اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با اربعین حسینی صورت می‌گیرد

برگزاری آئین دستگاه جابر در آستان هلال(ع)

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت امنای آستان مقدس حضرت محمد هلال بن علی(ع) گفت: همزمان با اربعین حسینی آئین سنتی دستگاه جابر در حرم مطهر حضرت محمد هلال بن علی(ع) برگزار می‌شود.

برگزاری آئین دستگاه جابر در آستان هلال(ع)
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، یدالله افروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: با فرا رسیدن اربعین سرور و سالار شهیدان مراسم سنتی ـ آئینی تعزیه‌خوانی موسوم به دستگاه جابر در حرم فرزند بلافصل حضرت علی(ع) با حضور شیفتگان و عزاداران حسینی برگزار می‌شود.
وی افزود: در این آئین که همه ساله عصر روز اربعین حسینی به همت هیئت مذهبی ابوالفضل(ع) شهرستان آران و بیدگل برگزار می‌شود، تعزیه‌خوانان واقعه روز اربعین حسینی را از موضع جابر بن عبدالله انصاری به نمایش در می‌آورند.
رئیس هیئت امنای آستان مقدس حضرت محمد هلال بن علی(ع) خاطرنشان کرد: آئین سنتی-مذهبی تعزیه‌خوانی دستگاه جابر در حرم حضرت محمد هلال بن علی(ع) بیش از نیم قرن سابقه دارد که این آئین را به یکی از مراسم مذهبی با قدمت کشور تبدیل کرده است.
افروز در مورد جایگاه جابر بن عبدالله انصاری در تاریخ اسلام نیز عنوان داشت: جابر بن عبدالله انصاری از اصحاب رسول خدا بود که در ۱۹ غزوه در رکاب پیامبر اکرم(ص) حضور داشت و تا زمان امام محمد باقر(ع) نیز از یاران با وفای اهل بیت (علیهم‌السلام) به شمار می‌رفت.
 وی اضافه کرد: جابر پس از شهادت امام حسین(ع) در اولین اربعین به همراه عطیه عوفی به زیارت کربلا آمد و این موجب شد نام این دو به عنوان اولین عزاداران شهید دشت نینوا در تاریخ ثبت شود.
انتهای پیام/‌ش30/گ2000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول