اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

عدم اکران نقش نهان در گیر و دار نظرات متفاوت مسئولان

خبرگزاری فارس: با توجه به اینکه مقرر شده بود فیلم مستند «نقش نهان» که بیان‌کننده تخریب‌های صورت گرفته در میدان امام (ره) است در تاریخ 15 دی ماه اکران شود، به گفته مسئولان مربوطه به دلیل مشکلات فنی امکان نمایش پیدا نکرد و سبب مخالفت‌های بسیاری از طرف عوامل این فیلم شد.

عدم اکران نقش نهان در گیر و دار نظرات متفاوت مسئولان
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، با توجه به اینکه طی چند روز گذشته در برخی رسانه‌ها خبری مبنی بر عدم موافقت سازمان میراث فرهنگی با اکران فیلم «بحران در میراث نقش جهان» درج شده بود، درصدد دستیابی به واقعیت‌های این اخبار بوده تا دلیل این مسئله را از عوامل دست‌اندرکار آن جویا شویم.

فیلم مستند «نقش نهان» که فیلم برگزیده بخش ترویج فرهنگ در چهل‌ و یکمین جشنواره فیلم رشد و راه یافته به بخش رقابتی پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران (سینما حقیقت) است که با موضوع بررسی وضعیت بحرانی میراث فرهنگی اصفهان به ویژه میدان نقش جهان به کارگردانی محمد معماریان در استان اصفهان ساخته شده که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بر این بود تا در روز پنج‌شنبه 15 دی ماه ساعت 18 بعدازظهر در تالار هنر به نمایش در آید و پس از آن نیز جلسه نقد و بررسی با حضور کارشناسان برگزار شود.

زمانی که این امر محقق نشد بیانیه‌ای از طرف عوامل اجرایی فیلم «نقش جهان» به این مضمون منتشر شد که ساعتی قبل از پخش فیلم، مدیر تالار هنر اعلام کرد که از پخش این فیلم معذوریم، ولی از آنجا که در ساعت مقرر شمار بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی برای تماشای فیلم آمده بودند در مقابل ورودی تالار هنر تجمع کرده و خواستار نمایش فیلم بودند، محمد مهدی مغروری رئیس تالار هنر اصفهان دلیل اصلی به نمایش در نیامدن فیلم را نقص فنی برق تالار هنر اعلام کرد و در پاسخ به حاضران که خواستار رفع نقص بودند، بیان داشت: « قطعات لازم برای تعمیر سیستم برق تالار هنر در اصفهان پیدا نمی‌شود و شهرداری بعد از دو روز هنوز نتوانسته این سیستم را تعمیر کند».

در ادامه بیانیه عوامل اجرایی فیلم « نقش جهان» آمده است: پس از انتشار خبر نمایش عمومی فیلم نقش نهان، ناصر طاهری معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان ضمن ابراز نگرانی از به نمایش درآمدن وضعیت تأسف‌بار میراث فرهنگی اصفهان، از کارگردان فیلم درخواست نسخه‌ای از فیلم را کرده تا در صورت موافقت و صلاح‌دید او فیلم نقش نهان به نمایش عمومی در آید.

به دنبال انتشار این اخبار خبرنگار فارس بر این شد تا واقعیات را از هر کدام از طرفین جویا شود.

* «نقش نهان» زیر سوال بردن نحوه عملکرد سازمان میراث فرهنگی نیست

کارگردان مستند نقش نهان گفت: شاید بتوان یکی از مخالفان اکران فیلم را میراث فرهنگی دانست به دلیل اینکه فیلم یک مستند انتقادی است نه در مورد عملکرد میراث بلکه در مورد وضعیت موجود در میدان امام (ره) که با آن مواجه است.

محمد معماریان ادامه داد: در این مستند حقایق موشکافانه‌ای بیان شده که در آن جزییاتی که شاید هیچ بازدید کننده‌ای تا به حال به آنجا سر نزده و تخریب‌هایی صورت گرفته توسط مردم و سازمان میراث فرهنگی و شهرداری است را بنگرد.

وی با اشاره به اینکه در مستند نقش نهان اسمی از سازمان میراث فرهنگی عنوان نشده است، بیان داشت: این فیلم با افشاگری‌ها اتفاقاتی را نشان می‌دهد که این سازمان به دنبال این نیست که جلوی تخریب بزرگ‌ترین بنای تاریخی اصفهان گرفته شود.

کارگردان مستند نقش نهان اضافه کرد: اگر سازمان میراث فرهنگی در کار خود اشتباهی دارد به جای اینکه دستور منع اکران فیلم را می‌دهد از خود دفاع کند و میراث اجازه دهنده برای پخش فیلم نیست بلکه باید کارشناس مربوطه خود را در این زمینه اعزام کند.

وی در مورد مشکل قطع برق تالار هنر اظهار داشت: شاید این اتفاق افتاده باشد ولی زمانی که از آنها درخواست کردم که قطعه ژنراتور برق را خودم تعمیر ‌کنم در جواب به این گفته بسنده کردند که «به هیچ عنوان این کار را نمی‌کنیم».

معماریان با اشاره به اینکه مدیر تالار هنر ساعت 10.30 دقیقه روز پنج‌شنبه از معاونت تفریحی شهرداری به من اطلاع داد که مشکل جدی است، ادامه داد: با حضور خود در معاونت تفریحی شهرداری و صحبت با سلطان‌زاده باز به نتیجه‌ ویژه‌ای برای اکران فیلم در هنرسرای خورشید وابسته به شهرداری نرسیدم.

وی در جواب این پاسخ که در خبرها قید شده که به درخواست سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان قبل از اعلام نمایش فیلم، بخش‌هایی از آن حذف شده و به صورت شطرنجی در آمده است، گفت: این مطلب صحت دارد، اما تنها قسمت‌هایی از آن به دلیل تبلیغ سازمانی خاص شطرنجی شده است.

کارگردان مستند نقش نهان در مورد مشاهده این فیلم توسط سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: مسئولان این سازمان با تماس‌های مکرر درخواست مشاهده فیلم را داشته‌اند و با توجه به اینکه شهرداری خود یک نهاد مستقل بوده و برای بسیاری از برنامه‌های خود از ارشاد مجوز نمی‌گیرد، دلیلی برای مخالفت با اکران عمومی مستند «نقش نهان» ندارد.   

*دلیل اصلی عدم اکران مستند «نقش نهان» خرابی قطعه‌ برقی ژنراتور تالار هنر بود

به گزارش فارس، در ادامه مدیر تالار هنر درباره شرایط به وجود آمده در زمان اکران این فیلم مستند گفت: به دلیل نقص در قطعه‌‌ای از ژنراتور برق تالار، مستند «نقش نهان» نتوانست برای روز پنج‌شنبه 15 دی ماه سال جاری  اکران شود و این مشکل از روز چهارشنبه به وجود آمده بود به گونه‌ای که به طور کامل برق و سیستم گرمایشی تالار را نیز شامل می‌شد.

محمد مهدی مغروری با اشاره به اینکه تبلیغات فراوانی از سه هفته پیش در زمینه اکران مستند نقش نهان صورت گرفته بود، بیان داشت: به امید اینکه این نقص تا روز پنج‌شنبه برطرف شود، اعلامی مبنی بر حذف این برنامه صورت نگرفت، تا زمانی که متوجه شدیم این قطعه در استان اصفهان موجود نیست و باید از تهران آورده شود، تا اینکه صبح روز پنج‌شنبه مشکل به کارگردان اطلاع داده شد، ولی متأسفانه این قطعه ظهر شنبه به دست ما رسید.

وی ادامه داد: بحث‌هایی که در مورد مخالفت میراث فرهنگی اصفهان با اکران این فیلم وجود داشت را بعدها متوجه شدیم و تالار هنر نیز با این سازمان هیچ مشکلی بر سر اکران این مستند نداشت.

مدیر تالار هنر با اشاره به اینکه تالار هنر و نه سازمان رفاهی تفریحی شهرداری اصفهان مشکلی با اکران این فیلم نداشته‌اند، تصریح کرد: به دلیل همین مشکل برق، تئاتر روز شنبه که نخستین روز اکرانش بود نمایش داده نشد و این مورد تنها مربوط به این مستند نبوده است.

وی با بیان اینکه این مستند تمامی مراحل کارشناسی در شورای بازبینی را طی کرده بود و مانعی برای پخش این فیلم نمی‌دانست، ادامه داد: به نحوی که تمام رسانه‌ها اکران این فیلم را اعلام کرده و هزینه بسیاری را در زمینه تبلیغات انجام و با بررسی تمامی جوانب تصمیم به نمایش این فیلم داشتیم.

مغروری با اشاره به اینکه تالار هنر تصمیم بر نقد فیلم پس از نمایش نیز داشته است، تاکید کرد: با بررسی تمام جوانب برای پخش مستند «نقش نهان» پس از پایان این نمایش کارشناسانی بر ساختار محتوایی فیلم نقد داشته و همچنین برای این منظور کارشناسی از سازمان میراث فرهنگی نیز دعوت شده بود.

وی اظهار داشت: به دلیل اینکه تا زمان برنامه‌های تالار هنر به مدت 20 شب از قبل تعیین شده بود، پس از رفع نقص موجود نتوانستیم بلافاصله این فیلم را برای علاقه‌مندان نمایش دهیم.

این مسئول هنری با اشاره به مخالفت‌هایی که سازمان میراث فرهنگی با اکران این فیلم داشته است، بیان داشت: به طور مستقیم سازمان میراث فرهنگی مخالفتی با تالار هنر نداشته، البته رایزنی‌های بین این دو سازمان صورت گرفت، اما مشکلی در زمینه اکران این فیلم وجود نداشته است.

وی در مورد این خبر که قسمت‌هایی از فیلم که به درخواست سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان قبل از اعلام نمایش فیلم، بخش‌هایی از آن نیز حذف و یا به صورت شطرنجی درآمده است، گفت: در واقع قسمت‌هایی از مستند که تابلوی تبلیغاتی یک سازمان در آن مشخص بود، حذف شده است.

مغروری تاکید کرد: با مقایسه نسخه اصلی فیلم و نسخه‌ای که برای بازبینی به تالار هنر برای پخش داده شده بود، متوجه شدیم که در آن حذف یک ثانیه‌ای هم وجود ندارد.

به گزارش فارس، به دنبال مطالب شنیده شده از طرف کارگردان مستند «نقش نهان» درصدد گفت‌وگو با سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان بودیم تا از زبان این مسئول نیز دلایل را جویا شویم.

* اگر فیلم برای توجه بیشتر مسئولان است به آنها نشان داده شود

سرپرست سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان در مورد مخالفت سازمان میراث فرهنگی با اکران فیلم بحران در میراث نقش جهان گفت: مخالفتی با اکران این فیلم نشده و باید بدانیم به طور کل کارگردان این مستند به دستور چه کسی و به چه منظوری این مستند را تهیه کرده است.

محسن مصلحی با بیان این فرض که مستند «نقش نهان» بحران‌های میدان نقش جهان را نشان می‌دهد، تاکید کرد: اگر این فیلم برای توجه مسئولان ساخته شده است، پس باید به ما نیز نشان داده شود، یا اینکه این مستند برای ایجاد تشنج و زیر سوال بردن میراث فرهنگی ساخته شده است.

وی با اشاره به هدف حفظ و مرمت آثار باستانی و آسیب‌شناسی که باید در ساخت فیلم‌ها و مستندها رعایت شود، تصریح کرد: این حق میراث فرهنگی است که بداند هر فردی با چه زاویه‌ای دوربین را در دست گیرد و به مسائل نگاه کند که آیا این زاویه‌ها بر اساس اصلاح یا تنش‌ است.

این مسئول ادامه داد: بدون مجوز وزارت ارشاد اقدام به ساخت این فیلم شده و هیچ مرجع ذی‌صلاحی این فیلم و فیلم‌بردار آن را تایید نمی‌کند و از دوستان کارگردان نیز درخواست ‌شد تا قبل از اکران فیلم یک نسخه از آن به سازمان میراث فرهنگی داده شود که آن افراد از این کار ممانعت کردند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که آیا مستند نقش نهان توسط این سازمان دیده شده که از اکران آن جلوگیری شده است، گفت: قرار بر این بوده تا یک نسخه از فیلم به روابط عمومی میراث فرهنگی تحویل داده شود تا با گرفتن مجوز اکران شود، که تا کنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

مصلحی در ادامه این مطلب بیان داشت: کارگردان مستند نقش نهان با روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی هماهنگ باشد و در صورت دریافت مجوز برای این فیلم درصدد اکران آن باشند.

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول