اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ثمره‌هاشمی خبر داد:

پرداخت 500 میلیارد تومان به مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی کشور

خبرگزاری فارس: مشاور وزیر نیرو گفت: در قانون بودجه سال‌جاری 500 میلیارد تومان برای مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی کشور از محل مازاد درآمدهای نفتی پرداخت شده است.

پرداخت 500 میلیارد تومان به مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی کشور
به گزارش خبرگزاری فارس از مهریز، سیدمهدی ثمره‌هاشمی ‌ظهر امروز در مراسم بهره‌برداری از خط آب انتقالی شهرستان مهریز اظهار داشت: خوشحالیم که خدمتی دیگر با تلاش، هماهنگی و پشتکار همه دست‌اندرکاران به بار نشست و مردم از این خدمت بهره‌مند شدند.
وی با اشاره به اینکه در دولت‌های نهم و دهم به بخش آب توجه ویژه‌ای صورت گرفته است، افزود: در سال 90 به بخش آب روستایی توجه بسیار جدی صورت گرفته به طوری که در قانون بودجه سال جاری 500 میلیارد تومان برای مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی از محل مازاد درآمدهای نفتی اختصاص یافته که 350 میلیارد تومان آن پرداخت شده و امیدواریم بقیه اعتبار نیز ظرف یکی دو ماه آینده دریافت شود.
ثمره هاشمی اضافه کرد: از محل ماده 180 توسعه روستاهای کشور، 720 میلیارد تومان اعتبار به بخش آب کشور اختصاص یافت که 50 درصد آن یعنی حدود 360 میلیارد تومان به آب روستایی تخصیص یافت و این مبلغ بین همه استان‌ها توزیع شد و شرکت‌های آب و فاضلاب استان به تدریج اعتبار را برای رسیدگی به وضع روستاهای کشور دریافت می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: از محل خشکسالی اعتبار خوبی در اختیار استانداری‌ها قرار گرفته و اعتبار متمرکزی از محل خشکسالی در آینده نزدیک در اختیار وزارت نیرو قرار خواهد گرفت که برای مسائل مربوط به آب‌رسانی به شرکت‌های آب و فاضلاب تخصیص خواهد یافت.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تاکید بر تامین منابع مالی پروژه‌ها بیان کرد: نکته مهم این است که حجم کارها به قدری زیاد است که اجرای طرح و پروژه‌های کشور با اعتبارات دولتی پاسخگو نیست و هم‌اکنون وزارت نیرو در بخش آب 65هزار میلیارد تومان پروژه دارد و در بخش آب و فاضلاب 20 هزار میلیارد تومان اعتبار در کشور داریم اما تمام بودجه وزارت نیرو در بخش آب در سال 5 هزار میلیارد تومان است که با این وجود 15 سال برای تکمیل این طرح‌ها زمان نیاز است.
ثمره هاشمی تاکید کرد: ما باید به دنبال تامین منابع مالی باشیم و مهم‌ترین آن سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که قدم‌های خوبی در صنعت آب و فاضلاب کشور برداشته شده و هم‌اکنون در وزارت نیرو جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و استفاده از تسهیلات داخلی و خارجی صنعت آب و فاضلاب کشور نسبت به سایر بخش‌های وزارت نیرو پیشرو بوده است.
وی در مورد اعتبارات در نظر گرفته شده برای اجرای بخشی از پروژه‌ها افزود: از وام‌ بانک‌های جهانی 650 میلیون دلار و حدود 700 میلیون یورو با بانک توسعه اسلامی قرارداد داریم که بخشی از آن پرداخت شده و 200 میلیارد تومان از بانک توسعه اسلامی فقط برای اجرای فاضلاب تعدادی از روستاهای دارای اولویت کشور دریافت خواهیم کرد.
وی با اشاره به تداوم خشکسالی در 15 سال اخیر در یزد بر مدیریت منابع آبی تاکید کرد و گفت: باید آب موجود را به درستی مدیریت کنیم که در این صورت و با همین منابع موجود، هم‌اکنون توان تامین آب بخش شرب، صنعت و کشاورزی حداقل دو برابر جمعیت فعلی کشور است که متاسفانه در این زمینه برنامه‌ریزی خوبی صورت نگرفته و در بخش مدیریت آب ضعیف عمل کردیم.
ثمره هاشمی گفت: مدیریت مصرف و مدیریت منابع آب را باید با فرهنگ‌سازی مردم و تلاش‌هایی که در درون سازمان در کارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اصلاح کنیم.
وی افزود: باید منابع آبی جدید از جمله استفاده آب‌های خاکستری چون آب دریا، آب شور، آب لب‌شور و ... را برای کشور تعریف کنیم و با شیرین کردن آب دریا، آب شرب مردم را تامین کنیم.
ثمره هاشمی ادامه داد: هم‌اکنون در شبانه‌روز 350 مترمکعب آب در کشور شیرین و به شبکه شرب وارد می‌شود.
وی با تاکید بر پیگیری جدی برای ساماندهی پسماند و فاضلاب شهرها گفت: راه دوم برای تامین آب ساماندهی پسماند و فاضلاب شهرهاست که این امر در شهرستان مهریز یکی از مصوبات دولت بوده و کمیسیون ماده 215 را با جدیت و سرعت پیگیری خواهیم کرد و به زودی کار آن اجرایی می‌شود تا پسماند فاضلاب شهر را به بخش صنعت یا کشاورزی اختصاص دهیم و به ازای آن برداشت از آب‌های زیرزمینی که در حال نابودی است را متوقف کنیم.
ثمره هاشمی تصریح کرد: سالانه 6 میلیارد مترمکعب در کشور آب شرب تولید می‌شود که اگر بتوانیم 80 درصد آن را با تصفیه بازیافت کنیم، حدود 4 میلیارد و 800 متر مکعب آب تولید می‌شود که در بخش کشاورزی و صنعت قابل استفاده خواهد بود.
وی با تاکید بر رو آوردن بخش خصوصی به اجرای پروژه‌های فاضلاب اظهار داشت: در برخی شهرها مردم، کشاورزان و واحدهای صنعتی از سرمایه‌گذاری برای بهره‌برداری از پسآب فاضلاب استقبال کردند که این زمینه پیشرفت و اجرای سریع‌تر طرح‌ها و پروژه‌ها را فراهم خواهد کرد.
انتهای پیام/ش10/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول