اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رئیس مرکز مطالعات فارابی در گفت‌وگو با فارس تشریح کرد

دلایل شکست احزاب وابسته به غرب و پیروزی اسلامگراها در انتخابات پارلمانی مصر

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز مطالعات فارابی شکست لائیک‌ها و جریانهای وابسته به غرب در انتخابات پارلمانی مصر را معلول ضعف لائیک‌ها و رویگردانی ملت‌ مصر از آنها دانست.

دلایل شکست احزاب وابسته به غرب و پیروزی اسلامگراها در انتخابات پارلمانی مصر
"علی ابو الخیر" رئیس مرکز مطالعات فارابی در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس با رضایت‌بخش توصیف کردن روند سومین مرحله انتخابات پارلمانی مصر که با پیروزی اسلامگرایان به پایان رسید، ‌گفت: سومین مرحله انتخابات مجلس ملت(پارلمان) در استان المنصوره با استقبال زاید الوصف شهروندان روبرو شد و به رغم اینکه مردم در صف‌های طولانی ایستاده بودند ولی هیچ گونه تنش و زد و خوردی صورت نگرفت.
 
وی با بیان اینکه مردم به انتخاب خودشان به افرادی که از نظرشان اصلح هستند رای دادند، ‌افزود: این دوره انتخابات نیز همانند دو مرحله قبل بدون هیچگونه حادثه امنیتی قابل ذکری به پایان رسید و احتمال می‌دهم که در این مرحله نیزحزب آزادی و عدالت جماعت اخوان المسلمون اکثریت آراء‌ را از آن خود کند.
 
ابو الخیر از گرایش افکار عمومی المنصوره به حزب الوفد سخن گفت وافزود: گمان می‌کنم که بر اساس نتایج انتخابات حزب الوفد بعد از حزب آزادی و عدالت قرار گیرد زیرا که نقطه ثقل هواداران حزب الوفد در این المنصوره قرار گرفته‌اند.
 
وی در پاسخ به سئوالی درباره چرایی شکست خفت بار گروه‌ها و احزاب لائیک در انتخابات مصری گفت:‌ به رغم همه تبلیغات گروه‌های لائیک مشاهده کردیم که احزاب اسلامگرا و حتی سلفی‌ها برنده شده‌اند و این موضوع بیانگر این است که ملت مسلمان مصر به اسلامگرایان گرایش دارد.
 
ابو الخیر با بیان اینکه اخوان المسلمون در مصر از محبوبیت دیرینه‌ای بر خوردارند، ‌گفت: اخوان المسلمون برنامه‌هایی دارند که مورد استقبال مردم قرارگرفته و پیروزی آنها امری طبیعی به شمار می‌رود. در حقیقت می‌توان گفت در میان ملت مسلمان مصر هیچ رقیبی برای اسلام گرایان وجود ندارد.
 
وی در پاسخ به سئوالی درباره علت موفقیت نسبی سلفی‌ها در انتخابات مصر،‌ دلارهای نفتی را عامل موفقیت سلفی‌هایی که آنها را وهابی می‌نامد،‌ دانست وافزود: سلفی‌ها از عامل پول و فتواهای دروغین در تبلیغات  بهره‌ها گرفتند. حزب نور سلفی وهابی دلارهایشرا از برخی انجمن‌ها در عربستان سعودی، کویت و قطر به دست می‌آورد.
 
ابو الخیر افزود: وقتی در خیابان‌ها قدم می‌زدم متوجه شدم که وهابی‌ها در تبلیغات خودشان می‌گفتند که هر کسی که حزب نور سلفی‌ رأی دهد وارد بهشت می‌شود و در غیر این صورت به جهنم می‌رود. این موضوع به اعتقادات مذهبی برخی از مردم و ضعف الازهر بر می‌گردد البته ضعف الازهر به خاطر فشارهای سالیان گذشته "حسنی مبارک" رئیس جمهور مخلوع مصر امری طبیعی به شمار می‌رود هر چند که هم اکنون الإزهر به دنبال انتخاب شیخ جدید و بازیافتن جایگاه حقیقی خود است.
 
 این نویسنده و کارشناس مسائل سیاسی مصر شکست لائیک‌ها در انتخابات اخیر این کشور را معلول ضعف لائیک‌ها و رویگردانی ملت‌ مصر از آنها خواند و افزود: سلفی‌ها بر روی منبرها تنها خودشان را مسلمان معرفی می‌کنند و دیگران را مشرک می‌دانند و هر چند به بخشی از آراء دست یافتند ولی این نسبت هیچ تاثیری در نتیجه نهایی نخواهد داشت.
 
انتهای پیام/++
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول