اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت

خطر انحراف از اخلاق در ورزشکاران حرفه‌ای جوان بیشتر است

خبرگزاری فارس: خطر انحراف از اخلاقیات در ورزشکاران حرفه‌ای جوان بیشتر است چرا که در موقعیت مالی خوبی قرار دارند از این رو ورزشکاران باید همیشه بزرگانی چون تختی را الگوی رفتار و منش خود قرار دهند.

خطر انحراف از اخلاق در ورزشکاران حرفه‌ای جوان بیشتر است
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، با توجه به اینکه ورزشکاران حرفه‌ای در سنین جوانی به لحاظ مالی در وضعیت مطلوب‌تری نسبت به عامه مردم و همسالان خود قرار می‌گیرند؛ همچنین به دلیل توجه بیش از حد جامعه و رسانه‌ها به آنان و نیز شور و نشاط جوانی ضریب گذر از موازین اخلاقی در آن‌ها بیشتر خواهد بود.

*باشگاه‌ها نقش مهمی در تربیت ورزشکاران حرفه‌ای دارند
در این بین علاوه بر خانواده و جامعه‌، باشگاه‌ها بیشترین نقش را در تربیت اخلاقی و حرفه‌ای ورزشکاران دارند.
تاثیر‌پذیری بالای ورزشکاران از مربیان خود، نوع قراردادها و نیز مشاوران تبلیغاتی و ورزشی باشگاه‌ها از مواردی هستند که می‌توانند خط و مشی کاری‌، اخلاقی و اجتماعی ورزشکار را تعیین کنند.
با توجه به اینکه رفتار ضد‌اخلاقی متأثر از دو عامل، استانداردهای اخلاقی متفاوت فرد از استانداردهای جامعه و رفتار خودخواهانه است؛ در نتیجه لزوم داشتن کلاس‌های آموزشی و دوره‌های کوتاه‌مدت و حتی برگزاری جلسات مشاوره جمعی و خصوصی برای ورزشکاران از سوی باشگاه می‌تواند در جهت‌دهی و تعدیل رفتارهای ورزشکار بسیار موثر باشد.
اخلاق را به طور ساده و خلاصه شامل شناخت صحیح از ناصحیح و آنگاه انجام صحیح و ترک ناصحیح تعریف کرده‌اند؛ بیشتر مردم رفتار ضد‌اخلاقی را رفتاری تعریف می‌کنند که با توجه به پاره‌ای از شرایط‌، متفاوت از رفتار اخلاقی در خور و شایسته است.
هر یک از ما به رأی خود تشخیص می‌دهیم که چه چیزی برای ما و دیگران ضد اخلاق است در نتیجه وجود مدیران غیر ورزشی و نیز جو متفاوت رشته‌های ورزشی و فرهنگ هر منطقه از دیگر ریسک فاکتورهای تاثیرگزار بر رعایت اخلاقیات در ورزش کشور است.
از یک ورزشکار حرفه‌ای انتظار می‌رود که در مرتبه‌ای فراتر از اکثر افراد جامعه رفتار کند.
از یک حرفه‌ای انتظار می‌رود که در مرتبه‌ای فراتر از اکثر افراد جامعه رفتار کند. در هر حرفه، اصولاً یک حرفه‌ای به آن دلیل می‌خواهد به مرتبه‌ای بالاتر از کردار حرفه‌ای دست یابد که ضرورت دارد اعتماد جامعه را در مورد کیفیت خدمات آن حرفه جلب کند، برای او تفاوت نمی‌کند چه کسی از این خدمات بهره می‌گیرد. واژه حرفه‌ای به معنای مسئولیت‌پذیری در قبال فعل و رفتاری است که دامنه آن به آن سوی برآوردن مسئولیت‌های شخصی و نیز الزامات قوانین و مقررات جامعه گسترده است.
بنابراین ورزشکاران ما باید به این نتیجه دست یابند که از نافرمانی و لابی کردن در یک تیم و استفاده از مواد و روش‌های ممنوعه حین مسابقه و تمرین(دوپینگ) که از مظاهر آشکار بی‌اخلاقی در ورزش است بپرهیزند.
از سوی دیگر با احترام به حریف و قوانین و مقررات و نیز تلاش حداکثری و سالم خود تفسیر درستی از خود و فعالیت ورزشیشان به نمایش بگذارند و در نهایت با درونی کردن ارزش‌ها و موفقیت‌ها به درجات بالاتری از پیشرفت و کمال برسند.
امروز 17 دی‌ماه سالگرد جهان پهلوان تختی اسوه و الگوی ورزشکاران کشور است و چه خوب است که همه ورزشکاران رفتار و منش وی را سرمشق زندگی خود قرار دهند.

-------------
حسین پار
-------------
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول