اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر جامعه زینب (س) تبریز:

برنامه‌ریزی اساسی‌ترین نیاز برای حرکت‌های فرهنگی است

خبرگزاری فارس: دبیر جامعه زینب (س) تبریز با بیان اینکه انقلاب اسلامى یک تحول استثنایى در دنیا بود که به واسطه ویژگی‌های خود با انقلاب‌هاى دیگر قابل مقایسه نیست، گفت: برنامه‌ریزی اساسی‌ترین نیاز برای حرکت‌های فرهنگی است.

برنامه‌ریزی اساسی‌ترین نیاز برای حرکت‌های فرهنگی است
عشرت شایق امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در تبریز، مهم‌ترین ویژگی انقلاب اسلامی را شکل‌گیری آن بر پایه ارزش‌های دینى، اخلاقى و معنوى دانست و افزود: به اعتراف دوست و دشمن وجه فرهنگی این انقلاب به گونه‌ای غالب است که همگان انقلاب اسلامی را انقلابی ارزشی و فرهنگی نامیده‌اند.
وی با تاکید نقش محوری دین در آغاز و تداوم نهضت اسلامی ملت ایران گفت: انقلاب اسلامی از خانه‌ مذهب یعنى مساجد و مدرسه‌‌هاى دینى آغاز و در کوتاه‌ترین زمان تقریباً همه افراد و جریان‌های سیاسی را تحت‌الشعاع خود قرار داد و به فضل خدا این جهت‌گیرى مذهبى انقلاب اسلامی تاکنون حفظ شده است.
دبیر جامعه زینب(س) تبریز اظهار داشت: از نخستین روز آغاز انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام(ره) حرکت حول محور دین، خصوصیت اصلی انقلاب اسلامی بوده و این خصوصیت با گذشت زمان هیچ‌گاه تحلیل نرفته است و همین پایداری در اصول بوده که در هر کجاى دنیا قلبى براى دین اسلام مى‌تپد، نسبت به جمهورى اسلامى ایران نیز علاقه‌مند بوده و تحولات آن را زیر نظر دارد.
وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در عرصه فرهنگ گفت: جهت‌گیری فرهنگی کشور در حالت کلی به سمتی سوق داده شده که رنگ فرهنگ دینی بر تمام مؤلفه‌ها و عرصه‌های دیگر تاثیرگذار باشد و دلیل این امر، ماهیت انقلاب اسلامی و نظام برخواسته از آن است.
این پژوهشگر مسائل فرهنگی افزود: مؤلفه فرهنگی ـ اجتماعی ‌و ایدئولوژیک، بنیادی‌ترین مؤلفه قدرت در نظام برآمده از انقلاب ‌اسلامی یعنی جمهوری اسلامی ایران بوده و نقطه قوت آن محسوب می‌شود اما در کنار این نقاط قوت، باید به این واقعیت نیز اذعان شود که این تلاش‌ها متناسب با اهداف والای انقلاب اسلامی نبوده و به دلایل مختلف از جمله عدم توانمندی مدیران فرهنگی و جابه‌جایی‌های مکرر و عمدتاً ناشی از روابط سیاسی آنان، کمرنگ بودن بحث‌های کارشناسی و ضعیف بودن اتاق‌های فکر در عرصه فرهنگ، عدم اهتمام جدی به اجرای رهنمودهای بزرگان دینی، تاثیرپذیری حوزه فرهنگ از حوزه‌های دیگر، کارشکنی عوامل داخلی در کنار دسیسه‌های بیرونی و عواملی از این دست باعث شده تا تمهیدات به کار گرفته شده برای ممانعت‌ از بازنمایی ناهنجاری‌های فرهنگی، نتایج مورد نظر را به دنبال نداشته باشد.
وی با اشاره به اعتقادات مذهبی ملت ایران به ویژه مردم ولایت‌مدار آذربایجان گفت: اصول و باورهای دینی در جامعه اسلامی ما از ارزش‌های محوری بوده و آحاد جامعه متعهد به حفظ و دفاع از آن هستند اما عدم برنامه‌ریزی مناسب در این رابطه و توجه نکردن به همه ظرفیت‌ها و نیروهای اجتماعی موجود در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور نه تنها جامعه را از این توانمندی‌ها محروم ساخته بلکه در برخی موارد موجب واکنش‌های منفی و داشتن احساس بیگانگی نسبت به اهداف فرهنگی و دینی نیز شده است.
شایق گفت: برای مقابله با این وضعیت لازم است بحث آسیب‌شناسی در امور فرهنگی به طور جدی از سوی متولیان مورد توجه قرار گیرد و راه‌حل‌های کارشناسان مومن و متعهد عرصه دین و فرهنگ با دقت در جامعه پیاده شود.
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول