اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل شرکت نفت خزر:

کشف میدان گازی چراغ توسعه صنعت نفتی ایران را روشن کرد

خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت نفت خزر گفت: کشف میدان گازی سردار جنگل چراغ توسعه صنعت نفتی ایران را روشن کرد.

کشف میدان گازی چراغ توسعه صنعت نفتی ایران را روشن کرد
به گزارش خبرگزاری فارس از رودسر، علی اصولی بعد از ظهر امروز در جریان آغاز عملیات ساخت سایت پشتیبانی نفت و گاز سردارجنگل درباره اکتشاف میدان جدید گازی در آب‌های خزر، اظهار داشت: برای این منظور سابقه اکتشاف قبل و بعد از انقلاب را بررسی کردیم ولی نتایج موفقی را نیافتیم و اوایل سال 80 مطالعات دوباره و عمیقی را آغاز کردیم که این مطالعات منجر به شناسایی 46 ساختار کوچک و بزرگ در منطقه خزر شد.
وی، عمده این اکتشافات و شناسایی ساختارها را در اعماق بین 500 تا 800 متری دریای خزر ذکر کرد و بیان داشت: به خاطر اینکه این حلقه تکمیلی مطالعات اکتشافی را تمام کنیم باید به حفاری اکتشافی نیز می‌پرداختیم.
مجری سایت پشتیبانی نفت و گاز سردار جنگل، ابراز داشت: برای انجام حفاری اکتشافی باید بسترهای لازم در راستای این موضوع فراهم می‌شد و به همین دلیل برای تکمیل مطالعات پروژه‌ها، ساخت سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر را در دستور کار قرار دادیم.
وی افزود: شناورهای 16 هزار اسب بخار کاسپین‌های یک، دو و سه را در دستور کار قرار دادیم و تاسیسات و مراکز پشتیبانی را که تماما در سال 88 آماده شده بود، حدود دو سال عملیات حفاری اکتشافی خود را با تمام مشکلات و محدودیت‌ها توسط متخصصان و مهندسان انجام دادیم.
اصولی، استقرار سکو را یکی از کارهای بسیار سخت مهندسی در اعماق دریا نامید و اذعان داشت: پس از انجام این کار مردان صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران توانستند در آستانه عاشورای حسینی هدیه خود را از خداوند بگیرند و اکتشاف بزرگ را داشته باشند.
وی اضافه کرد: این موضوع با توسل به ائمه اطهار (ع) و توکل بر خداوند و با اعلام شعار «خواستن توانستن» است انجام شد و طلوعی دیگر در صنعت نفت ایران و خطه سرسبز شمال کشور درخشیدن گرفت.
این مسئول، با بیان اینکه اکتشافات اخیر و کشف میدان گازی سردار جنگل چراغ توسعه صنعت نفتی ایران را روشن کرد، ابراز داشت: با توجه به این کشف و طبق مطالعات انجام شده و ملاحظات توسعه‌ای که در کشورهای رقیب به ویژه جمهوری آذربایجان داشتیم، هدف‌گذاری خود را بر اساس ساخت سکوها و شناورهای مورد نیاز، پایگاه پشتیبانی عملیات حفاری و محل فرود بالگردها و آماده‌سازی مراکز فرآوری نفت و گاز و مراکز اقامتی همکاران را انجام دادیم.
وی خاطرنشان کرد: طبق این هدف‌گذاری اقدام‌های بسیار خوبی در راستای اجرای آمایش صنعتی منطقه انجام دادیم و برای تهیه و انتخاب مکان‌یابی مناسب و بهینه، این موضوع در دستور کار ما قرار گرفت و مشاوری برای این منظور انتخاب شد و دو سال کار مطالعاتی و علمی بسیار گسترده‌ای صورت گرفت.
اصولی، منطقه عملیاتی برای مکان احداث سایت مذکور را از رامسر تا آستارا عنوان کرد و افزود: در مسیر این مطالعات مولفه‌ها و عوامل مختلفی را مورد بررسی خود قرار دادیم.
وی، اذعان داشت: گسل‌های منطقه و میزان زلزله‌خیز بودن مناطق مورد نظر و خطوط نفت و گاز که باید از این مناطق عبور می‌کردند و نیز نوسانات سطح آب دریا در 156 سال اخیر را مورد بررسی قرار دادیم.
مدیر عامل شرکت نفت خزر، دلیل انتخاب رودسر برای احداث سایت مذکور را نزدیکی ساحل آن به میدان گاز تازه کشف شده بیان کرد و یادآور شد: این فاصله 188 کیلومتر و دورترین نقطه نیز شهر نکا در مازندران با فاصله 250 کیلومتر است.
در این مراسم علی اصولی از طرف استاندار گیلان با اهدای لوح تقدیر، یک جلد قرآن کریم و تابلو فرش مورد تجلیل قرار گرفت.
این مراسم با حضور مسئولان کشوری و استانی و شهرستانی و آیت‌الله سید مجتبی رودباری روحانی جلیل‌القدر گیلان در سالن ارشاد اسلامی رودسر برگزار شد.
انتهای پیام/ی20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول