اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی خبر داد

موزه منطقه‌ای آذربایجان به بهره‌برداری می‌رسد

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی از بهره‌برداری موزه منطقه‌ای استان در آینده نزدیک خبر داد.

موزه منطقه‌ای آذربایجان به بهره‌برداری می‌رسد
 به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی ظهر امروز در سالروز پنجاهمین سال تاسیس موزه آذربایجان و در حاشیه تقدیر از اهداکنندگان آثار تاریخی به موزه‌های استان، اظهار داشت: این موزه منطقه‌ای، گنجینه‌ای از آثار تاریخی ارزشمند برای نمایش در موزه‌های منطقه را در خود ذخیره می‌کند.
وی تصریح کرد: این موزه در فضایی سه هکتاری در کوی فجر احداث می‌شود که فاز اول آن با یک‌هزار و500 مترمربع در حال آماده شدن برای بهره‌برداری است.
محمدی، به احداث موزه فرش در استان نیز اشاره کرد و گفت: این موزه با 12 هزار مترمربع فضا بزرگ‌ترین موزه فرش کشور خواهد بود که اکنون در حال ساخت است و امیدواریم در سال 92 شاهد بهره‌برداری از این گنجینه بزرگ باشیم.
وی همچنین بیان داشت: اکنون 21 موزه در استان وجود دارد که 13 موزه متعلق به میراث فرهنگی و هشت موزه دیگر متعلق به ادارات دیگر است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اضافه کرد: به زودی شاهد بهره‌برداری از موزه خداآفرین و موزه دوم بناب خواهیم بود و البته باید به این موزه‌ها، موزه دایمی خودرو در تبریز را هم اضافه کرد.
محمدی، نگاه علمی به موزه را لازمه اولیه موزه‌داری در دنیای امروز دانست و گفت: موزه آذربایجان به بخش آزمایشگاه تخصصی مجهز شده تا مرمت و بازسازی آثار با روش‌های علمی انجام شود.
وی همچنین از عموم دارندگان آثار تاریخی در مجموعه‌های شخصی خواست تا با اهدا یا امانت دادن آنها به موزه‌ها امکان نگهداری صحیح آن اشیا را فراهم سازند و بر غنای موزه‌های کشور به وِیژه استان اضافه کنند.
محمدی با تاکید بر لزوم آگاهی عموم مردم در خصوص تاریخ شهر و استان گفت: آذربایجان‌شرقی سرزمین هنر، فرهنگ و تمدنی چند هزار ساله است و بدون شک ضروری است که همگان با جلوه‌ها و جنبه‌های متعدد و متنوع این تاریخ کهن آشنا شوند و قدر مسلم موزه‌ها یکی از بهترین مکان‌ها برای این آشنایی هستند. 
وی افزود: میراث فرهنگی استان تمام فرصت‌ها را برای معرفی تاریخ و فرهنگ و هنر آذربایجان مغتنم می‌شمارد و در همین راستا نیز امکان بازدید رایگان عموم مردم از موزه‌های آذربایجان‌شرقی را در روزهای خاص فراهم کرده است.
محمدی تاکید کرد: البته انتظار ما از مردم هنردوست و فرهنگی این است که در تمام ایام سال از میراث ارزشمند موجود در موزه‌ها و بناهای تاریخی استفاده کرده و از این طریق هویت و ریشه‌های تاریخی سرزمین خود را به نسل‌های بعدی منتقل کنند.
وی اظهار داشت: بنابر نظر مسئولان و کارشناسان تبریز به دلیل سابقه درخشان موزه‌داری، پیشینه تاریخی و فرهنگی درخشان محل احداث موزه منطقه‌ای شمال غرب و موزه فرش تعیین شده است.
محمدی افزود: بالا بردن سطح کیفیت و حفاظت مخازن امن موزه‌های کشور از اولویت‌های سازمان میراث فرهنگی به شمار می‌رود.
انتهای پیام/ح10/چ3000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول