اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت ‌مدیره انجمن سیب‌زمینی ایران:

سالانه 4 میلیون تن سیب‌زمینی تولید می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت ‌مدیره انجمن سیب زمینی ایران گفت: تولید محصول سیب‌زمینی در کشور سالانه حدود 4 میلیون و 300 هزار تن است و ایران در تولید سیب‌زمینی به خودکفایی رسیده است.

سالانه 4 میلیون تن سیب‌زمینی تولید می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب کرمان محمدرحیم نیازی در همایش سیب‌زمینی در جیرفت اظهار داشت: با توجه به نیاز‌هایی که در تصدی امور مربوط به تولید و توزیع سیب‌زمینی در بخش خصوصی وجود داشت، انجمن سیب‌زمینی ایران در سال 89 تأسیس شده است.
وی افزود: 146هزار و 303 هکتار سطح زیر کشت سیب‌زمینی در ایران است و سهم جنوب استان کرمان در این تولید 10 هزار هکتار است.
نیازی تصریح کرد: تولید محصول سیب‌زمینی در کشور سالانه حدود 4 میلیون و 300 هزار تن است.
وی خاطرنشان کرد: انجمن سیب‌زمینی ایران با ترکیبی از بهره‌برداران در کل کشور به ویژه استان‌های اردبیل، همدان، گرگان، جنوب کرمان (جیرفت)، کردستان، اصفهان و چهارمحال و بختیاری که نقش عمده‌ای در تولید دارند، برای ایجاد تعامل میان بهره‌برداران و صاحبان صنایع تولیدی راه‌اندازی شده است.
نیازی ابراز داشت: هدف از تشکیل این انجمن ایجاد ارتباط منطقی بین تولیدکنندگان، صنعت و تجارت است.
رئیس هیئت‌ مدیره انجمن سیب‌زمینی ایران گفت: با اطلاعاتی که انجمن از مراکز عمده تولید جمع‌آوری می‌کند، امیدواریم بین بازار عرضه و تولید سیب‌زمینی تعادل برقرار شود.
وی بیان داشت: با تنظیم بازار سیب‌زمینی در کشور از دو قشر تولید کننده و مصرف کننده حمایت می‌شود و نه قیمت عرضه آن قدر بالا باشد که مصرف کننده قادر به خرید نباشد و نه قیمت محصول در بازار پایین باشد و تولید کننده دچار ضرر و زیان شود.
نیازی بیان داشت: سطح زیر کشت سیب‌زمینی در کشور حدود 146 هزار هکتار است، با جابه‌جایی 4 میلیون 200 تن سیب‌زمینی در کشور در زمینه اشتغالزایی به طور مستقیم و غیرمستقیم برای کشاورزان ایجاد اشتغال کرده است.
وی افزود: در زمینه حمل و نقل، صنعت آبیاری و در صنایع ماشین‌های کشاورزی در زمینه کاشت و برداشت سیب‌زمینی نیز ایجاد اشتغال داشته است.
نیازی اظهار داشت: انجمن برای کشاورزان و صنایع تولیدی در این زمینه نقش مشاور را ایفا می‌کند و به تولید کنندگان از طریق وزارت جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی، اطلاع‌رسانی و مشاوره‌های لازم داده می‌شود.
وی اذعان داشت: انجمن سیب‌زمینی در راستای بالا بردن صنایع تبدیلی گام‌های مؤثری برای حل مشکلات موجود در عرضه محصول تولیدی برداشته است.
نیازی خاطرنشان کرد: صنایع تبدیلی و بسته‌بندی نقش مهمی در بالا بردن سطح صادرات محصولات کشاورزی ایفا می‌کند و در اکثر کشورهای دنیا معمولا محصولات به صورت فله‌ای وارد بازار نمی‌شود.
وی افزود: در ایران در زمینه صنایع تبدیلی جا برای کار بسیار است و با ارائه محصولات با بسته‌بندی مناسب از هدر رفتن محصولات به مقدار زیادی جلوگیری می‌شود.
نیازی ابراز داشت: ایران در تولید سیب‌زمینی به خودکفایی رسیده است و مشکل ما فقط در تنظیم بازار و نحوه بسته‌بندی سیب‌زمینی است.
وی تصریح کرد: صادرات سیب‌زمینی به کشورهای همسایه صورت گرفته و ایران توان بالا بردن میزان تولید از نظر تولید و هم از نظر ارقام را دارد.
انتهای پیام/ی20/چ3000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول