اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

باتوجه به کمی درصد اراضی مرغوب کشاورزی

حفظ اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری یک ضرورت است

خبرگزاری فارس: رئیس اداره حقوقی و مالکیت ارضی مدیریت اراضی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به کمی درصد اراضی مرغوب زراعی و باغی کشور حفظ کاربری اراضی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

حفظ اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری یک ضرورت است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، رضا دوستی پیش ازظهر امروز در دوره مهارتی آموزشی حفظ  کاربری اراضی در شهرستان لردگان، اظهار داشت: اهداف مترقی قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی شامل تداوم بهره‌وری از اراضی، افزایش تولید، ارتقا کشاورزی و جایگاه کشاورز است.

وی افزود: با توجه با اهداف قانون حفظ کاربری و کمی درصد اراضی مرغوب زراعی و باغی کشور حفظ کاربری اراضی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

دوستی با بیان اینکه برای کنترل و حفاظت از اراضی نیازمند عزم و اراده ملی است، افزود: برای رسیدن به این مهم باید با ترویج قانون حفظ کاربری و اهداف و ضرورت‌های آن، امر حفاظت از اراضی را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کرد.

رئیس اداره حقوقی و مالکیت ارضی مدیریت اراضی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری به ماده 8 الحاقی قانون اصلاحی حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی اشاره و خاطر نشان کرد: مستند به ماده 8 الحاقی قانون اصلاحی حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی مصوب 1385 تمامی ادارات، شرکت‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی قبل از خدماتشان در اراضی زراعی و باغی خارج از محدوده قانونی شهرها، شهرک‌ها و روستاهای دارای طرح هادی مکلف هستند از مدیریت‌های جهادکشاورزی شهرستان‌ها استعلام به‌عمل بیاورند.

وی در ادامه با اشاره به وظیفه قانونی این سازمان در راستای حفظ و نگهداری اراضی یادآور شد: هرگونه دخل، تصرف و تغییر در کاربری اراضی از جانب صاحب ملک بدون مجوز رسمی غیرمجاز اعلام شده و مراحل قانونی و مجازات را به همراه دارد.

دوستی بر ضرورت حفظ کاربری اراضی تأکید کرد و گفت: تمام مالکان یا متصرفان اراضی زراعی و باغ‌ها موضوع این قانون که به‌صورت غیرمجاز و بدون اخذ مجوز از کمیسیون اقدام به تغییر کاربری کنند بنای احداث شده از سوی آنان قلع و قمع می‎شود.

وی اضافه کرد: همچنین متخلفان به پرداخت جزای نقدی از یک تا سه برابر بهای اراضی زراعی و باغ‌ها به قیمت روز زمین با کاربری جدید که مورد نظر متخلف بوده است و در صـورت تکرار جرم به حداکثـر جزای نقـدی و حبـس از یک ماه تا شـش ماه محـکوم خواهند شد.

رئیس اداره حقوقی و مالکیت ارضی مدیریت اراضی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، پرداخت تسهیلات را از جمله راهکارهای موثر در راستای حمایت از تداوم کاربری اراضی زراعی برشمرد و گفت: به‌منظور حمایت از تداوم کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها واقع در داخل محدوده قانونی شهرها و شهرک‌ها که در طرح‌های جامع و تفصیلی دارای کاربری کشاورزی است، دولت و شهرداری‌ها موظف هستند تسهیلات و خدمات شهری را مطابق تعرفه فضای سبز شهرداری‌ها در اختیار مالکان آنها قرار دهند.

وی همچنین گفت: آشنایی ضابطان دادگستری در ارتباط با حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی در این راستا از اهمیت زیادی برخوردار است که باید نسبت به آن برنامه‌ریزی و اهتمام لازم صورت گیرد.

انتهای پیام/ح20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول