اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

واکنش‌ متفاوت شخصیت‌های مصری‌ به کناره‌گیری البرادعی از کاندیداتوری ریاست جمهوری

عمروموسی: متاسفم /الاشعل: شکست احتمالی دلیل کناره‌گیری البرادعی است

خبرگزاری فارس: هنوز دلیل واقعی کناره‌گیری "محمد البرادعی" از کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری مشخص نیست و درباره این اقدام وی واکنش‌های مختلفی صورت گرفته،‌ برخی کناره‌گیری وی را باعث سردی تنور انتخابات می‌دانند اما برخی دیگر از احتمال شکست وی در انتخابات سخن گفته‌اند.

عمروموسی: متاسفم /الاشعل: شکست احتمالی دلیل کناره‌گیری البرادعی است
به گزارش فارس به نقل از الجزیره، درحالی که روز گذشته "محمد البرادعی"، مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی با اعلام خبر کناره‌گیری خود از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری همه را غافلگیر کرد، دیدگاه‌های متفاوتی درباره این اقدام وی بیان شده است.

کناره‌گیری محمد البرادعی از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مصر به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی این انتخابات در حالی صورت گرفت که وی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که رژیم حسنی مبارک، رئیس جمهور مخلوع مصر تاکنون سرنگون نشده است.

وی در استناد به این سخن خود از سیاست‌های امنیتی شورای عالی نظامی مصر به شدت انتقاد می‌کند که به جای حمایت از انقلابیون این کشور آنها را برای محاکمه و مجازات به دادگاه‌های نظامی معرفی می‌کند.

البرادعی در پایان بیانیه خود گفته بود که وجدانش اجازه نمی‌دهد که وی در کشوری قدرت را به دست گیرد که از دمکراسی و آزادی تنها شکل صوری و ظاهری آن قابل مشاهده باشد و هیچ نماد واقعی و حقیقی از آزادی و دمکراسی را نتوان در این کشور ملاحظه کرد.

ایمن نور: استعفای البرادعی تلنگری برای ملت و شورای نظامی بود

"ایمن نور"،‌بنیانگذار حزب الغد و از جمله معارضان برجسته حسنی مبارک با استقبال از تصمیم اتخاذ شده توسط البرادعی و توصیف آن به "تلنگری" مثبت بر افکار عمومی و "ضربه" بر شورای عالی نظامی مصر تاکید کرد که این اقدام البرادعی قابل تقدیر است.

در ادامه نور افزود: با توجه به اختلاف دیدگاه‌ها و نظرات البرادعی با شورای عالی نظامی مصر و مشکلات و چالش‌های بسیاری که پیش روی مرحله انتقالی قرار دارد و سیاست‌های اتخاذ شده توسط شورای عالی نظامی اقدامی طبیعی و قابل پیش بینی می‌نمود.

اما "عصام سلطان"، نایب رئیس حزب اسلامگرای الوسط کناره‌گیری البرادعی از کورس رقابت در انتخابات ریاست جمهوری را ضربه‌ای بزرگ بر عرصه و حیات سیاسی مصر خواند.

محمد البلتاجی: کناره‌گیری البرادعی از شور و نشاط انتخابات می‌کاهد

"محمد البلتاجی"، یکی از رهبران جماعت اخوان المسلمون و حزب آزادی و عدالت نیز گفت: کناره‌گیری البرادعی از کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری توامان از شور و نشاط و تاثیر صحنه‌های انتخاباتی و انقلابی می‌کاهد.

البلتاجی در ادامه گفت: صرف نظر اختلاف نظرها و اتفاق نظرهایی که با البرادعی داریم، کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری اقدامی تاثیرگذار بر روند انقلاب 25 ژانویه بود.

البلتاجی درباره اختلاف نظرهای اخوان المسلمون و البرادعی تاکید کرد که اختلاف نظرهای موجود بر حول این موضوع متمرکز بود که البرادعی تاکید داشت که تدوین قانون اساسی جدید مصر پیش از انتخابات ریاست جمهوری صورت گیرد،‌ در حالی که جماعت اعتقاد دارد، باید رئیس جمهور انتخاب و پارلمان منتخب شکل بگیرد تا قوه مقننه کار تدوین قانون اساسی جدید را عهده‌دار شود.

حمدین صباحی: از البرادعی در جای دیگر استفاده خواهد شد

از سوی دیگر "حمدین صباحی"، کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری مصر با اشاره به اینکه با البرادعی درباره تدوین قانون اساسی جدید پیش از انتخاب رئیس جمهور توافق نظر داشت، تاکید کرد که هنوز هم فرصت لازم برای تدوین قانون اساسی جدید پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد.

اما درباره کناره‌گیری البرادعی از کاندیداتوری ریاست جمهوری مصر صباحی با اشاره به نقش انکارناپذیر البرادعی طی انقلاب 25 ژانویه گفت: اگر چه مصر البرادعی را در انتخابات ریاست جمهوری از دست داد، اما از وی در عرصه‌های دیگر جهت خدمت به کشور و مردمش مورد استفاده قرار خواهد داد.

ابراز تاسف عمرو موسی

عمرو موسی، دبیرکل سابق اتحادیه عرب و دیگر کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری مصر نیز با ابراز تاسف از کناره‌گیری البرادعی با انتشار بیانیه‌ای ضمن قدردانی از حضور وی در انقلاب 25 ژانویه تاکید کرد که بی‌تردید از تجربه‌های وی در عرصه‌های دیگر برای سازندگی و آبادانی مصر استفاده خواهد شد.

حازم ابو اسماعیل: در این‌باره تحقیق شود

"حازم ابو اسماعیل"، دیگر کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری مصر با ابراز تعجب و تاسف از این اقدام البرادعی خواستار تحقیق درباره علل و انگیزه‌های این اقدام وی شد.

ابو اسماعیل در ادامه از مردم مصر خواست در روز 25 ژانویه جشنی برگزار نکنند،‌ چراکه انقلاب مصر هنوز به پیروزی نرسیده و آنها باید همچنان در میدان حضور داشته باشند و از انقلاب خود و اهدافی که برای آن بپا خواسته‌اند، دفاع کنند.
وی ٱمریکا را به اعمال فشار بر مصر متهم و تاکید کرد که آمریکا با تحت فشار گذاشتن مصر خواهان حفظ منافع اسرائیل در این کشور است.

عبد الله الاشعل: عدم موفقیت دلیل کناره‌گیری البرادعی

اما "عبد الله الاشعل" دیگر کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری مصر معتقد است که کناره‌گیری البرادعی از کورس رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری به این دلیل بوده که وی احتمال موفقیت و پیروزی خود در این انتخابات را کمرنگ ملاحظه می‌کرده است،‌ به ویژه آنکه اسلام‌گرایان موفق شدند، در انتخابات پارلمانی مصر موفقیت بزرگی را رقم بزنند.  
 
انتهای پیام/++
 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول