اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

/یادداشت مهمان/

چرا امیر قطر از موریتانی اخراج شد

خبرگزاری فارس: هفته گذشته امیر قطر سفری به موریتانی داشت که این سفر با حاشیه‌های زیادی همراه بود، مهمان قطری مجبور شد زودتر از موعد مقرر بدون هرگونه تشریفات به دوحه بازگردد.

چرا امیر قطر از موریتانی اخراج شد
به گزارش فارس، سفر هفته گذشته شیخ حمد بن آل خلیفة امیر قطر به موریتانی ،جنجال آمیز و پر التهاب بوده و هنوز چند ساعت نگذشته برنامه های دیدار شیخ حمد از نواکشوت قطع و بدون تشریفات و بدرقه  همتایی موریتانی خود خاک موریتانی ترک و به دوحه بازگشت.

 از برخی مقامات بلندپایه موریتانی گزارش‌های محرمانه ای از جزئیات ملاقات و مذاکره میان سران دوکشور درز کرده که بعضی از مطبوعات محلی موریتانی این داده ها را فاش و برملا ساخته است.

در جریان ملاقات و مذاکره "محمد ولد عبد العزیز" رئیس جمهوری موریتانی با شیخ حمد امیر قطر، اظهارات تندی ردو و بدل شده که میزبان را عصبانی کرده و مهمان مغرور قطری نیز وادار به ترک جلسه کرده است.

شیخ حمد آل ثانی که خود را "امیر الامرا" و "شیخ مشایخ" عرب می‌نامد در ملاقاتش با محمد ولد عبد العزیز؛ میزبان خود را نصیحت کرده است و از او خواسته است:

1ـ ولد عبدالعزیز باید دست به اصلاحات سیاسی و اقتصادی بزند تا گرفتار سرنوشت سرهنگ قذافی نشود.

2ـ در روند اعمال فشار علیه بشار اسد فعال شود.

3ـ امیر قطر به رئیس جمهوری موریتانی سفارش کرد تا از جریانات اسلامگرای موریتانی به ویژه طیف اخوانی و حزب تجمع ملی اصلاح که "محمد جمیل ولد منصور" رهبر آن می‌باشد، حمایت کند؛ این در حالی است که حزب تجمع ملی اصلاح و  دبیر کل آن محمد جمیل اختلافات سیاسی و ایدئولوژیکی با ولد عبدالعزیز رئیس جمهور دارند.

4ـ همچنین امیر قطر از رئیس جمهور موریتانی خواسته به توصیه های "شیخ محمد الحسن ولد الددو" ،استفاده کند، این شیخ یکی از نزدیکان جریانات اخوانی است که مورد توجه و حمایت دوحه قرار دارند.

5ـ شیح حمد آل ثانی به ولد عبدالعزیز توصیه کرده که شورای انتقالی لیبی توجه بیشتری کند و مناسبات طرابلس ـ نواکشوت را در ابعاد سیاسی ـ امنیتی تقویت کند.

شیخ آل ثانی به رئیس جمهوری موریتانی نصیحت کرده که در روند ووضعیت مناسبات تهران ـ نواکشوت تجدید نظر و بازنگری کند.

نصایح آل ثانی؛ رئیس جمهوری موریتانی را عصبانی و آن را به مثابه مداخله در امور موریتانی،نوعی تهدید و توهین به حاکمیت و استقلال نواکشوت قلمداد نموده است.

ولد عبدالعزیز در مقابل اظهارات امیر قطر درباره اینکه شبکه الجزیره کانون صدور انقلاب به جهان عرب است انتقاد کرده و این ادعای امیر قطر را رد کرده است.

البته اختلافات میان آل ثانی و ولد عبدالعزیز ریشه در گذشته دارد و علل و عوامل سیاسی ـ امنیتی دیگری نیز در این میان دخیل هستند. ازجمله :

1ـ دوحه با امضای بیش از 15 قرارداد و توافقنامه اقتصادی،مالی،اعتباری،توسعه ای،سرمایه گذاری و تجاری  با نواکشوت؛ توانسته نفوذ  سیاسی و اقتصادی  و قدرت نرم در میان نخبگان سیاسی و سران ورهبران قبایل و جریانات سیاسی ومذهبی و فرهنگی به وجود اورد.این وضعیت به عنوان تهدیدی برای حاکمیت  موریتانی محسوب میشود.

2ـ خاندان حاکم در دوحه روابط سیاسی و خانوادگی با دشمنان و رقبای سیاسی ولد عبدالعزیز رئیس جمهوری موریتانی مانند:معاویه ولد احمد الطائع رئیس جمهوری مخلوع(درپی کودتای 2005) ومقیم دوحه؛ ژنرال ولد فال(رهبر کودتای 2005
و رقیب رئیس حمهوری فعلی موریتانی)  و سیدی محمد ولد الشیخ عبد الله(در پی کودتای ششم اوت 2008 سقوط کرد).

3ـ دوحه از طریق ایجاد سازمان"المؤسسة القطریة-الموریتانیة للتنمیة الاجتماعیة" که به ریاست ، موزة بن ناصر المسند
همسر امیر قطر میباشد؛توانسته با نفوذ در جامعه زنان و جوانان موریتانی در شیوه زندگی سنتی و بومی جامعه موریتانی، تغییراتی ایجاد کند.

4ـ افزایش نفوذ و قدرت نرم دوحه در جریانات و طیف‌های سیاسی موریتانی به ویژه در جریانات اخوانی که تهدیدی برای حاکمیت ولد عبدالعزیز محسوب می‌شود.

5ـ مخالفت ولد عبدالعزیز با اقدامات ناتو در لیبی و انتقاد موریتانی از نقش اعراب در سرنگونی سرهنگ قذافی.

علاوه بر این دیدار شیخ آل ثانی از نواکشوت در شرایط نامناسبی انجام شده است . جریانات سیاسی و اجتماعی موریتانی  با این سفر مخالف بوده‌اند، مانند: حزب(حزب دموکراسی مستقیم « الدیمقراطیة المباشرة ») که طرفدار سرهنگ قذافی است و حزب(وحدت خواه سوسیالیستی« الوحدوی الاشتراکی ») که گرایش بعثی هوادار بشار اسد و دمشق می باشد.

 یادداشت از : محمد علی خلیلی

انتهای پیام/ق
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول