اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پی اجرا نشدن طرح مجریان ذی‌صلاح مطرح شد

دویده: ساختمان‌ها یک سال دیگر منتظر شناسنامه باشند

خبرگزاری فارس: دبیر هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با اعلام اینکه تاکنون هیچ شناسنامه فنی و ملکی برای ساختمان‌ها صادر نشده است، گفت: شهرداری اهواز طی نامه‌ای بحث سازندگان مسکن را به سال آینده موکول کرد.

دویده: ساختمان‌ها یک سال دیگر منتظر شناسنامه باشند
کمال دویده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با اشاره به اینکه قرار بود از ابتدای آبان‌ماه امسال با اجرای طرح مجریان ذی‌صلاح، شناسنامه فنی و مهندسی برای ساختمان‌ها صادر شود، اظهار کرد: تاکنون هیچ شناسنامه‌ای برای ساختمان‌ها صادر نشده و شهرداری طی نامه‌ای این موضوع را به سال آینده موکول کرده است.
وی با اشاره به اینکه براساس مصوبه هیئت چهار نفره استان خوزستان، باید از اول آبان‌ماه ۹۰ برای ساختمان‌های بیش از پنج سقف شناسنامه فنی و ملکی صادر می‌شد، افزود: برای اجرایی‌ کردن این مصوبات مقرر شد این سازمان و شهرداری اهواز همکاری‌های لازم را در زمینه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی موضوع شناسنامه‌های فنی و ملکی ساختمان انجام دهند.
دویده بیان کرد: شهرداری اهواز قبل از صدور پروانه ساختمان باید قرارداد میان سازنده و مالک را مطالبه و در صورت عدم ارائه، از صدور پروانه ساختمانی ممانعت کند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در امر ساخت و ساز شهرداری، نظام مهندسی و سازمان مسکن و شهرسازی یک مثلث را تشکیل می‌دهند، تعامل و همکاری این سه گروه را برای اجرایی شدن طرح شناسنامه فنی ضروری دانست و افزود: شناسنامه فنی ملکی ساختمان را سازمان نظام مهندسی صادر می‌کند و شهرداری‌ها موظفند در زمان صدور پایان کار آن را از سازنده ساختمان بخواهند.
دبیر هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان بر لزوم اجرای بخشی از ماده ۳۳ قانون سازمان نظام مهندسی ساختمان مبنی بر لزوم ایجاد و تدوین شناسنامه فنی و ملکی برای ساختمان‌ها تاکید کرد و ادامه داد: در سال‌های اخیر مسئله ساماندهی دفا‌تر فنی و مهندسی ساختمان در سطح شهر اهواز پیگیری شده تا به این ترتیب این دفا‌تر و عملکرد آن‌ها با ماده ۳۳ قانون سازمان نظام مهندسی ساختمان منطبق باشد.
وی عنوان کرد: ماده ۳۳ قانون سازمان نظام مهندسی ساختمان شامل سه بند طراحی، نظارت و مجریان ذی‌صلاح ساختمان است که در انتهای این ماده مبحث تهیه شناسنامه یا دفترچه فنی و ملکی ساختمان ذکر شده است، این مبحث هنوز در کشور به صورت جدی اجرا نشده است و ما به‌دنبال آن هستیم که برای نخستین بار این ماده را در استان خوزستان اجرا کنیم.
دویده با تاکید بر اینکه این طرح باید توسط طراحان، ناظران و مجریان ذی‌صلاح یا به عبارتی سازندگان مسکن و ساختمان اجرا شود، ادامه داد: این مصوبه برای ارتقای سطح کیفیت ساخت و ساز و جلوگیری از مداخله افراد فاقد صلاحیت در اجرای ساختمان و همچنین تسریع در روند اجرای ساختمان توسط سازندگان مسکن وساختمان (براساس دستور العمل نحوه فعالیت سازندگان مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی) و با همکاری شهرداری اهواز و سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان اجرا می‌شود.
دبیر هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان تصریح کرد: ساختمان کالایی نیست که به‌ راحتی بتوان در خصوص آن اطلاعات دقیق کسب کرد و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، اطلاع‌رسانی و جمع‌آوری اطلاع در زمان خرید یک ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است.
دویده عنوان کرد: خریداران اغلب اطلاع چندانی از کیفیت ساخت و سازنده ساختمان ندارند لذا شناسنامه فنی ساختمان در هنگام گرفتن گواهی پایان‌کار به مالک داده می‌شود و از این طریق خریدار می‌تواند با در اختیار داشتن این شناسنامه اطلاعات لازم را از ساختمان مورد نظر به دست آورد.
وی اظهار کرد: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان شامل اطلاعات فنی و ملکی هر ساختمان می‌شود که در آن چگونگی ساخت و زمان ساخت با جزییات کامل توضیح داده خواهد شد،در حال حاضر اقدامات اولیه اجرای این طرح در حال پیگیری است و هماهنگی‌های نیز با شهرداری شده است.
دبیر هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: لازم است در این زمینه اطلاع‌رسانی مناسبی در انجام شود و مردم در زمینه شناسنامه فنی ساختمان آگاهی پیدا کنند.
دویده با تاکید بر این‌که تهیه شناسنامه فنی ساختمان یک قانون کشوری است و باید اجرا شود، بیان کرد: از طریق شناسنامه فنی ساخت می‌توانیم اطلاعات کاملی از دوره ساخت ساختمان داشته باشیم. اگر در دوره بهره‌برداری مشکلاتی به وجود آمد از طریق اطلاعات مندرج در شناسنامه می‌توان راحت‌تر مشکل مربوطه را پیگیری و حل کرد.
وی ادامه داد: با در اختیار داشتن شناسنامه فنی ساختمان اطلاعاتی در زمینه نقشه‌ها جزئیات فنی ملک، مصالح به کار رفته در اختیار خریداران قرار می‌گیرد، با استفاده از شناسنامه قیمت‌های خرید و فروش ساختمان منطقی‌تر و واقعی‌تر می‌شوند و ارزش ملک به صورت دقیق محاسبه می‌شود.
دبیر هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر طرح تهیه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در چند استان تهیه شده اما همه مراحل اجرای یک ساختمان را دربر نمی‌گیرد. ‌هنوز شاخص سازندگان ساختمان در فرمت شناسنامه فنی ساختمان وارد نشده است؛ زمانی شناسنامه به صورت کامل ارائه می‌شود که سازندگان مسکن مجوز و پروانه حقوقی کار خود را از سازمان نظام مهندسی دریافت کنند.
دویده افزود: شهرداری می‌تواند برای لازم‌الاجرا شدن طرح شناسنامه فنی ساختمان کمک موثری داشته باشد؛ به این صورت که باید شناسنامه فنی ساختمان را در زمان اعطای گواهی پایان‌کار در کنار دیگر مدارک از مالک دریافت کند؛ کمک اصلی را شهرداری می‌تواند انجام دهد.
دبیر هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان اظهار کرد: همچنین باید در زمینه تهیه و اجرای طرح شناسنامه فنی ساختمان فرهنگ‌سازی شود که این موضوع با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان شهرداری و رسانه‌ها و صدا و سیما امکان‌پذیر است تا به این ترتیب شهروندان از این مساله اطلاع کامل داشته باشند و استقبال کنند.
وی گفت: هنوز سازندگان و مجریان مسکن تحت کنترل کامل سازمان نظام مهندسی ساختمان نیستند و وضعیت در کل کشور این‌گونه است، تهیه شناسنامه فنی ساختمان و استفاده از آن در تضمین کیفیت ساختمان موثر است، هنوز شاخص سازندگان مسکن در شناسنامه فنی ساختمان جایگاهی ندارد در حالی که باید مسایل حقوقی این بخش مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان آن را به اطلاعات شناسنامه فنی اضافه کرد.
انتهای پیام/ج10/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول