اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر غلات سازمان جهاد کشاورزی تاکید کرد

لزوم تغییر در رفتار و فرهنگ کشاورزی

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای سازمان جهاد کشاورزی گفت: هدف از انجام کشاورزی حفاظتی، ایجاد تغییر در رفتار و فرهنگ کشاورزی است.

لزوم تغییر در رفتار و فرهنگ کشاورزی
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمدمهدی کابلی در همایش سراسری کشاورزی حفاظتی اظهار داشت: کشاورزی حفاظتی، سیستمی است که با تغییر در رفتار و فرهنگ کشاورزان و با رعایت تناوب زراعی و مدیریت مصرف آب، حاصلخیزی خاک و بقایای گیاهی و با به حداقل رساندن عملیات خاک‌ورزی می‌تواند اقتصادی شدن تولید را در پی داشته باشد.
کابلی افزود: باید به کشاورزی حفاظتی، اعتقاد قلبی داشت و با عدم تفکر جناحی کارگزاران، تفکر سیستمی و نیز آشنایی کارگزاران با دستورالعمل فنی و اجرایی می‌توان این طرح را به سرعت و با موفقیت انجام داد.
وی برگزاری چنین همایش‌های سراسری را در انتقال تجارب مفید ناشی از کشاورزی حفاظتی در سطح کشور مثبت خواند و اضافه کرد: در جریان این برنامه‌ها، کارشناسان سراسر کشور تجربیات خود را به سایرین انتقال داده و برای سال آتی نیز می‌توان هماهنگی مناسبی به عمل آورد.
مدیرکل دفتر غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای سازمان جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ کسی نمی‌تواند منکر تغییر شرایط آب و هوا و اقلیم در فارس و کشور باشد که بی‌شک این تغییرات در کیفیت تولید محصولات کشاورزی نیز اثرگذار است و انجام کشاورزی حفاظتی می‌تواند راه حل مفیدی در حل این مشکل باشد.
وی ادامه داد: اجرای کشاورزی حفاظتی در کشور با هدف کاهش نوسانات تولید و کاهش وابستگی تولید به عوامل اقلیمی موجب پایداری در تولید و امنیت غذایی می‌شود.
مدیر کل دفتر غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌ای سازمان جهاد کشاورزی، اجرای موفق طرح جامع کشاورزی حفاظتی در سال نخست و استقبال و تقاضای زارعان و بهره‌برداران برای ادامه اجرای طرح را از دستاوردها و نتایج مثبت اجرای طرح کشاورزی حفاظتی برشمرد و بیان داشت: بومی‌سازی در ساخت و تولید ابزار مورد نیاز کشاورزی حفاظتی، همکاری نزدیک تحقیقات و بخش اجرا و نیز استفاده از ادوات تولید داخلی در نتیجه گسترش سطح اجرای طرح از دیگر نتایج این طرح است.
این مسئول در ادامه تصریح کرد: اعمال کشاورزی حفاظتی، همچنین تناوب زراعی، مدیریت مصرف آب، حاصلخیزی خاک و حداقل خاک‌ورزی را به دنبال دارد.
مدیرکل دفتر محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: کشاورزی حفاظتی از طرح‌های مهم بخش کشاورزی است و اجرای این شیوه، موجب کاهش فرسایش آبی و بادی، مصرف بهینه سوخت، کاهش آلودگی محیط زیست و افزایش مواد آلی خاک، می‌شود.
وی افزود: کشاورزی حفاظتی یک سیستم و مجموعه کاملی از هنرهای مدیریتی و به عنوان تغییر در فرهنگ کشاورزی مطرح است.
در ادامه این همایش رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز با بیان اینکه کشاورزی حفاظتی به ارتقای بهره‌وری کمک می‌کند، گفت: تاکنون در اغلب محصولات، طرح کشاورزی حفاظتی صورت گرفته و حدود 200 هزار هکتار به صورت کم‌خاک‌ورزی و 24 هزار هکتار به صورت بی‌خاک‌ورزی در کشت شتوی انجام پذیرفته که امید است در کشت صیفی نیز همین ارقام اتفاق افتد.
مهرزاد خرد افزود: انجام کشاورزی به اطلاعات به روز و دقیق نیاز دارد که با برخورداری از بانک جامع اطلاعات کشاورزی این امر ممکن شده است.
وی تصریح کرد: اجرای طرح کاداستر اراضی ضمن از بین بردن مشکلات ناشی از مالکیت زمین، افزایش تولید را نیز به دنبال دارد.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به دستاوردهای به دست آمده در تغییر ارقام بذر و اصلاح بذر نیز اشاره کرد و ابراز داشت: در سال جاری 57 هزار تن بذر تولید شده که نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش را نشان می‌دهد.
خرد به نوسازی ناوگان برداشت فارس نیز پرداخت و بیان داشت: در راستای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، بیش از 400 دستگاه از کمباین‌های این استان مورد بازسازی قرار گرفتند که این امر سبب شده تا میزان ریزش در زمان برداشت به کمتر از یک درصد کاهش یافته و در 80 هزار تن گندم صرفه‌جویی شود.
انتهای پیام/غ30/گ2000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول