اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آذربایجان غربی

فارس از گرایشات کاندیداهای مجلس نهم گزارش می‌دهد

خبرگزاری فارس: آمار نهایی داوطلبان انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان آذربایجان غربی 172 نفر است.

فارس از گرایشات کاندیداهای مجلس نهم گزارش می‌دهد
به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، ارومیه به عنوان مرکز استان آذربایجان غربی همچون همیشه در صدر تعداد نامزدهای انتخاباتی قرار دارد به طوری که در این حوزه 50 نفر، حوزه انتخابیه ماکو، چالدران، شوط، پلدشت 18 نفر، حوزه انتخابیه خوی و چایپاره 19 نفر، حوزه انتخابیه نقده اشنویه 25 نفر، حوزه انتخابیه مهاباد 11 نفر، حوزه انتخابیه بوکان 9 نفر، حوزه انتخابیه پیرانشهر و سردشت 9 نفر و حوزه انتخابیه میاندوآب، تکاب و شاهین‌د‌ژ 20 نفر برای نمایندگی مجلس ثبت‌نام کردند.
از بین کاندیداهای واجد صلاحیت در ارومیه سه نفر، سلماس یک نفر، ماکو، چالدران شوط و پلدشت یک نفر، حوزه انتخابیه خوی و چایپاره یک نفر، حوزه انتخابیه نقده و اشنویه یک نفر، حوزه انتخابیه مهاباد یک نفر، حوزه انتخابیه بوکان یک نفر، حوزه انتخابیه پیرانشهر و سردشت یک نفر، حوزه انتخابیه میاندوآب، تکاب و شاهین‌دژ دو نفر انتخاب می‌شوند.
فارغ از اینکه از 172 نفر چند نفرشان تایید صلاحیت می​شوند نگاهی به اسامی ثبت‌نام‌کنندگان نشان می​دهد که تعداد حدود 20 نفر از آنها از چهره​های شناخته شده هستند. 
برخی از داوطلبان مطرح نمایندگی مجلس که برای ثبت‌نام به فرمانداری یا وزارت کشور مراجعه می‌کردند، به صورت صریح اعلام می‌کردند که در چه لیستی قرار دارند و به نمایندگی از کدام جریان یا حزب در این عرصه حضور پیدا کردند، ولی برخی از آنها این موضوع را به صورت علنی و آشکار بیان نمی‌کردند، اما با توجه به اینکه اصولگرایان با تمام نفرات و چهره‌های سرشناس خود را به قافله انتخابات رسانده‌اند تا در معرض رای ملت قرار گیرند می‌توان این طور برداشت کرد که بیشترین آمار ثبت‌نام‌کنندگان مربوط به اردوگاه اصولگرایان بودند.
اما در سوی دیگر این میدان جبهه اصلاحات و جریان انحرافی قرار دارند و نکته حائز توجه در این دوره از انتخابات موضع مشترک این دو جریان در استان آذربایجان غربی است.
به گفته علی‌اکبر عسگری دبیرحزب اعتماد ملی آذربایجان غربی هیچ لیستی از سوی جریان اصلاح‌طلبی در استان ارائه نشده و با هیچ کاندیدایی هماهنگی صورت نگرفته است، موضعی که با جریان به اصطلاح انحرافی مشترک است و مصداق آن عدم معرفی چهره‌های شاخص در این دو طیف است، چه بسا شنیده‌ها حاکی است سران این دو طیف در پشت درهای بسته و به صورت موتور خاموش و چراغ روشن نشست‌هایی در راستای ائتلاف برگزار می‌کنند.
براساس اعلام دبیر حزب موتلفه اسلامی آذربایجان غربی هر دو جریان از آن روی که نمی‌توانند با تابلوهای مشخص در انتخابات حضور یابند کاندیداهای ناشناخته‌ای را معرفی کردند و پرچم خود را بعد از تایید صلاحیت‌ها به اهتزاز در خواهند آورد.
با سفر منوچهر متکی دبیر اجرایی جبهه متحد اصولگرایان کشور به ارومیه و پس از بررسی گزینه‌های مطرح شده و مشورت با تنی چند از بزرگان استان اعضای جبهه متحد اصولگرایان استان به طور کامل مشخص شدند.
نفرات مشخص شده که از بین گروه‌ها و طیف‌های فعال جریان اصولگرایی استان انتخاب شده‌اند تا در زمان مناسب پس از ارزیابی کاندیداها لیست مورد حمایت جبهه متحد اصولگرایان را در حوزه‌های انتخابیه آذربایجان غربی معرفی کنند.
حجت الاسلام سیدمحمد فخری داماد امام جمعه ارومیه و رئیس شورای سیاستگزاری ائمه جمعه استان، یحیی عماری دبیرحزب موتلفه و قائم مقام جبهه پیروان خط امام و رهبری استان، زینال تمایل از مدیران شرکت سیمان ارومیه و مسئول پایگاه ثارالله ارومیه، مهدی فتاحی دبیرجمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و مدیرفرهنگی دانشگاه علوم پزشکی استان و همچنین اسداللهی مسئول ستاد پیشگیری مردمی دادگستری استان و از همرزمان قدیم شهید چمران از جمله اعضای جبهه متحد اصولگرایان استان هستند .از بین این نفرات زینال تمایل و اسداللهی سابقه عضویت در جبهه متحد اصولگرایان در جریان انتخابات مجلس هشتم را دارند.
جبهه متحد اصولگرایان متشکل از حزب موتلفه اسلامی، جامعه اسلامی مهندسین، جامعه اسلامی کارگران، کارمندان، دانشگاهیان و انجمن اسلامی بازار است.
براساس اعلام دبیر حزب موتلفه اسلامی آذربایجان غربی ستاد پنج نفره جبهه متحد اصولگرایان بعد از تایید صلاحیت کاندیداهای نهمین مجلس شورای اسلامی، لیست مشخصی را ارائه خواهد داد.
یحیی عماری شاخص انتخاب کاندیداهای اصولگرا برای انتخابات مجلس را منشور اصولگرایی جامعتین عنوان کرد.
به گفته وی رایزنی‌هایی در تهران در راستای وحدت جبهه متحد اصولگرایان و پایداری در حال انجام است که در این صورت به یقین باید با لیست واحد در انتخابات شرکت کرد.
 عماری با بیان اینکه وحدت کلمه حول محور روحانیت و در ذیل توجه به رهنمودهای ولی فقیه در کنار هوشیاری و مشارکت مردم و تبعیت‌پذیری از ولایت فقیه جزو ارکان اساسی تداوم اهداف اصولگرایی است، اظهار داشت: یکی از مقاطع تبلور وحدت در جامعه زمان انتخابات است که اصولگرایان باید این نمود مشارکت وحدت و همدلی را در پای شعبه‌های اخذ رای به نمایش بگذارند.
به هر ترتیب در این مرحله باید منتظر تصمیم هیئت‌های اجرایی بود که مطابق برنامه زمانبندی تعیین شده باید ظرف 10 روزه بررسی صلاحیت ثبت‌نام‌کنندگان بپردازند.
با توجه به شواهد فوق‌الذکر و موج ثبت‌نام گسترده همه طیف‌های سیاسی و گرایش‌های مختلف از اصولگرایان گرفته تا حامیان نوظهور دولت، انتخاباتی با حضور علایق مختلف را پیش رو خواهیم داشت و باید دید نتیجه این تلاش‌های چیست؟
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول