اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سومین مرحله انتخابات پارلمانی مصر برگزار شد + فیلم و عکس

خبرگزاری فارس: مرحله سوم و پایانی انتخابات پارلمانی مصر از 8 صبح امروز در میان گمانه‌زنی کارشناسان مبنی بر پیروزی مجدد اسلام‌گرایان در این مرحله آغاز شد.

سومین مرحله انتخابات پارلمانی مصر برگزار شد + فیلم و عکس
به گزارش مانیتورینگ فارس، ملت مصر امروز در سومین و آخرین مرحله انتخابات پارلمانی (مجلس الشعب) شرکت خواهند کرد تا پس از سرنگونی رژیم "حسنی مبارک" اسلام‌گرایان بیشترین کرسی‌های پارلمانی را به خود اختصاص دهند.
 
بر اساس این گزارش، مرحله سوم انتخابات شامل استان‌های "القلیوبیة"، "الغربیة"، "الدقهلیة"، "الوادی الجدید" و استان‌های جنوبی مانند "المنیا" و"قنا"، استان مرزی "مطروح" و شمال و جنوب سینا خواهد بود.
 
درهای مراکز رای‌گیری در ساعت 8 صبح امروز به وقت محلی باز خواهند شد تا نزدیک به 15 میلیون رای‌دهنده نمایندگان خود را طی دو روز انتخاب کنند. در این مرحله رقابت برای بدست آوردن 150 کرسی خواهد بود.

انتظار می‌رود که رقابت‌ها در این مرحله میان حزب‌های "الحریة" و "العدالة" وابسته به جماعت اخوان المسلمون و حزب سلفی "النور" باشد.
 
بنا بر این گزارش، در انتخابات این مرحله در استان‌هایی برگزار می‌شود که تعداد زیادی از مسیحیان در آن اقامت دارند. استان‌هایی مانند "المنیا" و "قنا".
 
انتخابات پارلمان مصر در 28 نوامبر گذشته آغاز شد و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار شد که این انتخابات در 3 مرحله برگزار شود که مرحله نخست‌ آن که در دو روز برگزار شد شامل دو شهر بزرگ "قاهره" و "اسکندریه" می شد. حزب "الحریه" و "العدالة" در انتخابات این مرحله بیشترین رای را به خود اختصاص دادند که مشتمل بر 36 درصد آراء بود. پس از آن حزب سلفی "النور" در رتبه دوم قرار گرفت.

دور دوم انتخابات نیز طی دو روز و در 9 استان المنوفیة، أسوان، الشرقیة، الجیزة، البحیرة، الاسماعیلیة، بنی سویف، سوهاج و سوئز برگزار شد.

در مجموع دو دور از مرحله دوم انتخابات پارلمانی مصر از 17 میلیون و 978 هزار و 399 نفر که می‌توانستند در این انتخابات شرکت کنند، 11 میلیون و 863 هزار و 33 نفر در انتخابات شرکت کردند که نسبت شرکت کنندگان در آن به 65.98 درصد رسید.

در مرحله دوم انتخابات پارلمانی مصر که در آن 43 درصد از مردم شرکت کرده بودند، فهرست حزب آزادی و عدالت وابسته به جنبش اسلامگرای اخوان المسلمون 4058498 رأی را به خود اختصاص داده است، حزب النور با 3216430 در رده دوم قرار گرفته و حزب الوفد با 177244 رأی رده سوم را به خود اختصاص داده است، فهرست حزب اصلاح و توسعه با 3216430 رأی در جایگاه بعدی قرار گرفته و حزب انقلاب نیز با 161549 رأی رتبه بعدی را به خود اختصاص داده است، فراکسیون المصریه نیز در این دور با گروه های حاضر خود تنها 785084 رأی را به خود اختصاص داده و ائتلاف الوسط نیز 368375 را از آن خود کرد.
 
برد اسلامگرایان در دور دوم انتخابات پارلمانی مصر البته با تمهیداتی از سوی مخالفان آنها برای کمرنگ کردن این برد همراه بود، به گونه ای که بسیاری از روزنامه های لائیک مصر تیتر حضور 43 درصدی مردم در انتخابات پارلمانی را برجسته کردند و از اعلام پیروزی اسلامگرایان در تیتر اخبار خود خودداری کردند، اعلام نشدن درصد آراء گروه های سیاسی مصر نیز از جمله اتفاقاتی بود که در این دوره روی داد و می توان آن را نیز تلاشی برای کم رنگ کردن پیروزی اخوان المسلمین در انتخابات دانست.

اما به هر حال روند برگزاری انتخابات تا به اکنون در فضایی به نسبت آرام دنبال شد اما در نوامبر و دسامبر گذشته، جوانان انقلابی مصر بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و خواستار پایان داده به حاکمیت شورای نظامی و نیروهای پلیس و ارتش شدند که به درگیری‌هایی منتهی شد و تعدادی زخمی شدند.

برای مشاهده فیلم مربوطه اینجا کلیک کنید.
 
انتهای پیام/ق
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول