اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت سالروز عملیات غرورآفرین میمک

میمک نبرد غیرت با تجهیزات مدرن جنگی

خبرگزاری فارس: نبرد غرورآفرین میمک نبرد غیرت و مردانگی عشایر ایلام با تجهیزات مدرن دشمنان انقلاب اسلامی بود.

میمک نبرد غیرت با تجهیزات مدرن جنگی
به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، ایلام یکی از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس است که دلاوری‌های مردمانش آوازه رزمندگان اسلام است.
استانی که در طول هشت سال دفاع مقدس لحظه‌ای از دفاع از مرزهای غربی کشور کوتاهی نکرد و مردمانش با ماندن در شهر ایلام و ارتفاعات این استان از کیان ایران اسلامی دفاع کردند.
استان حماسه‌ساز ایلام محل اجرای 15 عملیات بوده از عملیات محرم در شرهانی تا نصر شش و چهار عملیات نیز در منطقه میمک بوده است.
18 ماه قبل از شروع رسمی جنگ در نوار مرزی استان ایلام جنگ غیر رسمی بین عراق و مرزبانان ایران شروع شده بود.
به طوری که نتیجه 172 عملیات زمینی 70 عملیات هوایی و 429 مورد تحرکات زمینی مرزهای ایران شهادت 112 نفر 265 نفر مجروح اسارت 10 نفر از مرزنشینان و نیروهای زنظامی و انتظامی ایران بود.
 19 شهریور 1359 یکی از مناطق سوق‌الجیشی که نیروهای عراقی برای تصرف آن دندان تیز کرده بودند ارتفاعات میمک بود.
این ارتفاعات استراتژیک که عراقی‌ها آن را سیف و سد می‌نامیدند 12 روز قبل از آغاز رسمی جنگ مورد تجاوز قرار گرفت.
یکی از رزمندگان حاضر در نبرد میمک می‌گوید: با توجه به سوق الجیشی بودن این منطقه و اهمیت این منطقه عراق پیش‌دستی کرد نخستین تک خود را در جبهه میانی و در ایلام روی ارتفاعات میمک انجام داد.
مراد دیمکار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار کرد: به این دلیل این منطقه بر جاده‌های مواصلاتی عراق در غرب به جنوب اشراف کامل داشت دید و تیر کامل داشت و تامین کننده امنیت بغداد بود.
وی ادامه داد: با تصرف ارتفاعات میمک وزیر دفاع صدام اعلام کرد که اختلافات ارضی خود را با کشور ایران برطرف کرده‌اند.
این رزمنده اضافه کرد: اما غیور مردان ایرانی این تهاجم و تصرف را بر نتافتند به طوری که بیش از 15 عملیات غرور‌آفرین در مناطق عملیاتی استان ایلام صورت گرفت و چهار عملیات برای بازپس گیری این ارتفاعات سوق‌الجیشی بود.
دیمکار تصریح کرد: 21 شبانه‌روز در این منطقه جنگیدند تا وقتی این منطقه تثبیت شد و بنا به اعتراف فرماندهان عراق بزرگ‌ترین عملیاتی‌ که روحیه نیروهای عراقی را در هم شکست، عمیات فتح میمک بود.
این رزمنده گفت: دشمن در 19 دی 59 توسط نیروهای عشایر، سپاه و ارتش با شکست بزرگی مواجه شد و دشمن شکست خورده و دستپاچه در این عملیات برای نخستین بار از گلوله شیمیایی استفاده کرد به خاطر اهمیت موضوع اعدام فرماندهان نظامی صدام با اعدام رفیق سامرایی در میمک کلید خورد.
انتهای پیام/ج20/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول