اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از ابهام‌ ورود فناوری نانو در صنعت سنگ

سنگ بازاریابی به جای علم به سینه زده می‌شود

خبرگزاری فارس: ورود فناوری نانو به صنعت سنگ از طریق اختراع یک دستگاه و از سوی یک شرکت خصوصی در اوایل ماه جاری مورد ادعا قرار گرفت که با بررسی‌های خبرگزاری فارس در این مورد به نتایجی خلاف اظهارنظرهای مطرح شده از سوی این شرکت و از طریق کارشناسان صنعت سنگ مواجه شدیم.

سنگ بازاریابی به جای علم به سینه زده می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حدود چند هفته پیش بود که تمام اصحاب رسانه استان اصفهان به نشست خبری دعوت شدند که قرار بود در آن خبری از ورود فناوری نانو به صنعت سنگ منتشر شود، خبری که انتظار آن نمی‌رفت پس از پیگیری‌های خبرگزاری فارس به نتیجه‌ای دیگر ختم شود.
در نشست خبری این شرکت که ادعای ورود تکنولوژی نانو به صنعت سنگ داشت، از ابتکار این شرکت برای نخستین بار در کشور خبر داده شد و این در حالیست که کارشناسان انجمن سنگبران استان اصفهان که باید بر این ادعا صحه می‌گذاشتند از اجرای این فناوری از سوی شرکتی در شهرک علمی تحقیقاتی استان اصفهان در حدود پنج سال پیش سخن گفتند.
این شرکت خصوصی به ادعای خود دستگاهی را اختراع کرده است که تاکنون در گفت‌وگو فارس با کارشناسان انجمن سنگ و تعدادی از صنعتگران این عرصه تاکنون این دستگاه در محیط صنعتی مورد آزمایش قرار نگرفته است.
در گفت‌وگو فارس با فرهاد معاجزی مدیرعامل این شرکت وی به علمی بودن ورود این فناوری در صنعت سنگ تاکید کرد و شاهد این مدعای خود را تحقیقات آزمایشگاهی نانو در سنگ عنوان کرد.
 
*شرکت صنعتی نیستیم، اشتباه از رسانه‌ها بود

وی در پاسخ به این سوال که در زمان نشست خبری شما با خبرنگاران در یکم آذر ماه سال جاری بر آزمایش این فناوری در محیط صنعتی تاکید شد، گفت: پس از نشست خبری اشتباهی از سوی خبرنگاران صورت گرفت وگرنه ما در آن مصاحبه حرفی از صنعتی بودن شرکت خود به میان نیاوردیم، اما این فناوری در مقیاس آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است.
مدیرعامل این شرکت در ادامه افزود: اگر این فناوری تایید شده نبود که رونمایی از دستگاه اختراعی در حضور صنعتگران صورت نمی‌گرفت.
این صحبت معاجزی در حالیست که سعید شهشهانی نایب رئیس انجمن سنگ استان اصفهان که همزمان در این طرح به عنوان کارشناس برای تایید ادعای ورود فناوری نانو از سوی این شرکت و اختراع دستگاهی در همین راستا انتخاب شده بود در گفت‌وگو خود با فارس گفت: این شرکت ادعا کرده بود برای نخستین بار این تکنولوژی را به صنعت سنگ وارد کرده و این در حالیست که شرکت نانو پاک پرشیا پنج سال پیش به این فناوری دست یافته بود.
وی در ادامه به آزمایش فناوری نانو روی سرامیک، کاشی و سیمان اشاره کرد و افزود: مسئله‌ای که از سوی این شرکت طرح شده فناوری جدیدی نیست و تنها با استفاده از رسانه‌ها بزرگنمایی در مورد آن صورت گرفته است.
نایب رئیس انجمن سنگ استان اصفهان تصریح کرد: سمیناری به همین منظور در اتاق بازرگانی استان اصفهان برگزار شد که من به عنوان کارشناس به دلیل اینکه این دستگاه را تایید نکرده بودم، حضور نیافتم اما از دیگر صنعتگران شنیدم که آزمایش دستگاه چندان هم موفقیت‌آمیز نبوده است.
وی با اشاره به اینکه نرخ این دستگاه‌ها حدود 120 میلیون تومان تعیین شده است، افزود: کمتر سنگ‌بری حاضر به سرمایه‌گذاری برای خرید این دستگاه می‌شود چراکه در تایید ادعای این شرکت تردید وجود دارد.
فرهاد معاجزی در مورد قیمت این دستگاه با رد نرخ 120 میلیون تومانی آن گفت: قیمت این دستگاه کمتر از 100 میلیون تومان تعیین شده است.
 
* امتناع آقای مدیر از ارائه کد اختراع دستگاه نانو
وی با تاکید بر اینکه این تکنولوژی برای نخستین بار در جهان اجرایی شده است، اظهار داشت: کد این محصول به عنوان یک اختراع کد IC را دریافت کرده است.
مدیرعامل شرکت متین سنگ اسپادانا در پاسخ به این پرسش فارس که کد ثبت اختراع این محصول چیست، گفت: در حال حاضر کد اختراع IC را در اختیار ندارم.
در پی پافشاری خبرنگار فارس مبنی بر دریافت کد اختراع IC این دستگاه حتی با هماهنگی قبلی به دفتر این شرکت در استان اصفهان مراجعه کردیم، اما با وجود اطلاع مدیر شرکت از حضور خبرنگار فارس به دلیل در جلسه بودن آقای مدیر پاسخی در این راستا دریافت نشد.
همچنین به منظور انجام رسالت خبری خود تماس تلفنی با فرهاد معاجزی از سوی خبرگزاری فارس انجام شد اما باز هم با پاسخی از سوی این مدیر مواجه نشدیم.
نایب رئیس انجمن سنگ استان اصفهان در مورد صنعتی بودن شرکت مدعی دارای فناوری نانو در صنعت سنگ تصریح کرد: این شرکت به صرف واسطه‌ای محسوب می‌شود و به صورت صنعتی فعالیتی را انجام نداده است.
وی با اشاره به اینکه این طرح شکست خورده و در روز رونمایی نیز این مسئله به اثبات رسیده است، گفت: با مشکلاتی که در این زمینه به وجود آمده اعتماد صنعتگران و مشتریان به این طرح بسیار دشوار است.
 
* فناوری نانو در صنعت سنگ آزمایش کاربردی نشده است
حمید منتظرالظهور از دیگر صنعتگران در عرصه سنگ در شهر محمودآباد استان اصفهان است که در این زمینه در گفت‌وگو با فارس به پایلوت بودن ورود فناوری نانو به صنعت سنگ از طریق دستگاه اختراعی این شرکت اشاره کرد و افزود: تنها در سطح آزمایشگاهی این طرح مورد بررسی قرار گرفته اما برای جلب اعتماد صنعتگران ضروری است دستگاه مذکور در محیط صنعتی و حداقل برای چند ماه مورد آزمایش قرار گیرد.
وی در ادامه بیان کرد: اگر ادعای این شرکت در مورد پایلوت بودن این طرح صحت دارد باید در همین بعد هم این پروژه پاسخگو باشد، اما آیا صنعتگری در این عرصه در استان این موضوع را تایید کرده است.
این صنعتگر عرصه سنگ استان اصفهان افزود: در گذشته هم تجربه‌های ناموفقی در مورد ورود دستگاه‌های مشابه در صنعت سنگ وجود داشت که نمونه آن استفاده از دستگاه‌های اتوماتیک در برش سنگ بود که با هزینه‌های گزاف صنعتگران هم همراه بود اما پس از مدتی نتیجه مطلوب را دربر نداشت.
وی ادامه داد: آیا به پرسش‌هایی مانند اینکه این دستگاه در کدام سنگ‌بری و به چه مدت مورد آزمایش قرار گرفته است از سوی این شرکت پاسخ داده شده است.
منتظرالظهور افزود: دلیل ما برای عدم پذیرش ادعای این شرکت این است که چرا فروش این دستگاه پیش از آزمایش آن در فضای صنعتی در حال انجام است.
همانگونه که در ابتدای گزارش اشاره شد، ابهام‌هایی در مورد این ادعای شرکت خصوصی برای ورود فناوری نانو به صنعت سنگ وجود دارد، ابهام‌های که تنها در نگاه ژورنالیستی وجود ندارد بلکه با پیگیری‌های فارس این ابهام در نوع صحبت‌های کارشناسان و خبرگان صنعت سنگ استان اصفهان نیز کامل به چشم می‌خورد.
ابهام‌هایی که به نظر می‌رسد اگر به صورت جدی از سوی مسئولان این عرصه مورد توجه قرار نگیرد به ضرر صنعتگرانی که پیش از این هم چوب سودجویی برخی افرادی که تنها قصد فروش دستگاه‌های یک ‌بار مصرف خود در این زمینه را داشتند، می‌خورند.
سخن اینجا است که اگر این شرکت خصوصی این ادعای علمی را در بعد صنعتی مطرح کرده است پس چرا در تماس‌های مکرر خبرگزاری فارس و حتی مراجعه حضوری به آن شرکت با پاسخ شفافی در مورد کاربردی بودن دستگاه اختراعی مواجه نشد.
به هر حال خبرگزاری فارس همچنان منتظر پاسخ مسئولان این شرکت و حتی بازدید از مراکز صنعتی که اقدام به استفاده از این دستگاه را در واحدهای خود کرده‌اند، است.
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول