اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در 6 ماهه نخست سال جاری؛

صادرات سنگ کشور 57 درصد کاهش یافت

خبرگزاری فارس: عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: آمار نشان می‌دهد که صادرات سنگ در شش ماهه نخست سال جاری سیر نزولی شدیدی داشته و 57 درصد کاهش پیدا کرده است.

صادرات سنگ کشور 57 درصد کاهش یافت
ابوالقاسم سرتیپی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان بیان داشت: بسیاری از واحدهای سنگ‌بری استان اصفهان به دلیل افزایش هزینه‌ها و مقرون به صرفه نبودن تولید، اقدام به تعطیلی واحدهای خود کردند.
وی ادامه داد: افزایش قیمت برق در توان صنعت سنگ استان نیست و اگر این شرایط با چنین رویه‌ای پیش رود ظرف سه ماه آینده سنگ بری‌ها تعطیل می‌شوند.
وی ادامه داد: تعطیلی این واحدهای صنعتی نشان دهنده فاجعه‌ای است که در استان اتفاق می‌افتد.
عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی استان اصفهان افزود: زمان اجرایی شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها، هزینه‌های برق برای واحدهای سنگ‌بری تا 100 درصد افزایش پیدا کرده است.
وی تاکید کرد: مزیت تولید و صادرات با توجه به غنی بودن کشورمان فقط انرژی ارزان بود اما در حال حاضر فشار قیمت‌های حامل‌های انرژی کمر تولیدکننده سنگ را شکسته است.
سرتیپی اضافه کرد: در بررسی‌های دولت در رده‌بندی واحدهای صنعتی آسیب‌پذیر بر اثر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، واحدهای سنگ‌بری در رتبه نخست صنایع آسیب‌پذیر شناخته شد اما تاکنون هیچ بسته حمایتی از سوی دولت در این زمینه ارائه نشده است.
وی اظهار داشت: با توجه به وضعیت فعلی واحدهای سنگ‌بری، هیچ نوع برگشت سودی برای این واحدها وجود ندارد که بخواهند بخشی از آن را صرف بازپرداخت تسهیلات خود کنند.
عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی استان اصفهان بیان داشت: بهره‌های بانکی در ایران بین 300 تا 400 درصد از کشورهای صنعتی و پیشرفته بالاتر است که این عامل خود یک چالش برای این صنعت به حساب می‌آید.
وی ادامه داد: عدم همکاری بانک‌ها با بخش تولید و صنعت از مهم‌ترین عواملی است که تا این لحظه داریم با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.
سرتیپی اظهار داشت:  بیش از 27 درصد از کل ماده خام سنگ‌های طبیعی دنیا در ایران وجود دارد و حدود 65 درصد سنگ‌بری‌های ایران نیز در استان اصفهان مستقر است که بیش از 3هزار و 500 واحد سنگ‌بری را شامل می‌شود.
وی ادامه داد: بیشتر واحدهای سنگ‌بری استان اصفهان در محدوده دولت‌آباد، محمودآباد و نجف‌آباد واقع شده که هر واحد، زمینه اشتغال 25 نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده است.
عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: طبق شواهد منابع بیشماری در ایران و استان موجود بوده اما در حال حاضر اکتشافات در کشور اصولی و به صورت علمی نبوده است.
وی افزود: تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی و منطقه‌ای یکی از دلایل عقب‌ماندگی تولید و صادرات به ویژه در زمینه سنگ است.
سرتیپی شرایط سنگ را مشابه شرایط نساجی عنوان کرد و بیان داشت: با شرایط موجود، صادرات سنگ تبدیل به رویا می‌شود و سرنوشت تولید سنگ در کشور به سرنوشت نساجی دچار می‌شود.
عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان وی گفت: ظرفیت برای ارتقای کار صنعت سنگ  وجود دارد و 60 درصد از ظرفیت‌هایمان هنوز خالی است.
وی تاکید کرد: با توجه به مشکلات پیش آمده در کشور، آمار نشان می‌دهد که صادرات سنگ در شش ماهه نخست سال جاری سیر نزولی شدیدی داشته است.
سرتیپی با اشاره بر صادرات 50 میلیون دلاری سنگ در سال 89، گفت: با نهایت تأسف در سال جاری صادرات سنگ از سیر نزولی وحشتناکی برخوردار بوده که آمارها حدود 57 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول