اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر شورای فرهنگ عمومی پاوه خبر داد

برگزاری همایش تجلیل از علامه نودشی

خبرگزاری فارس: دبیر شورای فرهنگ عمومی پاوه گفت: همایش تجلیل از مقام شامخ علامه نودشی اوایل سال آینده در شهرستان پاوه برگزار خواهد شد.

برگزاری همایش تجلیل از علامه نودشی
به گزارش خبرگزاری فارس از پاوه، سید امجد افصحی ظهر امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی بخش نوسود ضمن تسلیت سالروز رحلت نبی مکرم اسلام (ص) اظهار کرد: در راستای تجلیل از علمای دینی منطقه اورامانات همایش تجلیل از مقام شامخ علامه نودشی اوایل سال آینده در نودشه از توابع شهرستان پاوه و زادگاه این شخصیت بزرگ دنیای اسلام برگزار خواهد شد.
وی گفت: اداره کل ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با تأمین اعتبار برگزاری این همایش در‌صدد است با دعوت از شخصیت‌ها و پژوهشگران دینی گامی بلند در راستای معرفی این عالم فرهیخته برداشته و ابعاد ناشناخته زندگی وی را تا حد امکان روشن کند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پاوه در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: برگزاری نمایشگاه کتاب و نرم‌افزار و برپایی جشن هفته وحدت در بخش نوسود از جمله برنامه‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پاوه برای ایام مبارک دهه فجر است.
امام جمعه نودشه نیز در این جلسه با برشماری خدمات برخی از عالمان دینی منطقه اورامانات گفت: تقدیر از خدمات عالمان دینی و کسانی که برای اعتلای دین انسان‌ساز اسلام تلاش کرده‌اند وظیفه‌ای همگانی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
ماموستا ملا‌احمد مبارکشاهی‌ افزود: علامه نودشی یکی از علمای سرشناس دنیای اسلام بود که تا‌کنون اقدامی عملی برای شناساندن وی به جامعه صورت نگرفته و قرار است این کار با حمایت ویژه حجت‌الاسلام آفتابی مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در اوایل سال آینده انجام شود.
بخشدار نوسود نیز در این جلسه اظهار امیدواری کرد؛ برگزاری همایش مذکور در ارتقای جایگاه فرهنگی و دینی منطقه مؤثر بوده و در حد امکان ابعاد خدمات کم‌نظیر علامه نودشی به اسلام را شناسایی کند.
محمد فاروق یوسفی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: ترغیب مردم به شرکت در انتخابات و سهیم شدن در حق تعیین سرنوشت، یکی از وظایف خطیر اعضای شورای فرهنگ عمومی و همه کسانی است که به نوعی با مسائل فرهنگی مرتبط هستند و انتخابات پیش رو یکی از عرصه‌های مهم ادای این وظیفه ملی و دینی است.
خاطر‌نشان می‌شود؛ احمد بن عبدالرحمن نودشی( 1302ـ 1228ق) مشهور به حاجی ماموستا از مراجع مسلم فتوی در عصر خود و مدتی نیز مفتی اعظم شهر سلیمانیه در عراق بود.
علامه نودشی در مساجدی چون مسجد ملکندی سلیمانیه، مسجد مولانا در سنندج و  مسجد قوله در نودشه که بنای آن به زمان صدر اسلام باز می‌گردد به تدریس علوم اسلامی مشغول بوده و شرح و حواشی رساله غایه الکلام و نهایه الملال، شرح منازل القمر، مدخل المنظوم در نجوم و مقاله فی المجردات از آثار مشهور این عالم فرزانه است.
علامه نودشی در سال 1302 هجری قمری در شهر سنندج وفات یافت و در آرامگاه این شهر بر بالای تپه شرف الملک شهر سنندج، در جوار رحمت پروردگارش آرام گرفت.
انتهای پیام/ی20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول