اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

حقایق وضعیت سوریه از زبان ناظران گزارش می‌شود

افشای عنوان 3 محور مهم گزارش ناظران درباره سوریه

خبرگزاری فارس: گزارش ناظران سوریه بر خلاف میل مخالفان دمشق تاکید کرده است که رسانه‌ها در سوریه حضور دارند، دولت سوریه با ناظران کاملا همکاری کرد، افراد مسلح به ناظران حمله کردند و حمله رسانه‌ای وحشیانه‌ای علیه ناظران انجام می‌شود.

افشای عنوان 3 محور مهم گزارش ناظران درباره سوریه
به گزارش خبرگزاری فارس، گزارش ناظران عرب به ریاست محمد احمد مصطفی الدابی امروز (شنبه 21 ژانویه) تحویل کمیته عربی اتحادیه عرب می‌شود و فردا در نشست کمیته عربی در قاهره به ریاست قطر بررسی خواهد شد.
 
این گزارش، حاصل یک ماه بازدید بیش از 150 ناظر عرب از شهرهای سوریه است که مدت ماموریت آنان پنجشنبه گذشته 19 ژانویه به پایان رسید.
 
در حالی که کشورهای مخالف سوریه مانند قطر و حامیان آن مانند آمریکا، فرانسه و رژیم صهیونیستی انتظار داشتند با گزارش‌های سفارشی ناظران عرب سوریه را تحت فشار بگذارند، اما محمد مصطفی الدابی با انعکاس حقایق سوریه و حفظ بی‌طرفی خود، شرایطی را رقم زد که مخالفان سرسخت دمشق مانند قطر انتظار و تحمل دیدن آن را نداشتند.
 
در حالی که الدابی در گزارش دو هفته نخست ماموریت خود بر همکاری سوریه با ناظران و حضور گروهک‌های مسلح در سوریه تاکید کرده بود و همین گزارش سبب حملات شدید قطر و متحدانش به ناظران عرب شد، گفته می‌شود در گزارش یک ماهه نیز حقایق بیشتری تصریح شده است.

روزنامه النهار لبنان با انتشار خبری، به عناوین مهم گزارش نهادیی الدابی اشاره کرد و نوشت که عناوین مهم گزارش وی به شرح ذیل است:

در حالی که اتحادیه عرب سوریه را به عدم صدور مجوز به خبرنگاران متهم می‌کرد در این گزارش بر حضور خبرنگاران شبکه‌ها و روزنامه‌ها تصریح شده است:
 
محور اول) ناظران نمایندگان شبکه‌های ماهواره‌ای عربی العربیه، الجزیره، دبی، المنار، العالم را به همراه خبرنگاران بی‌بی‌سی، تلویزیون الجزایر، تلویزیون آلمان، اتریش و خبرنگاران روزنامه‌های ترکیه و انگلیس را مشاهده کردند.

 

پیش از این مخالفان سوریه حضور افراد مسلح را عامدانه نادیده می‌گرفتند تا دولت سوریه به سرکوب مردم متهم شود اما در محور دوم گزارش ناظران به آن تصریح شده است:
محور دوم) هیئت ناظران شاهد همکاری [دولت و] طرف سوری بود. معارضان هم استقبال کردند و شهروندان نیز به آنان اطمینان کردند. در گزارش آمده است که برای هیئت ناظران ثابت شد که حضور مسلحانه‌ای که به متن پروتکل پایبند نیست و به ناظران عرب و مردم شلیک می‌کند، [در سوریه] حضور دارد.
 

در حالی که قطر و متحدان آن در روزهای گذشته ناظران را از طریق شبکه‌هایی مانند العربیه و الجزیره هدف انتقادها و حملات خود قرار دادند و آنان را بی‌تجربه خواندند و خواستار خروج آنان و ورود ناظران بین‌المللی شدند، در این گزارش به این مورد تصریح شده است:
محور سوم) ناظران هدف حملات رسانه‌ای سختی قرار گرفتند که الدابی آن را «وحشیانه و بی‌سابقه» خواند. در این گزارش تصریح شده است که برخی طرف‌ها تلاش می‌کنند ماموریت ناظران شکست بخورد.

 

در گزارش الدابی به حقایق ذیل نیز تصریح شده است:

* دولت سوریه بر اساس آنچه در پروتکل از آن خواسته شده است، تعداد بی‌شماری از بازداشتیان را آزاد کرد.

* دولت سوریه خودروها و تجهیزات سنگین نظامی را از خیابان‌ها خارج کرد.

* کسانی که از ارتش سوریه جدا شده‌اند تعدادی سرباز هستند که از خدمت سربازی فرار کرده‌اند و سلاح خود را نیز تحویل نداده‌اند.

* ناظران هدف شلیک گلوله قرار گرفتند و برخی به طور سطحی مجروح شدند.

* رئیس ناظران خواستار خودروهای ضدگلوله و سیستم‌های ارتباطی بهتر است.

* در این گزارش پیشنهاد شده است که از ریاست کمیته عربی خواسته شود بودجه هیئت ناظران از یک میلیون دلار به پنج میلیون دلار افزایش پیدا کند.
 
در گزارش النهار اعلام شده است که منابع دولتی لبنان تاکید کرد‌ه‌اند که پیشنهاد قطر برای اعزام نیروها و ارتش‌های عربی به سوریه با تایید اعضا روبه‌رو نخواهد شد زیرا این کار به حفظ جان مردم سوریه کمکی نمی‌کند.
 
انتهای پیام/.++
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول