اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اختلافات ریاض-دوحه وارد فاز جدیدی شد

ریاض: قطر معارضان سعودی را علیه ما تحریک می‌کند/دوحه: عربستان در تلاش برای کودتا در قطر است

خبرگزاری فارس: اختلافات سعودی ‌-‌ قطری وارد مرحله جدیدی شده است، چراکه مقامات سعودی ، دوحه را به تحریک معارضان سعودی و فتنه‌انگیزی در کشور و متقابلا قطری‌ها ریاض را به تلاش برای تدارک کودتا علیه پادشاه قطر متهم می‌کنند.

ریاض: قطر معارضان سعودی را علیه ما تحریک می‌کند/دوحه: عربستان در تلاش برای کودتا در قطر است
به گزارش فارس به نقل از روزنامه کویتی الوطن، برخی منابع آگاه کویتی که نقش میانجی را در حل اختلافات اخیر قطر و عربستان ایفا کردند، از اختلافات جدید مقامات سعودی – قطری پرده برداشتند که به نظر می‌رسد،‌ وارد فاز جدیدی شده است.

بنابر تاکید این منابع آگاه، برای حل این اختلافات شیخ "سلمان بن عبد العزیز"، وزیر دفاع عربستان شخصا به قطر سفر کرده و با حاکم قطر دیدار داشته است.   

بر اساس اختلافات جدید که یکی از دیپلمات‌های عربی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه نیز از آن سخن گفت، مقامات قطر مسئولان سعودی را به دست داشتن در کودتای 1996 متهم می‌کنند که امیر قطر شیخ "حمد بن خلیفه آل‌ثانی" را هدف گرفته بود.

این مقام دیپلماتیک عربی در ادامه می‌افزاید: مقامات سعودی نیز در مقابل قطری‌ها را به تحریک معارضان سعودی از جمله جنبش اسلامی اصلاح طلبان عربستان و "سعد الفقیه"،‌ معارض سعودی و تامین و حمایت مالی آنها متهم می‌کنند.

این درحالی است که یک منبع قطری با اشاره به اختلافات موجود میان دوحه و ریاض اعلام کرد که اخیرا شیخ حمد بن خلیفه آل‌ثانی و شاهزاده سلمان بن عبد العزیز با هدف حل اختلافات موجود که با تلاش‌ها و میانجی‌گری شیخ "صباح الاحمد الصباح"، رئیس پارلمان کویت صورت گرفت، دیداری در "مونته کارلو" در فرانسه با هم داشته‌اند.
 
در همین ارتباط نشریه محرمانه "گلف استایت نیوزلیر" در شماره اخیر خود نوشت که مقامات سعودی به شدت قطری‌ها را به حمایت مالی از معارضان سعودی نه تنها در داخل این کشور بلکه در خارج از آن و به ویژه معارضان مقیم لندن متهم و تاکید می‌کنند که در این ارتباط دلایل و مدارک قابل اثباتی دارند.
 
این نشریه در ادامه تاکید می‌کند که مقامات سعودی تاکید بسیاری بر حمایت قطر از جنبش اسلامی اطلاح‌ طلبان عربستان می‌کنند که رهبری آن را از سال 1996 سعد الفقیه بر عهده دارد.

 جنبش اسلامی اطلاح‌ طلبان عربستان در سال 1993 با جدایی گروهی از اعضای "کمیته دفاع از حقوق مشروع" در عربستان تشکیل شد و دارای گرایشاتی اسلام‌گرایانه است و بالطبع به محض تاسیس ممنوع از فعالیت شد و "محمد المسعری"، سخنگوی رسمی آن در سال 1994 به انگلیس تبعید شد.
 
در این اواخر شاهزاده "سعود الفیصل"، وزیر خارجه عربستان سعودی الفقیه و المسعری را به برخی ناآرامی‌ها در عربستان و همچنین به قتل رسیدن 5 غربی در ماه می گذشته در شهر "ینبع" متهم کرد.

این دیپلمات عربی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرگزاری فرانسه می‌افزاید: اتهامات سعودی وارده به قطر موجب شد تا قطری‌ها نیز اتهاماتی را متوجه سعودی‌ها کنند و خواستار گشودن پرونده تحقیق در این‌باره شوند، قطری‌ها در این ارتباط بار دیگر سعودی‌ها را متهم به دست داشتن در کودتای نافرجام سال 1996 علیه امیر قطر کردند که به تماما توسط طرف سعودی رد شد.

در می 2001 دادگاه تجدید نظر قطر 19 نفر را به اتهام دست داشتن در تلاش برای کودتای سال 1996 علیه امیر این کشور به اعدام متهم کرد که در میان آنها "حمد بن جاسم بن حمد آل‌ثانی"، وزیر سابق اقتصاد قطر و یک شهروند سعودی به چشم می‌خورد.

همچنین "حمد بن جاسم بن حمد آل‌ثانی"، پسر عموی امیر قطر به برنامه‌ریزی برای کودتا با کمک طرف‌های خارجی متهم شد، اما مقامات قطری نتوانستند ثابت کنند این طرف خارجی چه کسی بوده است.

پس از آن روابط دو کشور عربستان و قطر به سردی گرایید تا این که شبکه قطری الجزیره در ژوئیه 2002 برنامه‌ای انتقادی از عربستان سعودی پخش کرد و در آن ضمن این که به شدت از ولی‌عهد عربستان انتقاد کرد،‌ وی را به خیانت به قضیه فلسطینی متهم کرد.

این در حالی است که افشای جزئیات مکالمه تلفنی نخست وزیر قطر در اینترنت بر عمق اختلافات داخلی این دو کشور افزود.

شیخ "حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی" در یک مکالمه محرمانه که در شبکه اینترنت منتشر شده است، گفته بود: رژیم آل سعود بدون شک توسط قطر سرنگون خواهد شد و قطر روزی وارد مناطق القطیف و الشرقیه خواهد شد و عربستان تجزیه می شود.

انتهای پیام/++
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول