اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت سالروز شهادت امیرکبیر

دومین نکوداشت امیرکبیر در کاشان برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس حوزه هنری کاشان از برگزاری دومین نکوداشت امیرکبیر همزمان با سالگرد شهادت ایشان در روز 16 دی ماه در باغ تاریخی فین کاشان خبر داد.

دومین نکوداشت امیرکبیر در کاشان برگزار می‌شود
محمد قنبری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کاشان، هدف از برگزاری نکوداشت مقام امیرکبیر را بیان نقش مهم این سردار بزرگ ایران در مبارزه با استعمار دانست و اظهار داشت: مبارزات امیرکبیر تأثیر بسزایی در ناکامی استعمار در ایران داشته ‌است.
وی، راز ماندگاری برخی از بزرگان ایران از جمله امیرکبیر را در سه شاخصه مهم ایمان به اهل بیت(ع)، مردم‌داری و ریسک‌پذیری و تحمل‌پذیری آنان دانست.
رئیس حوزه هنری شهرستان کاشان خاطرنشان کرد: امیرکبیر به عنوان شخصیتی سیاسی و مذهبی است که در دوران صدارت خود موجب تحولات سیاسی و اجتماعی نادری در ایران بوده ‌است.
به گفته وی امیرکبیر شخصیتی بود که در مدت سه سال و سه ماه صدارت خود با نهایت قدرت و شهامت در برابر قدرت‌های استبدادی استعمار انگلیس و روسیه مردانه ایستاد و خدمات ارزشمندی به ملت ایران داشت.
قنبری عنوان کرد: امیرکبیر برای مبارزه با استعمار و نجات کشور اقداماتی را انجام داد که امروز مردم بابصیرت ایران با تأسی از  ولایت فقیه برای مقابله با فتنه سال 88 انجام دادند.
وی با اشاره به اینکه، مردم ایران با بصیرت خود فرصت هرگونه اقدامی را از فتنه‌گران گرفتند تأکید کرد: فتنه، فتنه‌گران همچنان ادامه داشته و در حال برنامه‌ریزی توطئه‌های جدیدی هستند که مردم باید همچنان هوشیار و مراقب باشند.
دومین مراسم نکوداشت امیرکبیر همزمان با یکصد و شصتمین سالگرد شهادت بزرگ مرد مصلح تاریخ سیاسی ایران میرزا تقی خان امیرکبیر توسط حوزه هنری کاشان و با همکاری، اداره میراث فرهنگی گردشگری، دانشگاه آزاد اسلامی، هلال احمر، دفتر صدا و سیما و فعالان در حوزه هنر و ادب کاشان در باغ تاریخی فین این شهرستان محل شهادت این سردار بزرگ ایران برگزار می‌شود.
امیرکبیر، دو روز پس از عزل به کاشان تبعید شد. اما با این وجود، مخالفان امیرکبیر در دربار، احتمال می‌دادند که امیرکبیر بار دیگر مورد عنایت شاه قرار گیرد و به قدرت بازگردد. بنابراین با کوشش فراوان توانستند حکم قتل وی را از ناصرالدین‌شاه گرفته و سرانجام امیرکبیر را در ۲۰ دی ۱۲۳۰ برابر با ۱۰ ژانویه ۱۸۵۲ میلادی در حمام فین کاشان با بریدن رگ دست‌هایش به شهادت رساندند.
به روایت میرزا محمد جعفر خان حقایق‌نگار خورموجی در کتاب مشهور حقایق‌الاخبار ناصری روز بعد از قتل جسدش را در گورستان پشت مشهد کاشان به خاک سپردند. چند ماه بعد، به پایمردى همسرش عزت‌الدوله کالبد امیرکبیر را به کربلا حمل کردند و در اتاقى که در آن به سوى صحن امام حسین(ع) باز مى‌شود به خاک سپردند.
انتهای پیام/صا10/گ2000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول