اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور:

چشم‌انداز شهر اسلامی بر مبنای تکیه بر عقل و دین است

خبرگزاری فارس: معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: چشم‌انداز شهر اسلامی، فراوانی و رفاه، رعایت قوانین و مقررات حاکم بر روابط اجتماعی با تکیه بر شرع، دین و عقل است.

چشم‌انداز شهر اسلامی بر مبنای تکیه بر عقل و دین است
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حمیدرضا صرامی در ششمین سلسله نشست‌های علمی، تخصصی شهر اسلامی با بیان اینکه در معماری فرم از عملکرد تبعیت می‌کند، اظهار داشت: فرم تابع عملکرد است و باید فضای تدوین شده با عملکرد تطبیق داشته باشد.
وی افزود: با بررسی اندیشه‌های مختلف طی قرون گذشته شاید بتوان گفت فاصله زیاد و غیرقابل قیاس در این موضوع بیانگر این است که انسان‌ها در سایه امنیت زندگی خود را آغاز کرده‌اند.
معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه امنیت یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شهرسازان و شهروندان محسوب می‌شود، تصریح کرد: در دهه پیشرفت‌های علمی باید به امنیت شهروندان از منظر علمی و جهانی بتوان دست پیدا کرد.
وی ادامه داد: عواملی از جمله خشونت، تشنج، حاشیه‌نشینی، بی‌عدالتی و فقر، شهرنشینان را بیش از پیش تهدید می‌کند و به لحاظ علمی، هنر مدیریت فراهم آمده است اما اثری در بهبود امنیت شهری تاکنون نداشته است.
صرامی با تشریح اینکه ناامنی غیرطبیعی همانند دوربین، پلیس و مسائل دفاعی شهرنشینان را تهدید می‌کند، بیان داشت: به لحاظ علمی و هنری، مدیریت فراهم شده که اثری در بهبود امنیت شهری داشته باشد.
وی اضافه کرد: باید توجه داشت افزایش ترس، بدگمانی و بی‌اعتمادی بین مردم بیشتر شده است و جنایتکاران به همان میزان به سیستم‌های امنیتی دست پیدا کرده‌اند.
معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به افزایش 10 برابری تلفات جانی اشاره کرد و گفت: بررسی افکار عمومی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نشان می‌دهد که نیمی از شهروندان در تمامی اوقات نگران جرم و جنایت در شهرهای خود هستند.
صرامی تصریح کرد: در سال 2008 از وقوع 321 بلای طبیعی، 235 هزار نفر جان خود را از دست دادند که این موضوع به اقتصاد جهانی خسارت وارد کرده است.
وی با طرح سؤال مبنی بر اینکه چرا انسان با پیشرفت و تکنولوژی نتوانسته به تحقق شهر امن دست پیدا کند، افزود: شهر امن بستر اولیه برای ارتقا شاخص‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و کالبدی است.
معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تصریح کرد: هدف رویکرد شهرسازان و معماران از نگاه کالبدی بر نگاه اجتماعی است.
صرامی امنیت اجتماعی را به نوعی مادر عدالت شهری برشمرد و گفت: اگر برای رشد و شکوفایی اقتصادی و علمی تمام ابعاد امنیتی نیاز است، باید برای آن سرمایه‌گذاری کرد اما نباید از امنیت اجتماعی شهروندان که تأثیر زیادی دارند، دور ماند.
وی با تاکید به این نکته که ناامنی‌ها بیشتر از بخش کالبدی است تا بلای طبیعی، ادامه داد: ایران جزو 10 کشور آسیب‌پذیر است و از 40 مورد آسیب 31 مورد آن در ایران به وقوع پیوسته است.
معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آسیب‌های آهسته و پنهانی اشاره کرد و ادامه داد: احساس خوشبختی، اعتیاد گسترده، طلاق گسترده، عدم ثبات موفقیت اجتماعی، منازعات قومی، سیاسی و منطقه‌ای، تمایل به مهاجرت، انزوا و محرومیت اجتماعی از جمله مهم‌ترین آنها است.
وی به اشاره مستقیم قرآن و کاربرد 17 بار لفظ مدائن اشاره کرد و گفت: لفظ قریه و روستا در قرآن 57 بار و جایگاه و اقامتگاه 32 بار به کار برده شده است.           
صرامی به تعریفی از شهر اسلامی پرداخت و گفت: هر تجمع زیستی و اجتماعی از انسان‌ها (کم یا زیاد) که براساس عدالت، آگاهی، تعادل، معرفت، امنیت، رفاه، فراوانی، پویایی و روابط اجتماعی منشعب از مبانی قرآن زندگی کرده است و منافع همه جانبه مردم در نظر گرفته شده، شهر اسلامی نامیده‌ می‌شود.
وی بیان داشت: یکی از مهم‌ترین بسترهای ظهور کمال انسانی، پیدایش شهر امن است که به طور واضح ریشه امن به ایمان بر می‌گردد و جامعه امن، عاری از هرگونه ناامنی کالبدی، اجتماعی و اقتصادی است.
معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور امنیت را نخستین شرط یک زندگی اجتماعی سالم دانست و ادامه داد: اصول پیدایش شهر امن از دیدگاه قرآن پرستش و توحید، رهبری، پاک‌سازی از گناه و رسیدن به رفاه و فراوانی است.
وی به ریشه ناامنی از قرآن پرداخت و افزود: قرآن تحولات اجتماعی را سبب ناامنی می‌داند و 3 درصد از ناامنی طبیعی کشورهای توسعه یافته و مابقی در کشورهای جهان سوم است.
صرامی گفت: عرف از عملکرد تبعیت می‌کند و عملکرد از اندیشه و این شاخص‌ها را در نظر گرفته که نمود شهر را در اندیشه شکل دهیم.
وی افزود: شهر اسلامی پیش از آبادی جهان است و شهر امن دنیا مقدمه شهر امن بهشت است.
معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اصول پیاده‌سازی شهر امن، زیبااندیشی و زیباسازی، آموزش هدفمند، پویایی، رعایت عدالت در اداره شهر، مسکن مطلوب، نظم و تدبیر در طراحی، مهربانی، محبت و خوش‌رفتاری، استحکام بخشی به زیرساخت‌ها و بناهای شهر را چشم‌اندازهای شهر امن برشمرد.
وی اضافه کرد: در شهر اسلامی باید آموزش هدفمند باشد، چرا که مبانی دین و اثرات آن را باید ببینیم.
صرامی بیان داشت: چشم‌انداز شهر اسلامی فراوانی و رفاه، رعایت قوانین و مقررات حاکم بر روابط اجتماعی با تکیه بر شرع، دین و عقل است.
انتهای پیام/ی20/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول