اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی نیشابور:

عصاره گشنیز از مرگ سلول‌های عصبی جلوگیری می‌کند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: تاثیر انواع مختلف عصاره گیاه گشنیز از جمله عصاره‌های هیدروالکلی، ان- بوتانولی، اتیل استاتی و آبی، بر سلول‌های عصبی PC12 بررسی و نتایج خوبی حاصل شد.

عصاره گشنیز از مرگ سلول‌های عصبی جلوگیری می‌کند
احمد قربانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیشابور اظهار داشت: عصاره گشنیز بر جلوگیری از مرگ سلول‌های عصبی PC12 کشت داده شده در محیط فاقد سرم و گلوکز اثر دارد.
این متخصص فیزیولوژی افزود: بر اساس این مطالعه با استفاده از تکنیک کشت سلولی، سلول‌های عصبی را در محیط آزمایشگاه کشت دادیم.
سرپرست امور پژوهشی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور ادامه داد: وقتی سلول‌ها را از گلوکز و فاکتورهای رشد محروم کردیم حدود50 درصد این سلول‌های عصبی از بین رفتند اما وقتی عصاره آبی گیاه فوق را به محیط کشت سلول‌ها اضافه کردیم، از شدت مرگ سلولی کاسته شد.
قربانی خاطرنشان کرد: از آنجایی که در بیماری سکته مغزی هم در اثر کاهش خون‌رسانی به مغز، رساندن اکسیژن، گلوکز و سرم خون (که حاوی فاکتورهای رشد است) به سلول‌های عصبی مختل می‌شود ممکن است در آینده بتوان با جدا کردن مواد موثر این گیاه، از آن برای کمک به بهبودی این بیماری بهره برد.
وی یادآور شد: این تحقیقات در چهارمین همایش بین‌المللی بیوشیمی و بیولوژی مولکولی و دوازدهمین کنگره ایرانی بیوشیمی که دو ماه پیش در مشهد برگزار شد، ارائه شد.
انتهای پیام/و۳۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول