اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

/در گفت‌وگو با فارس مطرح شد/ مذاکرات محرمانه شورای نظامی مصر با آمریکا درباره «کمپ دیوید» بود

البرادعی: قانون‌اساسی مصر در حد قانون‌ اساسی بورکینافاسو هم نیست

خبرگزاری فارس: کاندیدای احتمالی ریاست‌جمهوری مصر درباره مذاکرات آمریکایی‌ها با شورای عالی نظامی مصر گفت: مذاکرات کاملاً محرمانه بود و به نظر من آمریکایی‌ها می‌خواستند بابت توافقنامه‌های مصر با اسرائیل، اطمینان حاصل کنند.

البرادعی: قانون‌اساسی مصر در حد قانون‌ اساسی بورکینافاسو هم نیست
محمد البرادعی، مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی و کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری مصر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاهره به سوالات مختلف درباره اوضاع جاری در عرصه مصر پاسخ داد.
 
* تغییر اهداف و ماهیت شورای عالی نظامی پس از رسیدن به قدرت/ هم اکنون با رژیم فاشیستی در مصر روبه‌رو هستیم
 
البرادعی در پاسخ به سؤالی درباره به دست گرفتن قدرت توسط شورای عالی نظامی پس از سرنگونی رژیم حسنی مبارک، رئیس جمهور مخلوع مصر و سرکوب انقلابیون توسط نیروهای امنیتی گفت: ما هم اکنون با رژیم فاشیستی رو‌به‌رو هستیم؛ دادگاه‌های نظامی و قانون حالت فوق العاده هم‌چنان برقرار است و به همین دلیل به نظر می‌رسد که اگر انقلاب دیگری در کشور روی دهد، انقلابی خشونت‌آمیز و خشمناک خواهد بود.

اوضاع کشور از بد به سوی شرایط بدتر حرکت می‌کند/ شورای نظامی به بی‌راهه می‌رود

وی تاکید کرد که پس از ناکامی شورای عالی نظامی مصر در اداره مرحله انتقالی، هم اکنون کشور از وضعیت بد به سوی بدتر حرکت می‌کند و تمام جوانان مصری احساس ناکامی و ناامیدی می‌کنند، چون می‌دانند که هیچ‌چیز در این کشور تغییر نکرده است، به همین دلیل شورای عالی نظامی در اتخاذ تصمیماتش به بی‌راهه می‌رود و یکی از مهمترین دلایل آن نداشتن مهارت و کارایی در اداره امور کشور است، در حالی‌که این راه و رسم اداره کشور نیست.
 
کشور با خطر آشوب و هرج و مرج روبرو است

البرادعی دلیل این مدعی را اتخاذ تصمیماتی توسط شورای عالی نظامی دانست که هر روز اوضاع را در کشور بدتر از وضع موجود می‌کند و موجب بروز آشوب و هرج و مرج و ناامنی در کشور می‌شود، به همین دلیل یکی از شخصیت‌های مصر دو روز پیش به وی گفت که این اوضاع موجب می‌شود تا طرح برگزاری انتخابات پیش از موعد ریاست جمهوری در مصر و انتقال قدرت از نظامیان به غیرنظامیان تسریع شود.

قانون اساسی ما حتی در حد قانون اساسی بورکینافاسو نیست 

مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید می‌کند که بسیاری از افرادی که خود را برای انتخابات کاندیدا کرده‌اند، واقعا از ماهیت اصلی کار خود اطلاع ندارند نمی‌دانند اصلا نظام پارلمانی یا ریاستی چیست و چه تفاوتی با هم دارند. هر آنچه اکنون اتفاق می‌افتد، توهین به قانون اساسی است، پس تدوین قانون اساسی جدید چه شد، قداست قانون اساسی چه شد، قانون اساسی ما بندهایی ندارد که به موارد اعلام جنگ یا مرگ رئیس جمهور یا مقابله با فجایع طبیعی بپردازد. هم اکنون قانون اساسی کشور مصر صرفا مجموعه قوانین و نه قانون اساسی در معنا و مفهوم حقیقی آن است و هیچ کشوری در جهان حتی در کشور بورکینافاسو چنین قانون اساسی وجود ندارد.

شورای نظامی حق ندارد مجلس مشورتی تشکیل دهد

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری مصر در ادامه گفت: با توجه به این شرایط شورای عالی نظامی مصر چگونه به خود اجازه می‌دهد که اختیاراتش را به دولت می‌دهد و سپس اقدام به تشکیل مجلس مشورتی می‌کند، چرا باید شورای عالی نظامی اقدام به تاسیس چنین مجلسی کند که تا دو ماه بعد پارلمان قدرت قانونگذاری را به دست خواهد آورد و نخست‌وزیر کنونی نیز از داشتن اختیارات کامل سخن نمی‌گوید.
 
نمی‌توان هدف کشتار‌های شورای عالی نظامی را اسلام‌گرایان دانست
 
البرادعی در پاسخ به این سؤال که آیا وی میان کشتار و سرکوب تظاهرات‌کنندگان مصری و نتایج مرحله اول و دوم انتخابات پارلمانی (مجلس ملت) رابطه‌ای می‌‌بیند یا خیر، گفت که چنین چیزی به نظر نمی‌رسد، به نظر من حوادث اخیر ناشی از ناامیدی انقلابیون از شرایط موجود از یک‌سو و عدم توانایی دولتی که تشکیل داده در اداره امور کشور است. اما انتخابات موضوعی نیست که بتوان مانع برگزاری آن شد، حتی اگر یقین داشته باشیم که اسلام‌گرایان در این انتخابات پیروز می‌شوند و اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست می‌آورند و در مصر اختلاف‌نظری در این‌باره وجود ندارد. بلکه اختلاف‌نظرها برسر سند السلمی و تدوین قانون اساسی جدید است که به‌نظر می‌رسد به مرحله بعد موکول شود.
 
بیمی از به قدرت رسیدن اسلام‌گرایان در مصر وجود ندارد
 
البرادعی درباره بیم و هراس نظامیان از به دست گرفتن قدرت توسط اسلام‌گرایان گفت: نیروهای اسلام‌گرا در مصر یک نیروی متحد و یکپارچه‌ای نیستند و همه در قالب اخوان المسلمون که معروف‌ترین و مهم‌ترین جریان اسلامی مصر است، عمل نمی‌کنند؛ بلکه در این میان سلفی‌ها و الازهر نیز هستند که جزو جریان‌های اسلام‌گرا هستند و آنها نیز مواضع مختلفی با شورای عالی نظامی دارند، بنابراین نمی‌توان گفت که سرکوب تظاهرات‌کنندگان مصری فقط اسلام‌گرایان را دربرمی‌گیرد، بلکه شامل تمام جریان‌ها و جناح‌هاست.

بازماندگان رژیم مبارک همچنان در تصمیم‌گیری دخالت دارند

اما درباره این‌که آیا خواسته‌های بر حق ملت مصر مانند تشکیل قدرت غیرنظامی چرا باید توسط شورای عالی نظامی سرکوب شود، گفت: همان‌گونه که گفتم در اتخاذ تصمیمات تداخل‌هایی صورت گرفته است، در این میان برخی شورای عالی نظامی مصر را به سمت بکارگیری خشونت و تباه ساختن روند سیاسی هدایت کرده‌اند و در این میان همچنان بازماندگان رژیم سابق آزادانه در دستگاه‌های دولتی فعالیت می‌کنند و روابط تنگاتنگی با دولتمردان کنونی مصر دارند و این جاست که تضاد منافع به‌وجود می‌آید و بازتاب آن در تصمیم‌گیری‌ها خود را نمایان می‌سازد.
 
آمریکا قصد دارد از عدم لغو توافقنامه های مصر با اسرائیل اطمینان حاصل کند

البرادعی در خصوص مذاکرات آمریکایی‌ها با شورای عالی نظامی مصر و اهداف نهفته در پس این مذاکرات گفت: مذاکرات کاملا محرمانه و سری بود و آن‌چه شورای عالی نظامی درباره آن گفته این‌که گفت‌وگوها برسر روابط دو جانبه و مشترک بوده، اما به نظر من آمریکایی‌ها می‌خواستند بابت توافقنامه‌هایی که مصر با اسرائیل امضا کرده اطمینان حاصل کنند که در صورت به قدرت اسلام‌گرایان نیز این توافقنامه‌ها به قوت خود باقی خواهد ماند.
 
شورای عالی نظامی پیشنهادی درباره هدایت "دولت نجات ملی" به من نداد
 
البرادعی در پاسخ به این سوال که "آیا شورای عالی نظامی مصر پیشنهاد به دست گرفتن ریاست دولت نجات ملی را به وی داده است، یا خیر" گفت که نه شورای عالی نظامی مصر چنین پیشنهادی را به من ندادند، چون من از همان ابتدا آمادگی خود را برای برآوردن خواسته‌های انقلابیون در صورت به دست آوردن اختیارات کامل و بدون نقص اعلام کردم و این چیزی نبود که مورد نظر شورای عالی نظامی باشد و به همین دلیل شورا کمال الجنزوری را برگزید که با تمام خواسته‌های آنها موافق بود.
 
شورای نظامی برای سرکوب انقلابیون چراغ سبز نشان داد

البرادعی درخصوص حوادث کنونی جاری در مصر گفت که من از شورای عالی نظامی مصر که قدرت را در این کشور در اختیار دارد، می‌خواهم که دستوراتی درباره توقف فوری استفاده از زور و قدرت و خشونت دهد و فعالیت‌های آنها را به حمایت تاسیسات عمومی و دولتی کند تا نیروهای سیاسی بتوانند به اداره امور بپردازند و کشور را آرام کنند، بی‌آنکه موجب خون و خون‌ریزی در کشور شوند و امنیت ملی را تهدید کنند. شورای عالی نظامی مصر عملا چراغ سبز را به نیروهای مسلح و پلیس می‌دهد تا شهروندان را سرکوب کنند و وعده معرفی مقامات امنیتی را برای محاکمه و مجازات فوری و عادلانه آنها که در این حوادث خشونت‌‌آمیز دست داشته‌اند، می‌دهد.
 
* اخوان المسلمون جزء انکارناپذیر جامعه مصر هستند
 
البرادعی درباره رابطه خود با اخوان المسلمون می‌گوید: من جزو اولین افرادی بودم که بر لزوم حضور جماعت اخوان المسلمون در روند سیاسی مصر تاکید می‌کردم و پیش‌بینی می‌کنم، جریان‌های اسلام‌گرا اکثریت کرسی‌های پارلمان را به‌دست آورند.
وی درباره سخنان اخیر سرلشکر "قاطو" که انقلابیون مصر را مستحق کوره‌های آدم‌سوزی هیتلر می‌دانست، گفت که در ابتدا از شما این سؤال را می‌کنم، آیا خانمی که توسط نظامیان مصری بر زمین کشیده می‌شد و برهنه شده بود، را دیدید، من از آنها این سؤال را می‌کنم که آیا شما از دیدن این صحنه‌ها خجالت نمی‌کشید و شرمنده نمی‌شوید، به نظر شما جای این افراد بر مسند حکومت است!؟ 

انتهای پیام/++
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول