اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول دبیرخانه دریای خزر:

ایران به‎دنبال نام واحد برای دریای خزر است

خبرگزاری فارس: مسئول دبیرخانه دریای خزر گفت: ایران به‎دنبال نام واحد برای مناطق جغرافیایی دریای خزر است.

ایران به‎دنبال نام واحد برای دریای خزر است
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، مجتبی دمیرچی در حاشیه جلسه آشنایی با توانمندی استان گلستان در زمینه مسائل دریای خزر در گفت‌وگو  با خبرنگاران استان با بیان اینکه حدود 35 نام برای پهنه آبی دریای خزر وجود دارد، اظهار داشت: کمیته‎ای در سازمان ملل برای نام‎نگاری و یکسان‎سازی اماکن جغرافیایی به‎عنوان مرجع‎ ملی وجود دارد که ایران نیز با داشتن چنین کمیته‌ای به‎دنبال نام واحد برای مناطق جغرافیایی است.
وی تصریح کرد: وقتی در داخل ایران این بحث مطرح شد که می‌خواهیم نامی را برای دریای خزر انتخاب کنیم از طرف اقشار جامعه دانشگاهیان، مسئولان و محققان، نام‎هایی مطرح شد که هر کدام استدلال‎های خاص خودشان را داشتند.
مسئول دبیرخانه دریای خزر یادآور شد: مصوبه کمیته نهایتا بر این مبنا قرار گرفت که باید نامی را که در معاهدات ایران و شوروی ذکر شده فعلا استفاده کرد لذا تلاش‎هایی که صورت می‎گرفت برای زیر سوال بردن اعتبار این معاهدات است و ما نباید اکنون این معاهدات را به خاطر نام آن، دچار خدشه کنیم.
دمیرچی اضافه کرد: مسئله دیگری که همزمان با حوزه خلیج‎فارس مطرح می‎شود موضع رسمی ایران بود که اسما برای این پهنه آبی نام خلیج‎فارس قرار بگیرد لذا تغییر در معاهداتی که در رابطه با دریای خزر بوده مغایرت پیدا می‎کرد.
وی بیان داشت: جمع‎بندی که در مکاتبات رسمی برای پهنه آبی وجود دارد در زبان فارسی به نام دریای خزر و در زبان‎ انگلیسی کاسپین مورد استفاده قرار بگیرد.
مسئول دبیرخانه دریای خزر متذکر شد: بعد از ابلاغیه منتشر شده منتقدانی به این موضوع وجود داشت ولی فعلا بنا شده است که از نام دریای خزر استفاده شود ولی اگر کسی هم بخواهد در سخنرانی‎ها و یا مقالات علمی از نام دیگری استفاده کند منع و محدودیتی وجود نخواهد داشت.
انتهای پیام/ر20/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول