت به زنان در استان از 50.6 درصدی در سال 85 به 50.4 درصدی در سال 90 خبر داد و افزود: نرخ رشد سالانه جمعیت در استان نیز از 0.68 درصد در سال 85 به 0.66 درصد در نتایج آماری سال 90 رسیده است.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه استاندار کردستان از افزایش 9.8 درصدی جمعیت شهری استان و سکونت بیش از 66 درصد جمعیت استان در شهرها خبر داد و افزود: رشد سالانه جمعیت شهری استان نیز از 1.82درصد در سال 85 به 1.89 درصد در سال 90 رسیده است.
ازهاری به کاهش 7.3 درصدی جمعیت روستایی استان اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون فقط 505 هزار نفر از جمعیت استان در روستاها زندگی می‌کنند و می‌توان گفت که فقط 34 درصد از جمعیت استان در روستاها ساکن هستند.
وی خاطر نشان کرد: از سال 85 تاکنون نیز رشد سالانه جمعیت روستایی استان از 92 صدم درصد رشد منفی به 1.5 درصد رشد منفی رسیده‌ است.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه استاندار کردستان همچنین از افزایش 18.4 درصدی تعداد خانوارهای کردستانی در 5 ساله اخیر خبر داد و افزود: تعداد خانوارهای کردستانی در 5 سال اخیر از 337 هزار خانوار به 399 هزار و 981 خانوار افزایش یافته‌ است اما بعد خانوارها از 4.3 نفر به 3.7 نفر کاهش یافته است.
ازهاری اعلام کرد: در مجموع 271 هزار خانوار شهری و 128 هزار و 869 خانوار روستایی در کردستان زندگی می‌کنند که بعد خانوارهای شهری 3.6 نفر و خانوارهای روستایی 3.93 نفر است.
 
*افزایش 239 درصدی تمایل برای سرمایه‌گذاری در کردستان
معاون برنامه‌ریزی و توسعه استاندار کردستان در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان به افزایش میزان تمایلات سرمایه‌گذاری در عرصه‌های مختلف صنعتی، تولیدی و معدنی استان اشاره کرد و افزود: در سال گذشته بیش از 232 میلیارد تومان تمایل برای سرمایه‌گذاری در کردستان داشتیم که این میزان با رشد 239 درصدی در سال جاری به 877 میلیارد تومان افزایش یافته است.
ازهاری به صادرات یک میلیارد دلاری از استان در سال جاری اشاره کرد و افزود: این میزان صادرات 4 درصد کل صادرات کشور را شامل می‌شود.
وی همچنین از ترانزیت 3 میلیارد و 700 میلیون دلار کالا در استان خبر داد و اظهار داشت: در مجموع بیش از 23 درصد کل معادلات جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان عراق نیز متعلق به استان کردستان است.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه استاندار کردستان از پیگیری جدی مصوبات سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به استان خبر داد و افزود: بیش از یک هزار و 460 طرح با اعتبار 817 میلیارد تومان برای توسعه و آبادانی استان در این سفر مصوب شد که بسیاری از طرح‌ها به بهره‌برداری رسیده و یا در دست اجرا است.
ازهاری، سرمایه‌گذاری بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی امام (ره) برای ایجاد 9 طرح صنعتی و معدنی را از دستاوردهای سفر رهبری اعلام کرد و گفت: برای اجرای این 9 پروژه تفاهمنامه مبادله شده و تاکنون چهار طرح با میزان 150 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به بانک عامل معرفی شده است.
وی طرح تولید مصالح پیش‌ساخته بتنی و خانه‌های پیش‌ساخته توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با 50 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را از دیگر مصوبات سفر رهبری اعلام کرد.
ازهاری از اجرای طرح تولیدی لاستیک بارز کردستان با اعتبار 230 میلیارد تومانی و طرح سامانه انتقال آب سد آزاد به دشت‌های شرقی استان با اعتباری بالغ بر 600 میلیارد تومان و اختصاص 54 میلیارد تومان به بخش فرهنگی استان به‌عنوان دیگر طرح‌های مصوب شده از محل مصوبات سفر رهبری به استان یاد کرد.

*پرداخت 800 میلیارد تومان یارانه نقدی به کردستانی‌ها
معاون برنامه‌ریزی و توسعه استاندار کردستان همچنین اظهار داشت: از ابتدای اجرای طرح بزرگ هدفمند کردن یارانه‌ها تاکنون بیش از 800 میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم استان پرداخت شده ‌است.
ازهاری افزود: با اجرای این طرح عظیم اقتصادی شاهد اثرات مؤثر و مثبتی در بخش‌های مختلف در استان بودیم که از جمله می‌توان به کاهش 4 درصدی مصرف گاز در استان و صرفه‌جویی 50 میلیارد ریالی در این بخش با توجه به افزایش 36 هزار مصرف‌کننده و 72 روستای جدید استان اشاره کرد.
وی خاطر نشان کرد: در این مدت بیش از 13 درصد کاهش در مصرف مواد سوختی و 4 درصد کاهش در مصرف برق داشتیم که در حوزه مواد سوختی 200 میلیارد ریال و در حوزه برق نیز 35میلیارد ریال صرفه‌جویی شده ‌است.
 
*تحقق 91 درصدی سهمیه اشتغال در استان کردستان
معاون برنامه‌ریزی و توسعه استاندار کردستان از ثبت 45 هزار و 967 شغل در سامانه ثبت مشاغل استان خبر داد و افزود: این میزان از مجموع 50 هزار و 580 شغل سهمیه در نظر گرفته شده برای استان در سال جاری است که گویای تحقق 912 درصدی سهمیه در نظر گرفته شده‌ است.
ازهاری افزود: برای ایجاد مشاغل خانگی و کسب و کار کوچک در استان اعتباری بالغ بر 103 میلیارد تومان در نظر گرفته شده‌ است که از این میزان 70 میلیارد تومان مربوط به مشاغل خانگی و 33 میلیارد تومان نیز به مشاغل مربوط به کسب و کار کوچک در استان اختصاص یافته‌ است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: تاکنون در بخش مشاغل خانگی بیش از 6 هزار طرح با اعتباری بالغ بر 12 میلیارد تومان به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند و در بخش مشاغل خرد و کوچک نیز بیش از 15 هزار طرح با اعتباری بالغ بر 14 میلیارد تومان به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند و این روند با جدیت هر چه تمام و اجرای راستی‌آزمایی‌های مختلف دنبال می‌شود.
انتهای پیام/ح10/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول